Hallo allemaal,
Mijn naam is Andrej. Ik kom uit Rusland, woon nu bijna 5 jaar in Nederland en ik hou van oude fietsen.
Bijna al mijn fietsen zijn vintage klassiekers (behalve mijn fiets voor triatlontraining).
Ik heb ervaring met restauratie en onderhoud.
Over racefietsen weet ik bijna alles, maar over onderhoud van stadfietsen leer ik nog steeds bij.
Mijn fietsen:
- Magneet Fortuna
- Batavus Flying Dutchman
- Concorde Ventana (1992)
Ik vind het belangrijk om fietsen zo origineel mogelijk te houden en goed te verzorgen.
Leuk om hier te zijn en kennis te delen!
Mvg,
Andrej
Hallo allemaal, Andrej hier
-
Maarten Waarlé
Re: Hallo allemaal, Andrej hier
Welkom op het forum,Andrej.
Was je in Rusland ook al bezig met klassieke fietsen?
En zo ja, welke Russische merken spreken of spraken tot de verbeelding?
Groeten,
Maarten
Groeten,
Maarten
Interessant, welkom. Ik kwam laatst nog een CCCP kinder-chopper-fietsje tegen op marktplaats!
Sportief fietsend!
-
AndrewFBel
Hallo Maarten,Maarten Waarlé schreef: ↑15 feb 2026, 18.59 Welkom op het forum,Andrej.
Groeten,
Maarten
Dank je wel!
Ik ben pas drie jaar vóór mijn vertrek uit Rusland geïnteresseerd in oude fietsen geraakt (ik ben nu 29), dus ik heb weinig ervaring.
In Sovjettijd waren er lokale merken, maar het bekendste was ХВЗ (Charkovski Fietsfabriek; uit Charkov, Oekraïne). Oude modellen zijn nu erg populair, en mijn grootvader had ook een paar.
Veel modellen waren gebaseerd op buitenlandse fietsen en kwamen meestal later dan Europese fietsen.
Als het interessant is, kan ik een artikel over dit onderwerp opzoeken en delen.
Mvg,
Andrej
-
AndrewFBel
Hallo, een heel interessant onderwerp!
Na het einde van de Tweede Wereldoorlog werden complete fabrieken in de Sovjet-bezettingszone van Duitsland (later de DDR) ontmanteld en naar de Sovjet-Unie gebracht als herstel. Daar werden in ieder geval enkele fabrieken herbouwd en werden de productlijnen - soms zeer lang onveranderd - voortgezet. Een voorbeeld hiervan zijn de 'Oeral'- en 'Dnepr'-motorfietsen, waarvan de oorsprong van BMW duidelijk herkenbaar is; een ander voorbeeld is de Moskvich 400, die tot in de jaren 60 overeenkwam met de Opel Kadett uit 1938.
In die tijd werden dus ook complete fietsfabrieken naar het oosten vervoerd.. Helaas ben ik hier niet op de hoogte van details, d.w.z. ik weet niet precies welke merken het waren, maar het is opvallend dat sovjetische fietsen er vaak opvallend "Duits" uitzien.
Na het einde van de Tweede Wereldoorlog werden complete fabrieken in de Sovjet-bezettingszone van Duitsland (later de DDR) ontmanteld en naar de Sovjet-Unie gebracht als herstel. Daar werden in ieder geval enkele fabrieken herbouwd en werden de productlijnen - soms zeer lang onveranderd - voortgezet. Een voorbeeld hiervan zijn de 'Oeral'- en 'Dnepr'-motorfietsen, waarvan de oorsprong van BMW duidelijk herkenbaar is; een ander voorbeeld is de Moskvich 400, die tot in de jaren 60 overeenkwam met de Opel Kadett uit 1938.
In die tijd werden dus ook complete fietsfabrieken naar het oosten vervoerd.. Helaas ben ik hier niet op de hoogte van details, d.w.z. ik weet niet precies welke merken het waren, maar het is opvallend dat sovjetische fietsen er vaak opvallend "Duits" uitzien.
Vriendelijke groeten uit Berlijn, Richard
- marco verbaant
Welkom,
Bijgaand een baanfiets, de tekst zou moeten staan voor SPORT. Klopt dat...?
Baanfiets... met wegpedalen
Bijgaand een baanfiets, de tekst zou moeten staan voor SPORT. Klopt dat...?
Baanfiets... met wegpedalen
- Bijlagen
-
- russisch voor sport.jpg (60.46 KiB) 34 keer bekeken
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"