Gazelle transportfiets 1959
-
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 16 apr 2020, 17.43
Gazelle transportfiets 1959
Van het weekend opgehaald! Nu dus ook in het bezig van een supermooie oude transportfiets. Het blijkt een Gazelle uit 1959 te zijn op basis van het framenummer 1464224. Alles zit nog goed in elkaar en hij is gewoon bruikbaar! Beetje oppoetsen doet al heel wat denk ik. Wat ik ook een mooie accesoire vindt, zijn de melkbushouders op de bagage drager.
Weten jullie overigens ook of de dynamo van unigro die er op zit, een hele oude is?
Hieronder wat fotootje.
(PS: de verkaderkist zat bij de koop in. Komt uit 1934 volgens de verkoper. Valt iig niet mee te fietsen! )
Weten jullie overigens ook of de dynamo van unigro die er op zit, een hele oude is?
Hieronder wat fotootje.
(PS: de verkaderkist zat bij de koop in. Komt uit 1934 volgens de verkoper. Valt iig niet mee te fietsen! )
-
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 16 apr 2020, 17.43
Re: Gazelle transportfiets 1959
Even een vraagje. Ik zie in de folders van vroeger van deze fiets, niet een standaard staan. Weten jullie wat voor een standaard er onder een transportfiets moet? Met de standaard die er nu onder zit, valt ie bij het minste of geringste om.
-
- Berichten: 1443
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
- Locatie: kiel-windeweer
Re: Gazelle transportfiets 1959
Als je een fiets overeind wil houden moet de standaard onder het zwaarste deel zitten. En met zo'n hoog zwaartepunt moet de fiets rechtop blijven. In dit geval zou er dus een standaard onder het voorwiel moeten zitten, type U-beugel waar je hem naar achteren optrektGewoonmarky schreef: ↑3 mei 2021, 11.38 Even een vraagje. Ik zie in de folders van vroeger van deze fiets, niet een standaard staan. Weten jullie wat voor een standaard er onder een transportfiets moet? Met de standaard die er nu onder zit, valt ie bij het minste of geringste om.
/Marten
Re: Gazelle transportfiets 1959
Het veiligste is natuurlijk om hem tegen een vast object te zetten, een muur of zo. Ik denk dat ze dat in 1959 ook meestal deden...
DCR gaat nooit verloren....
-
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 16 apr 2020, 17.43
Re: Gazelle transportfiets 1959
Die beugels zijn ook ergens te krijgen denk je?m-gineering schreef: ↑3 mei 2021, 11.44Als je een fiets overeind wil houden moet de standaard onder het zwaarste deel zitten. En met zo'n hoog zwaartepunt moet de fiets rechtop blijven. In dit geval zou er dus een standaard onder het voorwiel moeten zitten, type U-beugel waar je hem naar achteren optrektGewoonmarky schreef: ↑3 mei 2021, 11.38 Even een vraagje. Ik zie in de folders van vroeger van deze fiets, niet een standaard staan. Weten jullie wat voor een standaard er onder een transportfiets moet? Met de standaard die er nu onder zit, valt ie bij het minste of geringste om.
-
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 16 apr 2020, 17.43
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1755
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Re: Gazelle transportfiets 1959
Klopt. Gazelle heeft in de jaren '30 wel een standaard op het voorwiel gehad als optie, maar die is na de oorlog niet meer toegepast. Zie: https://www.transportfiets.net/2009/02/ ... port-1930/
Ik gebruik op mijn transportfiets een modern bok standaard, de Ursus Jumbo 28. Maar ook daarmee moet je je stuur alsnog blokkeren, zeker met lading voorop. Ik gebruik daar een metalen spartamet stuurslot voor. Met wat zoeken zijn die nog wel eens te vinden. Maar eigenlijk is die nog van te dun materiaal, en moet ik hem regelmatig weer in vorm buigen. Beter zou zijn iets vergelijkbaars maken van dikker staal.
Ik gebruik op mijn transportfiets een modern bok standaard, de Ursus Jumbo 28. Maar ook daarmee moet je je stuur alsnog blokkeren, zeker met lading voorop. Ik gebruik daar een metalen spartamet stuurslot voor. Met wat zoeken zijn die nog wel eens te vinden. Maar eigenlijk is die nog van te dun materiaal, en moet ik hem regelmatig weer in vorm buigen. Beter zou zijn iets vergelijkbaars maken van dikker staal.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1755
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Re: Gazelle transportfiets 1959
Zie: https://www.transportfiets.net/2019/11/ ... portfiets/
P.s. het stuk hout tussen de standaard en het frame heb ik inmiddels vervangen door een blok staal van 1cm dik. Het hout ging vrij snel kapot, ook al was het hardhout.
P.s. het stuk hout tussen de standaard en het frame heb ik inmiddels vervangen door een blok staal van 1cm dik. Het hout ging vrij snel kapot, ook al was het hardhout.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
-
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 16 apr 2020, 17.43
Re: Gazelle transportfiets 1959
Ja, idd zo'n bok standaard. Ik zag er ook net eentje staan op Nostalgie Oirschot. Misschien is dat wel iets idd. Dank!Jeroen Zuiderwijk schreef: ↑3 mei 2021, 22.15 Klopt. Gazelle heeft in de jaren '30 wel een standaard op het voorwiel gehad als optie, maar die is na de oorlog niet meer toegepast. Zie: https://www.transportfiets.net/2009/02/ ... port-1930/
Ik gebruik op mijn transportfiets een modern bok standaard, de Ursus Jumbo 28. Maar ook daarmee moet je je stuur alsnog blokkeren, zeker met lading voorop. Ik gebruik daar een metalen spartamet stuurslot voor. Met wat zoeken zijn die nog wel eens te vinden. Maar eigenlijk is die nog van te dun materiaal, en moet ik hem regelmatig weer in vorm buigen. Beter zou zijn iets vergelijkbaars maken van dikker staal.
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1755
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Re: Gazelle transportfiets 1959
Die is niet zo geschikt, omdat die niet zijwaards uitklapt, en daardoor vrij smal blijft. Ook is die niet zo zwaar uitgevoerd. De Ursus Jumbo (https://www.internet-bikes.com/8542-urs ... -mm-zwart/) is de enige die ik eronder zou zetten. Die is uitgeklapt voldoende breed, en kan 80kg dragen. Met volgeladen fiets zit je daar al gauw aan.Gewoonmarky schreef: ↑4 mei 2021, 09.38 Ja, idd zo'n bok standaard. Ik zag er ook net eentje staan op Nostalgie Oirschot. Misschien is dat wel iets idd. Dank!
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/