Jaren 70 Apollo

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Plaats reactie
Floris91
Berichten: 348
Lid geworden op: 15 mar 2018, 10.30

Jaren 70 Apollo

Bericht door Floris91 »

Vandaag heb ik dit project afgerond. Alle lagers vervangen en waar er roest zat heb ik hem met de staalborstel behandeld en in de owatrol gezet . ( hij heeft de laatste 10 jaar buiten gestaan ) Ik neem aan dat ik nu dus de fiets met het grootste mandje van héél leiden en omstreken heb 8-)

De fiets was van de schoenmaker om de hoek bij mijn oude studentenhuis aan de vliet in leiden en stond altijd voor de gevel van een prachtige authentieke schoenmakerij waar hij werd gebruikt voor het bezorgen van schoenen. Ik vond hem, bijna 10 jaar geleden toen ik daar kwam wonen, ook al een fascinerende fiets.
20201123_141324.jpg
20210311_134032.jpg
20210311_134013.jpg
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Jaren 70 Apollo

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Kennelijk een plek in Leiden waar ik nooit kom, want ik heb hem niet eerder gezien. En jup, dat is de grootste mand op een fiets in Leiden en omstreken. Groter kan haast niet ;) Ik hou het bij een wat meer compact formaat, anders kom ik de schuur niet in.
Rob Houkes
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 mei 2016, 00.09

Re: Jaren 70 Apollo

Bericht door Rob Houkes »

Mooie fiets! Al zou ik niet durven fietsen met zo'n enorme mand, zie je nog een beetje waar je rijdt zo? Met al die paaltjes in de Leidse binnenstad lijkt het me wel een uitdaging...

Wel grappig, ik heb daar 20 jaar geleden ook om de hoek gewoond, op de Kaiserstraat. Die schoenmaker zat er toen ook al, maar een transportfiets heb ik er nooit voor de deur zien staan. Die zal hij later hebben aangeschaft, gelukkig heeft ie dus geen decennia in de regen gestaan. Geweldige schoenmaker trouwens, een echte ambachtsman, niet zo'n zolenplakker annex sleutelmaker.
De beste sportfiets is een transportfiets :)
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Jaren 70 Apollo

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Oh daar, wel in de straten eromheen vaak gelopen gefietst, maar niet precies daar.

P.s. de mand zit nog verkeerd om. Hij hoort naar voren open te klappen, anders vliegt het deksel steeds open met ieder zuchtje tegenwind.
Gebruikersavatar
StalenRos51
Berichten: 29
Lid geworden op: 24 feb 2021, 12.48

Re: Jaren 70 Apollo

Bericht door StalenRos51 »

Mooie fiets, apart met dat stuur zo verwerkt in het rek of is het rek verwerkt in het stuur 8-)
Werden deze fietsen gezien rek/stuur/breed balhoofd voor iets speciaals gemaakt?
Met die mand voorop moet geen tegenwind hebben want dan heb je het erg zwaar denk ik.
Mvg, StalenRos51
Floris91
Berichten: 348
Lid geworden op: 15 mar 2018, 10.30

Re: Jaren 70 Apollo

Bericht door Floris91 »

fijn om te horen dat jullie hem ook bijzonder vinden! ;)

Goede tip om de mand om te draaien. Spijtig dat ik het zelf niet even eerder bedacht had :roll:
Er gisteren mee fietsen was zeker een uitdaging met enkele hachelijke momenten. Zeker onder de flats bij het station.

De fiets was dus van de schoenmaker van schoenmakerij de bakkersteeg. Dat was een fascinerende zaak met antieke schuurmachines en stikmachines en het interieur leek er al 100 jaar hetzelfde te zijn. Deze zaak is helaas gesloten sinds december.
Ik heb er nog als klant het op één na laatste paar prachtige Brooks van ''Ambiorix schoenmakerij bakkersteeg'' gekocht welke schoenen nog altijd in België in de buurt van Luik op maat gemaakt worden. We hadden een leuk gesprek over de degelijkheid van de traditionelere schoenen en fietsen wat betreft het zelf kunnen repareren en onderhouden.
Dat is toch wel een beetje c.q. behoorlijk teloorgegaan met de moderne tijd. Bij schoenen is dat doordat een groot deel van de zolen tegenwoordig gelijmd worden en waarbij het vervangen van zolen ervoor zorgt dat de hele constructie van de schoen los komt waarna je maar moet kijken of hij weer goed in de vorm terug komt. Dat i.c.m. al het gedoe met diverse lijmstoffen maakt het vak minder aantrekkelijk aldus de schoenmaker.
Laatst gewijzigd door Floris91 op 12 mar 2021, 15.55, 1 keer totaal gewijzigd.
Floris91
Berichten: 348
Lid geworden op: 15 mar 2018, 10.30

Re: Jaren 70 Apollo

Bericht door Floris91 »

20201121_120647.jpg


Eén foto die nog in de schoenmakerij hing.
Gebruikersavatar
StalenRos51
Berichten: 29
Lid geworden op: 24 feb 2021, 12.48

Re: Jaren 70 Apollo

Bericht door StalenRos51 »

lijkt iid een gezellig winkeltje op de foto.

Die banden die jij er om hebt zitten zijn dat Schwalbe big ben Active 50-622 (28x2.0)?
Ik zit namelijk te twijfelen tussen 28x2.0 en 28x2.35
Mvg, StalenRos51
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Jaren 70 Apollo

Bericht door de rode »

Apollo is echt een tank onder de transportfietsen :D ; ze zijn ECHT niet te tillen door de zware voorkant :shock:
Paul 3wheels
Berichten: 36
Lid geworden op: 26 feb 2021, 12.54

Re: Jaren 70 Apollo

Bericht door Paul 3wheels »

Die mand is briljant :lol: :lol:
Plaats reactie