Een originele Frankenstein.
Een originele Frankenstein.
Er is door mij weer eens een transportfiets gebouwd.
De basis is een frame wat ik van Erik Thomassen over heb genomen. Er zaten gaten in en omdat ik het frame wilde verhogen zijn de gaten ook meteen dicht gelast. Het heeft nu een hoogte van 26”
Deze keer heb ik de laatste laklaag niet geschuurd en gepolijst. Ik wilde wel eens zien hoe het er dan uit zou zien. Het is mooie hoogglanslak maar het is daardoor ook wel erg duidelijk dat het er met de kwast opgezet is. Misschien haal ik de fiets nog wel eens uit elkaar om alles alsnog te polijsten.
De voorvork stond een piepklein beetje naar rechts en is gericht. De tandwielen staan mooi in lijn. Eigenlijk klopte het al maar ik had het achtertandwiel verkeerd gemonteerd waardoor het te veel naar binnen stond. Door het omgedraaid te monteren kwam het 4mm naar buiten en dat bleek precies goed te zijn. De achternaaf is een brede Torpedo. Dat maakt dat het achtertandwiel iets meer naar buiten komt dan bij de meer gebruikelijke smallere naaf.
De bevestiging van het Standaard rek is het model met schroefdraad. De boutjes die er in zitten hebben Engelse draad. Ik weet het niet zeker maar ik vermoed dat het BSW 5/16” is. Ze zijn allemaal even dik met een zeskant van 14mm. Meestal zijn de vier boutjes in de klemmen dunner dan de voorste. Ik heb geen idee waarom dat zo is en of het misschien een ouder model is. De twee losse delen met gaten zonder schroefdraad zijn uitzonderlijk zwaar uitgevoerd. Misschien hadden ze even geen ander mateteriaal voorhanden.
Twee van de boutjes waren vastgeroest en afgebroken maar die zijn er uiteindelijk weer uitgekomen zonder dat de draad is beschadigd.
Een buurman, die altijd met auto’s bezig is geweest, heb ik een voorraadje boutjes gekregen en daar zaten precies de goede bij. Ze hoefden niet eens op maat gezaagd te worden. Ik heb er wel even de tekst vanaf gevijld.
De fiets is zonder uitzondering een bij elkaar gezochte verzameling onderdelen.
Een échte originele Frankenstein dus.
De basis is een frame wat ik van Erik Thomassen over heb genomen. Er zaten gaten in en omdat ik het frame wilde verhogen zijn de gaten ook meteen dicht gelast. Het heeft nu een hoogte van 26”
Deze keer heb ik de laatste laklaag niet geschuurd en gepolijst. Ik wilde wel eens zien hoe het er dan uit zou zien. Het is mooie hoogglanslak maar het is daardoor ook wel erg duidelijk dat het er met de kwast opgezet is. Misschien haal ik de fiets nog wel eens uit elkaar om alles alsnog te polijsten.
De voorvork stond een piepklein beetje naar rechts en is gericht. De tandwielen staan mooi in lijn. Eigenlijk klopte het al maar ik had het achtertandwiel verkeerd gemonteerd waardoor het te veel naar binnen stond. Door het omgedraaid te monteren kwam het 4mm naar buiten en dat bleek precies goed te zijn. De achternaaf is een brede Torpedo. Dat maakt dat het achtertandwiel iets meer naar buiten komt dan bij de meer gebruikelijke smallere naaf.
De bevestiging van het Standaard rek is het model met schroefdraad. De boutjes die er in zitten hebben Engelse draad. Ik weet het niet zeker maar ik vermoed dat het BSW 5/16” is. Ze zijn allemaal even dik met een zeskant van 14mm. Meestal zijn de vier boutjes in de klemmen dunner dan de voorste. Ik heb geen idee waarom dat zo is en of het misschien een ouder model is. De twee losse delen met gaten zonder schroefdraad zijn uitzonderlijk zwaar uitgevoerd. Misschien hadden ze even geen ander mateteriaal voorhanden.
Twee van de boutjes waren vastgeroest en afgebroken maar die zijn er uiteindelijk weer uitgekomen zonder dat de draad is beschadigd.
Een buurman, die altijd met auto’s bezig is geweest, heb ik een voorraadje boutjes gekregen en daar zaten precies de goede bij. Ze hoefden niet eens op maat gezaagd te worden. Ik heb er wel even de tekst vanaf gevijld.
De fiets is zonder uitzondering een bij elkaar gezochte verzameling onderdelen.
Een échte originele Frankenstein dus.
- Bijlagen
-
- a7aa5753-9b1c-4797-baea-b015eaf5323c.jpeg (985.7 KiB) 1136 keer bekeken
-
- bdec338e-e209-4656-8016-40587ccf183e.jpeg (438.74 KiB) 1136 keer bekeken
-
- d8711932-b516-485c-b502-9a225d0eada8.jpeg (465.08 KiB) 1136 keer bekeken
-
- 3c1c4b11-7a48-4a5e-9708-72047fc2acfa.jpeg (554.61 KiB) 1136 keer bekeken
-
- 8fb9397c-3ad4-491c-a9ac-1b437305648b.jpeg (644.96 KiB) 1136 keer bekeken
-
- b17eca34-a25b-47c6-9b96-1d28d230ee14.jpeg (1.03 MiB) 1136 keer bekeken
-
- 66b7646c-beb8-4c60-a07c-e3a118ddfdc9.jpeg (1.05 MiB) 1136 keer bekeken
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Een originele Frankenstein.
Mooi ding geworden Charles. We hadden het vorige week over mooi gevulde spatborden!
Dit past echt schitterend. En die Continetal banden staan er ook super op.
Groeten Martijn
Dit past echt schitterend. En die Continetal banden staan er ook super op.
Groeten Martijn
-
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 15 dec 2021, 13.09
Re: Een originele Frankenstein.
Ziet er mooi uit, Charles. Als het doel niet is om de originele lak te behouden, stoort die glimmende lak mij niet. Heb je de vernikkelde onderdelen zelf vernikkeld of heb je daar een adresje voor?
Groeten, Fred
Groeten, Fred
- Loopt spaak
- Berichten: 463
- Lid geworden op: 28 dec 2019, 19.04
Re: Een originele Frankenstein.
Die komen van de juiste leverancier .
Maar je hebt hem heel erg mooi gemaakt Charles.
En lekker hoog.
Complimenten.
Maar je hebt hem heel erg mooi gemaakt Charles.
En lekker hoog.
Complimenten.
-
- Berichten: 2553
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Een originele Frankenstein.
De spiegelingen in de trapas lug zijn van een andere wereld. Heel fraai.
Je herkent de onderdelen in de weerkaatsing.
Je herkent de onderdelen in de weerkaatsing.
Re: Een originele Frankenstein.
Ja, inderdaad. Het is een gelukje dat de spatbordstangetjes de juiste lengte hebben. Dat wil wel eens anders zijn.
Ook de lengte van de voorvorkpoten en de staande achtervork is niet altijd hetzelfde. Hier kwam het precies mooi uit.
Nou ja, er zat eigenlijk helemaal geen lak meer op. De spatborden zijn ook bij elkaar gezocht. Het voorspatbord was weliswaar NOS maar het had flinke ‘bewaarschade’. Het achterspatbord is wel stevig gebruikt en was kapot.Fredkorpel schreef: ↑4 dec 2024, 21.02 Ziet er mooi uit, Charles. Als het doel niet is om de originele lak te behouden, stoort die glimmende lak mij niet. Heb je de vernikkelde onderdelen zelf vernikkeld of heb je daar een adresje voor?
Groeten, Fred
Als er dan overal aan gelast moet worden dan is er geen keus meer. Dan maar lakken.
Het nikkel is allemaal ‘oud’ nikkel. De onderdelen zijn allemaal NOS. Eigenlijk is het gewoon een nieuwe fiets. Alleen de naven zijn goed gebruikt maar daar is niets van te merken tijdens het fietsen.
Dankjewel.Loopt spaak schreef: ↑4 dec 2024, 21.13 Die komen van de juiste leverancier .
Maar je hebt hem heel erg mooi gemaakt Charles.
En lekker hoog.
Complimenten.
En ja, je moet het maar nét tegenkomen.
Jij ook bedankt.Maarten Waarlé schreef: ↑4 dec 2024, 21.36 De spiegelingen in de trapas lug zijn van een andere wereld. Heel fraai.
Je herkent de onderdelen in de weerkaatsing.
De laatste laag lak is van het Belgische merk Levis. Iemand op de beurs had een paar blikjes Teoflux en deze. Die heb ik gekocht zonder te weten wat het eigenlijk was.
Dat bleek goed uit te pakken.
Het is synthetische lak en niet anders dan de Epifanes droogt deze lak ook langzaam en blijft het taai.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Een originele Frankenstein.
Je hebt er met recht een TRANS-portfiets van gemaakt. Wat een beauty
DCR gaat nooit verloren....
- fietshobbyist
- Berichten: 719
- Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Re: Een originele Frankenstein.
Ook hier staan wel bewust bij elkaar gezochte, aan elkaar vastgemaakte fietsonderdelen waarmee het leuk fietsen is.
Maar om zo een mooie fiets als de uwe nou een Frankenstein te noemen ...
Is er niet iets vleiender voor te vinden? Drakensteyn of zo? Of gewoon Fotomaan - wat het ook moge betekenen?
Laatst gewijzigd door fietshobbyist op 6 dec 2024, 16.43, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1807
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Re: Een originele Frankenstein.
Ik vind Frankenstein wel erg toepasselijk: bijelkaar vergaarde onderdelen die gezamelijk tot leven zijn gewekt in een nieuwe fiets met eigen identiteit. Overigens zijn veel overgebleven transportfietsen niet veel anders, al zijn daar waarschijnlijk de fietsen in de loop der tijd van onderdelen vervangen uit donoren, tot uiteindelijk weinig meer origineel was. Maar er zullen vast ook wel exemplaren zijn waarbij verschillende schrootfietsen zijn verenigd tot een bruikbaar exemplaar.fietshobbyist schreef: ↑6 dec 2024, 10.56Ook hier staan wel bij bewust bij elkaar gezochte, aan elkaar vastgemaakte fietsonderdelen waarmee het leuk fietsen is.
Maar om zo een mooie fiets als de uwe nou een Frankenstein te noemen ...
Is er niet iets vleiender voor te vinden? Drakensteyn of zo? Of gewoon Fotomaan - wat het ook moge betekenen?
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/