Speurtocht naar transportfietsen 1900-1924

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Speurtocht naar transportfietsen 1900-1924

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Antwoord van Marc: "Voor de voorvork geldt dat deze bij mijn transportfiets ook gesloten ogen heeft. Er staat geen Gazelle op de onderste balhoofdlug ingeslagen maar er zitten sporen van twee gaatjes tussen de dubbele onderste en bovenste balhoofdlug. Het moet wel een klein plaatje zijn geweest maar zo'n minder hoog Gazelle balhoofdplaatje heb ik wel eens gezien."

Dus geen Gazelle op de balhoofdbuis bij transportfietsen in die tijd. Het kan zijn dat er wel dus gaatjes zitten voor een balhoofdplaatje. Die zouden nog verstopt kunnen zitten onder de verf. Soms zijn er resten van de klinknagels in blijven zitten, dus is het helemaal moeilijk om ze te vinden.
Gebruikersavatar
Loopt spaak
Berichten: 378
Lid geworden op: 28 dec 2019, 19.04
Locatie: Veluwe

Re: Speurtocht naar transportfietsen 1900-1924

Bericht door Loopt spaak »

Nou...dan ga ik er op dit moment gewoon vanuit dat hij misschien uit 1927 komt...
Moet ik nog zeven jaar wachten op zijn jubileum
Gebruikersavatar
Loopt spaak
Berichten: 378
Lid geworden op: 28 dec 2019, 19.04
Locatie: Veluwe

Re: Speurtocht naar transportfietsen 1900-1924

Bericht door Loopt spaak »

Als er ooit nog een meting mag komen van het rivm dan zal ik deze meenemen en misschien veranderd de visie erop


In ieder geval leuk om te zien dat er hier mensen zijn die dat toch wel aardig kunnen herleiden

👍👍
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Speurtocht naar transportfietsen 1900-1924

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Voor wie het nog niet had meegekregen, inmiddels is er dus nu een oudere fiets bekend, de Göricke van Sjoerd uit 1921 (mogelijk zelfs 1920):
https://www.transportfiets.net/2020/05/ ... portfiets/

Ook toevallig, of eigenlijk ook weer niet, dat ik die als voorbeeld in het artikel had geplaatst als potentiële fiets uit de periode van 1924 of eerder :)
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1569
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Speurtocht naar transportfietsen 1900-1924

Bericht door Fotomaan »

Er is inmiddels weer een frame opgedoken uit 1924.
Het is een frame van Göricke maar heeft geen balhoofdplaatje. Het frame is identiek aan dat van mijn Göricke uit 1925. Er zijn meerdere typische kenmerken waardoor ik er niet aan twijfel dat het een Göricke is.
De fiets heeft een zwaar leven achter de rug. De bovenste parallelle buis was krom en is ingedeukt, de voorvork waar ik van vermoed dat het de originele is was zo krom als een hoepel en de spatborden waren nog wel herkenbaar maar niet meer te gebruiken.
Als de voorvork met ‘hangende schoudertjes’ origineel is dan is dat samen met het bovenste balhoofdlager het enige. Heel misschien de rechter crank met het kettingwiel met 48 tanden ook. De kettingwiel kan natuurlijk vervangen zijn.
De rest van de verzameling onderdelen is later toegevoegd.
Ik heb er een vernikkeld balhoofd, een vernikkelde trapas, een vernikkelde voornaaf en een zwarte achternaaf voor gevonden.
Het is een slanke fiets waar je van kunt zeggen het een zware toerfiets of een lichte transportfiets is.
De trapas is kort, 137mm, de liggende en de staande achtervork zijn smal, de spatborden zijn 65mm breed en de voorvork is tussen de poten vlak onder de kroon ook smal vergeleken met andere transportfietsen.
Ik heb er twee smalle Lepper velgen van 39mm bij gevonden. Dat lijkt mij goed ‘in de tijd’ te passen.
Het blijft raden wat er ooit in heeft gezeten toen de fiets nieuw was dus ik heb voortgeborduurd op de krappe maten en probeer er een lichte transportfiets van te maken.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Plaats reactie