Oorspronkelijk afkomstig uit de collectie van @velofilie, heb ik hem vorige week mogen ophalen bij @maartenB, waarvoor dank!
De zadelpen is voor mij wat te kort, en terwijl ik wacht op de langere die ik heb besteld ben ik hem nu aan het schoonmaken. Volgende week betere foto's.
Bridgestone
De Bridgestone Bicycle Company is in 1949 afgesplitst van de bandenfabrikant en houdt zich sindsdien vooral bezig met fietsen maken voor de lokale Japanse markt. In het buitenland is Bridgestone vooral bekend geworden door hun Amerikaanse avontuur in de jaren '70 en '80. Hun toenmalige marketingdirecteur in de VS, Grant Petersen, dacht anders over fietsen dan wat daar zoal gangbaar is en kwam met een aantal 'rare' ontwerpen op de markt.
De XO-1. Raceframe met 26" wielen en een moustache-stuur
In Japan is Bridgestone nog steeds een grote naam in het baanwielrennen: de keirin. Daarin zijn de fietsen nog steeds van staal en volgens strikte regels gebouwd door een select gezelschap van producenten, waarvan Bridgestone er een is.
Transit
Het lijkt erop dat Bridgestone deze naam gebruikt voor allerlei vouwfietsen en fietsen met kleine wielen. Vooralsnog kan ik er niet veel lijn in ontdekken. Er is niet zoveel over te vinden, en wat ik vind is meestal in het Japans.
Voorloper van onze Transit is de T20SCX, een niet-opvouwbare versie die in 1998 the Good Design Award won. Dit exemplaar staat in het M+-museum in Hong Kong:
Ik heb afgelopen weekend uit nieuwsgierigheid al wel even met enigszins opgetrokken benen een voorzichtig rondje door het dorp gereden. Het gebrek aan versnellingen is wel weer even wennen, en ook dat de conventie om een fiets te fotograferen van de aandrijfzijde betekent dat 'ie andersom moet staan dan ik gewend ben!
Binnenkort meer over deze fiets.