Gazelle sport 1962 - wielen met slag
-
Re: Gazelle sport 1962 - wielen met slag
Hier Theo himself. Sorry voor de late reaktie, ik had effe andere drukte, ik ben nl. voor mezelf begonnen na het failliet van MacBike + dat ik verhuisd ben van de Uilenburgerstraat naar de Laurierstraat 167. Openingstijden zijn wel 't zelfde gebleven: alle dagen van 9 tot 2 maandag en zondag gesloten.HogeBiLiefhebber schreef: ↑16 mei 2024, 10.13
Al is Theo van Kampen een fijne fietsenmaker, zijn advies zal waarschijnlijk zijn om er nieuwe naven en velgen in te spaken en dat is zonde. Recent is er op een prachtig Kruisframe een hagelnieuwe naaf gemonteerd met drie Shimano versnellingen; eeuwig zonde dus.
Zonde is boter op je reet smeren en droog brood vreten, dat zei m'n moeder altijd.
Als je kromme wielen hebt moet je -natuurlijk- éérst kijken waaróm ze krom zijn. Gebroken spaken? Zijwaardse impact? Onkundig geklungel van een zgn. fietsenmaker? Kan allemaal en alle drie oorzaken verdienen een andere aanpak die lang niet altijd leiden naar overspaken met nieuwe velgen en zeker niet altijd nieuwe naven; waarom die vervangen als ze nog goed zijn???
Bij gebroken spaken kijken waar ze gebroken zijn. Bij de kop? Metaal moeheid dus alle 36 spaken vervangen. Bij de nippel? Voortaan éérst je AXA slot losmaken voor je op je fiets spring, gewoon de gebroken spaken vervangen.
Zijwaardse impact? Alle spaken evenveel slagen losdraaien, velg richten met de losse spaken in de velg, vervolgens spaakspanning weer opbouwen en dan narichten.
Bij onkundig geklungel van een waarde collega ook alle spaken losdraaien en dan weer correct op spanning zetten, vervolgens narichten.
Ik vrees dat je in je woede het facebook berichtje niet helemaal van a tot z gelezen hebt Peter. De Simplex met kruisframe zou weer op de weg gezet worden maar dan niet in Lutjebroek maar in een heuvelachtig gebied overzee door een wat oudere heer die niet na iedere beklimming aan het zuurstof wenste te worden gehangen, vandaar dat we er een 7 (dus niet 3) speed naaf in gehangen hebben met een zo licht mogelijk verzet, overigens met de originele velg.
Een klassieke Hollandse fiets is een modulair systeem en werd geleverd naar keuze; remnaaf, freewheelnaaf, versnellingsnaaf met terugtraprem of trommelrem.
Als de fiets van oma weer op de weg gezet wordt is er echt voor wat te zeggen om 'm dan zo te prepareren dat de berijder daar goed -en veilig- mee overweg kan. Als uitgetrapte Torpedo remnaven dan vervangen moeten worden door Shimano E110 dan moet dat maar, als ovaal getrokken trommelremmen vervangen worden door naven met remmen die de fiets wél binnen de marge tot stilstand kunnen brengen, wat is daar mis -zonde- aan?
Het is natuurlijk wat anders als je een museum exemplaar 2 keer per jaar inzet voor een retrorondje in clubverband, in correcte kledij graag.