Lagercups

AMVisser
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 sep 2020, 19.09

Re: Lagercups

Bericht door AMVisser »

Bedankt voor jullie reacties, dat helpt mij zeker wel weer verder.

Wat betreft het bouwjaar heeft Fongers1952 gelijk, ik had de "4" helemaal niet gezien en de persoon die de fiets voor mij geverfd heeft blijkbaar ook niet. Alle cijfertjes zijn weer mooi in goudkleur behalve de "4".
m-gineering schreef: 30 jan 2023, 15.56
Jeroen Zuiderwijk schreef: 30 jan 2023, 11.24
Cyclissimo schreef: 30 jan 2023, 10.36 Ik neem aan dat het om 'gewone' cups gaat met BSC draad. In mijn herinnering had Gazelle in die tijd geen afwijkende maten meer.
Dan kun je in principe met alle bsa trapas cups uit de voeten. Tenzij je het natuurlijk per se origineel wil hebben.
Ik denk dat ik nog wel een setje gebruikte gazelle cups voor je heb liggen...
BSA cups zijn 34,6mm. Hier gaat het om 38mm cups.
En een bijbehorende 17mm as, wat de opties om wat te improviseren drastisch inperkt, als je tenminste de originele cranks wil gebruiken

De originele cranks zaten er al niet meer bij, en er zat nu ook Ø16mm as in, en was van plan om deze weer te gebruiken. Alleen de lagercups zijn zover uitgesleten en of beschadigd dat deze wil vervangen voor andere.
Jeroen Zuiderwijk schreef: 31 jan 2023, 09.19 Een nood oplossing is een 38mm Thompson as erin zetten, en dan een Gazelle crankstel met 15,8mm asgat erbij zoeken. Dan sloop je wel de schroefdraad.

Bedankt voor het idee, maar ik heb geen trek in een noodoplossing, als het echt niet anders kan misschien kan ik dan hier nog op terugvallen.
tdebruin schreef: 31 jan 2023, 11.16 Hallo,
beetje late reactie, maar als ik het goed zie gaat het hier om een 'oversized' gazelle busbracket, toch? Dan is mijn eerste vraag, wat is er mis met de originele onderdelen? Zijn ze helemaal kwijt of echt helemaal door en door rot? Anders zou ik zeggen, vanwege de (relatieve) zeldzaamheid: goed oppoetsen, putjes bijschuren, nieuwe vet en nieuwe kogels en fietsen maar. Overigens hoort daar in mijn bescheiden mening geen 17mm trapas maar gewoon 16mm, wel met 5/16" kogels.

Als het gaat om het rijdend krijgen van deze Gazelle fiets, maar niet persé om origineel houden, dan kan je het makkelijkst de hele bus eruit halen en een nieuwe moderne inslag trapas 40mm erin monteren. Die moderne assen zijn wel korter dan de originele, dus moet je de linke crank ook bijbuigen (een 'S' geven) zodat die niet tegen de liggende achtervork aanloopt.

Ik heb hier nog welgeteld één zo'n oversized Gazelle busbracket liggen, met niet originele doch redelijk gave trapas.
trapas.jpeg
Wat is er mis met de originele onderdelen? Geen idee, de "overzised" busbracket zat al in de fiets toen ik hem kocht en ik heb altijd aangenomen dat dit origineel was, ik begrijp nu dat dat niet zo is. Helaas is tijdens het uitpersen van de bus 1 van de cups onherstelbaar beschadigd dus ik heb sowieso een vervanger nodig.
Het gaat om het rijdens krijgen van de fiets, bij voorkeur met originele onderdelen.

Zou ik de "oversized" busbracked van jou over mogen nemen?
Gebruikersavatar
tdebruin
Berichten: 177
Lid geworden op: 5 jul 2012, 22.47
Locatie: amsterdam

Re: Lagercups

Bericht door tdebruin »

Je hebt PB.

Enne,
Wat is er mis met de originele onderdelen? Geen idee, de "overzised" busbracket zat al in de fiets toen ik hem kocht en ik heb altijd aangenomen dat dit origineel was, ik begrijp nu dat dat niet zo is. Helaas is tijdens het uitpersen van de bus 1 van de cups onherstelbaar beschadigd dus ik heb sowieso een vervanger nodig.
Misschien heb ik me wat onduidelijk uitgedrukt. Ik denk dat die busbracket van je wel origineel is / was hoor. Mijn vraag was waarom die niet te redden was, omdat ik bij redelijk zeldzame onderdelen de neiging heb om ze op te kalefateren als het nog kan, ipv zoeken naar een gave originele exemplaar. "Onherstelbaar beschadigd" is duidelijk :cry: .
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Lagercups

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Gebruikersavatar
tdebruin
Berichten: 177
Lid geworden op: 5 jul 2012, 22.47
Locatie: amsterdam

Re: Lagercups

Bericht door tdebruin »

is een 38mm passing volgens de advertentie, Alexander zocht een 40mm Gazelle bus (hij heeft er al eentje opgestuurd gekregen, by the way ;).
AMVisser
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 sep 2020, 19.09

Re: Lagercups

Bericht door AMVisser »

tdebruin schreef: 17 feb 2023, 16.21
is een 38mm passing volgens de advertentie, Alexander zocht een 40mm Gazelle bus (hij heeft er al eentje opgestuurd gekregen, by the way ;).
Ja klopt ik ben inmiddels voorzien van een trapas :D
Plaats reactie