Oud roest?
-
Oud roest?
Ik heb deze Mercury omafiets gekregen omdat de eigenaar hem niet meer in de tuin wilde hebben en ik de dynamo, de bel en het achterlicht wel kan gebruiken. De fiets geef ik weg aan degene die nog heil ziet in het opknappen of andere onderdelen kan gebruiken.
Groeten, Fred
Groeten, Fred
- Bijlagen
-
- image1.jpeg (443.79 KiB) 1012 keer bekeken
-
- image0.jpeg (600.27 KiB) 1012 keer bekeken
-
- image2.jpeg (894.1 KiB) 1012 keer bekeken
Re: Oud roest?
Hoi Fred,
Ik heb een mailtje gestuurd.
Groet,
Charles
Ik heb een mailtje gestuurd.
Groet,
Charles
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
‘Oud roest? Dat niet’, dacht Fotomaan,
toen hij de Mercury zag staan,
‘ik zie hem voor iets anders aan,
het lijkt me eerder een Germaan!’
toen hij de Mercury zag staan,
‘ik zie hem voor iets anders aan,
het lijkt me eerder een Germaan!’
Geen idee of het een Germaan is of iets anders maar de velgen gaan gebruikt worden in een frame wat er uit ziet als een transportfiets maar eigenlijk een versterkte toerfiets is.
De binnendiameter van het trapashuis is 40mm en er hoort een trapas in van ongeveer 140mm
De staande achtervork is duidelijk dunner en de parallelle buizen zijn maar 1” dik.
De lugs zijn van de welbekende Giesserei Wilhelm Holthaus maar ook weer lichter dan te doen gebruikelijk voor een transportfiets.
Daarom lijkt het mij niet verkeerd om er wielen in te bouwen met de maat 635.
Misschien ga ik het crankstel ook wel gebruiken.
De voorvork, het balhoofd en de trapas heb ik er zelf al aan toegevoegd. De wielen moet ik nog maken. De wielen die er voor de foto inzitten zijn van de Opel.
De binnendiameter van het trapashuis is 40mm en er hoort een trapas in van ongeveer 140mm
De staande achtervork is duidelijk dunner en de parallelle buizen zijn maar 1” dik.
De lugs zijn van de welbekende Giesserei Wilhelm Holthaus maar ook weer lichter dan te doen gebruikelijk voor een transportfiets.
Daarom lijkt het mij niet verkeerd om er wielen in te bouwen met de maat 635.
Misschien ga ik het crankstel ook wel gebruiken.
De voorvork, het balhoofd en de trapas heb ik er zelf al aan toegevoegd. De wielen moet ik nog maken. De wielen die er voor de foto inzitten zijn van de Opel.
- Bijlagen
-
- IMG_5940.jpeg (603.55 KiB) 245 keer bekeken
-
- IMG_5949.jpeg (594.62 KiB) 245 keer bekeken
-
- IMG_5950.jpeg (386.81 KiB) 245 keer bekeken
-
- IMG_5953.jpeg (398.62 KiB) 245 keer bekeken
-
- IMG_5954.jpeg (343.42 KiB) 245 keer bekeken
-
- IMG_5951.jpeg (376.31 KiB) 245 keer bekeken
-
Charles,
Wat leuk dat de wielen van die oude fiets in dit mooie frame komen. Ik denk dat de trapas nog heel goed is, want hij draaide nog gewoon rond na 5+ jaar buiten te hebben gestaan.
Wat leuk dat de wielen van die oude fiets in dit mooie frame komen. Ik denk dat de trapas nog heel goed is, want hij draaide nog gewoon rond na 5+ jaar buiten te hebben gestaan.
Nu ben ik toch benieuwd naar een foto van het framenummer van de omafiets. Het zou best een oudje kunnen zijn...
-
De voorvork, het balhoofd en de trapas heb ik er zelf al aan toegevoegd.
[/quote]
Een fiets zonder naloop? Dat gaat apart sturen!
[/quote]
Een fiets zonder naloop? Dat gaat apart sturen!
/Marten
-
Ik kan alleen de cijfers 6814 zien. De twee tekens ervoor zijn onleesbaar
- Bijlagen
-
- IMG_5585.jpeg (525.28 KiB) 109 keer bekeken
Als de cups van de trapas een diameter van 40mm hebben dan ga ik dat zeker proberen. En als de cranks een lengte hebben van 175 of 180mm dan kan ik die ook gebruiken.Fredkorpel schreef: ↑10 sep 2025, 19.54 Charles,
Ik ben nu alvast bezig met de voorpret in’t ieder geval.

- fietshobbyist
Is toch goed?
De blauwe lijn is wel evenwijdig aan de rib van de radiator getekend - dus loodrecht naar het tapijt en niet langs de zijkant van de foto ...