Sparta met frame uit 1 stuk

Vragen, discussies en info over tandems, driewielers, cardan aangedreven fietsen, vouwfietsen etc.
Plaats reactie
Magneetje
Berichten: 11
Lid geworden op: 7 okt 2023, 14.42

Sparta met frame uit 1 stuk

Bericht door Magneetje »

Hallo, ik vroeg me af of er nog liefhebbers zijn hier voor deze fietsen van Sparta. Ja, ik heb al gelezen dat de constructie niet geweldig was, maar er zijn geloof ik toch nog wel wat aardig survivors. Ik had vroeger een Romein in mijn middelbareschool-periode en heb nu een Sparta Scout (damesmodel met lage instap). Deze is grijs en lijkt qua kleurstelling op een Sparta Railstar die op dit moment voor 45 euro op Marktplaats staat. Mijn fiets heeft net als die Railstar een 3 versnellings Torpedonaaf, maar de meeste fietsen lijken uitgerust met Sturmey Archer? Ik zie verder nog de types Windsor en Somerset in de folder uit 1976 die op onze eigen databank staat. Zijn er anderen met dit soort fietsen en zo ja, wat hebben jullie qua modelnaam en kleur?
Groeten van Magneetje
Bandenplakker
Berichten: 562
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Sparta met frame uit 1 stuk

Bericht door Bandenplakker »

Dag Magneetje,

Sommige series van dit model waren inderdaad slecht, maar als die van jou nog heel is, betekent dat waarschijnlijk dat hij/zij uit een goede serie komt.
Survival of the fittest, om het maar zo te noemen.
Op je vraag: Nee, ik heb er zelf geen.

Groeten van

Dirk
Durabo88
Berichten: 2687
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40

Re: Sparta met frame uit 1 stuk

Bericht door Durabo88 »

Ik heb een jaar geleden nog eentje in twee stukken zien liggen.
Sportief fietsend!
Magneetje
Berichten: 11
Lid geworden op: 7 okt 2023, 14.42

Re: Sparta met frame uit 1 stuk

Bericht door Magneetje »

Zo te horen ben ik een geluksvogel met m'n Sparta Scout, maar ben ik ook gelijk de enige geluksvogel in dit opzicht. Nu las ik ergens anders op dit forum dat zo'n fiets van eind jaren '80 is en dus eigenlijk nog niet oud genoeg voor deze vereniging. Of zit er beweging in het standpunt?
Frits_Pas
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 jan 2021, 14.22

Re: Sparta met frame uit 1 stuk

Bericht door Frits_Pas »

Hoi,
Ik wou je even laten weten dat je niet alleen bent. ;)
Zelf heb ik een bruine Sparta Cornwall uit mid jaren '80(voor zover ik weet). Deze fiets heeft geen versnellingen, een terugtraprem en 26” wielen. Hij is niet meer in orginele staat, maar rijdt wel weer.
Bijlagen
Sparta Cornwall
Sparta Cornwall
IMG-20210722-WA0001.jpg (174.86 KiB) 120 keer bekeken
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3907
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39

Re: Sparta met frame uit 1 stuk

Bericht door maartenB »

Ik heb er geen, maar mij valt ook op dat je ze nog best regelmatig ziet, ook met een heel frame, en dat ik het altijd een erg interessante constructie heb gevonden. Wees maar zuinig op die fietsen!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Plaats reactie