nieuw hier op dit forum maar al jaren in bezit van ouwe meuk

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Plaats reactie
Edwin van Schijndel
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 mar 2022, 23.10

nieuw hier op dit forum maar al jaren in bezit van ouwe meuk

Bericht door Edwin van Schijndel »

Hallo forumleden

Het heeft bij mij een tijd geduurd voordat ik de oldtimer fiets ben gaan waarderen maar feitelijk kwam ik al denk ik ergens eind jaren '90 in het bezit van mijn eerste klassieke fiets. Indertijd zocht ik een fiets met terugtraprem om post mee rond te brengen en bij mij in het dorp waar ik opgroeide was er een gepensioneerde "hobby" fietsenmaker die tweedehands repareerde en verkocht. Een oude opa fiets leek me wel geschikt en zo kwam ik in het bezit van een Olympia. De fiets heb ik niet meer en helaas heb ik er ook geen foto van. Het zal jullie niet verbazen dat deze fiets na enkele jaren aardig gesloopt was en een jaar of 13 geleden kocht ik een oude opgelapte Simplex Populair in een particulier kringloopwinkeltje. De Olympia ruilde ik er voor in. De Simplex reed prima en ik besloot dat ik deze te houden als boodschappenfiets. Dat er een keer met een verfkwast overheen was gegaan had ik wel kunnen zien maar dat vond ik toen niet erg. Binnen een jaar bladderde de nieuwe verflaag er echter af en de achterband was ook op. De fiets belandde in de achtertuin in een hoekje tegen de schutting en bleef vervolgens jaren staan terwijl roestvorming zijn werk verder deed. Vorig jaar bedacht ik me dat het toch wel zonde was en besloot ik om hem weer op orde te gaan maken. Tot nu toe ben ik er nog niet verder mee gekomen dan het uit elkaar halen en de eerste klussen van het aanpakken van roest op het frame en de spatborden. Eigenlijk had ik toen besloten om de fiets opnieuw te spuiten maar nu zit ik toch in het dilemma om hem origineel te houden en alleen verdere roestvorming tegen te gaan. Er komen hier vast wel suggesties.....
Ondertussen struinde ik afgelopen maanden ook marktplaats af en omdat ik de wens had van een fiets die ik in de kofferbak van de auto kan vervoeren stuitte ik kort geleden op een Gazelle Kwikstep van 1966. Deze wil ik on elk geval zo origineel mogelijk behouden al wil ik hem ook functioneel kunnen gebruiken. De eerste werkzaamheden die aan deze fiets zijn gedaan is het poetsen van het frame en de velgen die beginnende roestvorming tonen maar gelukkig heb ik daarvoor tot nu toe met de schuurspons al veel van weg gekregen. Twee projecten liggen er al dus en intussen ben ik ook al bezig met de mogelijke aanschaf van een Fongers. Kortom werk te doen maar wel met als doel lekker fietsen nu het mooie weer eraan komt en hopelijk ook eens met gelijkgestemden in contact komen. Bijgaande een paar foto's.
Bijlagen
De Gazelle kwikstep zoals ik hem eerder dit jaar kocht
De Gazelle kwikstep zoals ik hem eerder dit jaar kocht
Gazelle kwikstep 1 1966 foto Marktplaats.JPG (37.44 KiB) 1308 keer bekeken
Simplex Populair framenummer. Zijn er hier kenners die me aan de hand hier van meer kunnen vertellen over de ouderdom van de fiets?
Simplex Populair framenummer. Zijn er hier kenners die me aan de hand hier van meer kunnen vertellen over de ouderdom van de fiets?
frame2.JPG
Kaal frame van de Simplex, de wielen zijn overigens in prima staat en er is ook een origineel zadel dat ik ooit vervangen had voor deze
Kaal frame van de Simplex, de wielen zijn overigens in prima staat en er is ook een origineel zadel dat ik ooit vervangen had voor deze
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: nieuw hier op dit forum maar al jaren in bezit van ouwe meuk

Bericht door ReinvB »

Volgens mij is de simplex van na de functie met Juncker dus een fiets uit Apeldoorn. De bevestiging van de remhevel lijkt op die van een juncker ende Thompson as met grote omsluitende stofkap is ook iets dat Simplex zelf niet zo uitvoerde. Maar ik ben geen Simplex of Juncker kenner, maar sommigen hier wel...de fiets straalt heeft wel een vroege jaren zestig uitstraling (lamphaak, kroonkap belijning )
Welkom trouwens !
Rein
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: nieuw hier op dit forum maar al jaren in bezit van ouwe meuk

Bericht door maartenB »

Leuk, veel succes ermee!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Plaats reactie