Conussen vooras en conus torpedo remnaaf transportfiets

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
StalenRos51
Berichten: 29
Lid geworden op: 24 feb 2021, 12.48

Conussen vooras en conus torpedo remnaaf transportfiets

Bericht door StalenRos51 »

Hallo vraagje,

Ik ben mijn transportfiets aan het restaureren en heb de naven uit elkaar gehaald.
De cups in de voornaaf zijn nog goed maar ik wil graag de conussen vervangen.
Ene conus in nog wel redelijk maar de andere heeft geen stelmogelijkheid sleufje er op zitten en loopt niet helemaal lekker.
IMG_20210307_135337614.jpg
Nu las ik hier op het Forum het volgende:
Jeroen Zuiderwijk Schreef in het topic:

Re: Opknapproject: Christianos' zijn transportfiets
Wat is er mis met de voornaaf? Als het de conussen of de as zijn, die zijn goed te vervangen. Daar kun je bijvoorbeeld deze in plaatsen: https://www.fietsonderdeelxl.nl/583106- ... al-38172mm

Alleen als de cups in de naaf gaar zijn, dan moet je echt de naaf vervangen.
Die vooras lijkt mij wel wat, maar hoe groot zijn die conussen?
Mijn conussen zijn 17,3mm ongeveer
En de volgende vraag hoe komt dat overeen met de stofkappen in de naaf?
Daar is de binnen diameter ongeveer 18mm van.
IMG_20210307_150740437.jpg
IMG_20210307_150740437.jpg (61.36 KiB) 1267 keer bekeken
Sluit dat mooi aan?

De torpedo achternaaf heb ik ook uit elkaar gehaald en hier ziet de remhevelconus er niet meer zo fris uit.
IMG_20210308_120231874.jpg
Nu kan ik die vervangen door een exemplaar van een later type. Volgens mij de zelfde afmetingen en de conus heb ik ook wel maar die heeft de remhevel aan de conus vast zitten.
kan ik ergens online nog een nieuwe conus bestellen of zijn die niet meer los leverbaar.
Ik kan er nog niet een vinden.

Hoor het graag, alvast bedankt.
Mvg, StalenRos51
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Conussen vooras en conus torpedo remnaaf transportfiets

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

StalenRos51 schreef: 8 mar 2021, 11.28 Die vooras lijkt mij wel wat, maar hoe groot zijn die conussen?
Mijn conussen zijn 17,3mm ongeveer
En de volgende vraag hoe komt dat overeen met de stofkappen in de naaf?
Daar is de binnen diameter ongeveer 18mm van.

IMG_20210307_150740437.jpg

Sluit dat mooi aan?
In mijn ervaring zijn die conussen standaard, en zijn ze precies hetzelfde als een eeuw terug. Het enige waar je voor moet oppassen is M9 assen, die zitten er ook wel eens tussen. En soms zijn de conussen wat korter. Maar ik heb verschillende assen gekocht die werden verkocht als 9,5mm, M10 of 3/8", die allemaal exact hetzelfde bleken te zijn inclusief de conussen (officieel is de as maat het ook 3/8", wat overeenkomt met 9,525mm).
De torpedo achternaaf heb ik ook uit elkaar gehaald en hier ziet de remhevelconus er niet meer zo fris uit.

IMG_20210308_120231874.jpg

Nu kan ik die vervangen door een exemplaar van een later type. Volgens mij de zelfde afmetingen en de conus heb ik ook wel maar die heeft de remhevel aan de conus vast zitten.
kan ik ergens online nog een nieuwe conus bestellen of zijn die niet meer los leverbaar.
Ik kan er nog niet een vinden.

Hoor het graag, alvast bedankt.
Hier staan ze online te koop:
https://velo-classic.de/oxid2/Fahrrad-o ... Jahre.html

Dit zijn volgens mij geen officieele Fichtel & Sachs onderdelen, maar wel compatible. Overigens moet je goed oppassen met betrekking tot Torpedo onderdelen op die site, want je krijgt niet altijd wat er op de afbeelding staat. Ik heb ook verschillende onderdelen besteld (zoals stofkappen, borgmoeren etc.), en kreeg daar Favorit naaf onderdelen voor. Origineel is dat een kopie van de Torpedo, maar de latere naven zijn erg goedkoop geproduceerd, en de onderdelen passen ook niet altijd op een originele Torpedo meer. Verder zou je bikestoremember.nl kunnen vragen, misschien dat die ze wel heeft liggen.
Gebruikersavatar
StalenRos51
Berichten: 29
Lid geworden op: 24 feb 2021, 12.48

Re: Conussen vooras en conus torpedo remnaaf transportfiets

Bericht door StalenRos51 »

@Jeroen Zuiderwijk, bedankt voor je reactie.


de as met conussen besteld bij FietsonderdeelXL
Mvg, StalenRos51
Plaats reactie