Gespot op Marktplaats!

non-fixie

Re: Gespot op Marktplaats!

Bericht door non-fixie »

rubenkappes schreef: 20 feb 2025, 20.40 Niet op marktplaats maar bij de kringloop in Zwolle.
Totaal niet mijn ding, geen verstand van, maar de uitmuntende staat van de fiets trok mijn aandacht.
Ik kan het niet goed zien op de foto, maar gezien de Columbus-sticker moet dat haast wel een "Rini Wagtmans" zijn. Mooi frame. Waren de fietsen voor de wielerploeg toen Union in 1976 besloot een ploeg te gaan sponsoren. Ploegleider werd RIni Wagtmans, en hij regelde de fietsen via Gianni Motta. De eerste exemplaren kwamen uit Italië, latere mogelijk uit België. De ploegen hebben met blauwe en cognac-kleurige frames gereden:

Union-ploeg prentbriefkaart.jpg
Union-ploeg prentbriefkaart.jpg (352.16 KiB) 5274 keer bekeken

Ze zijn zeldzaam in goede staat, want lak en stickers waren kennelijk niet bedoeld om veel langer dan een seizoen mee te gaan. Van de stickers zijn nette replica's te verkrijgen. Ik heb zelf een paar jaar geleden een setje besteld voor de mijne, een heel fijne fiets:

Union Eroica Germania.jpg
Union Eroica Germania.jpg (669.19 KiB) 5274 keer bekeken
DaVinci

Bericht door DaVinci »

Op Marktplaats kwam ik net ook een Union Rini Wagtmans tegen, met Columbus stickertje.
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... -wagtmans/
non-fixie

Bericht door non-fixie »

DaVinci schreef: 20 feb 2025, 21.38 Op Marktplaats kwam ik net ook een Union Rini Wagtmans tegen, met Columbus stickertje.
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... -wagtmans/
Die ziet er zo op het eerste gezicht ook wel netjes uit. Het "aardige" is dat Union nooit een naam heeft opgebouwd als racemerk, en daardoor deze fietsen tegenwoordig behoorlijk ondergewaardeerd zijn. Veel fiets voor weinig.
marco verbaant

Bericht door marco verbaant »

non-fixie schreef: 20 feb 2025, 21.54 Die ziet er zo op het eerste gezicht ook wel netjes uit.....
De puntjes kunnen nog wel op de "i". Het zadel is gebroken, de klemhevels van de uitvalassen zitten allebei aan de verkeerde kant, en de commandeurs (foto 5) zitten verkeerd om. De linker is namelijk de rechter en de rechter de linker en zit op zijn kop. Het werkt wellicht, maar met iets meer aandacht is het nóg mooier.... ;)
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
non-fixie

Bericht door non-fixie »

marco verbaant schreef: 20 feb 2025, 22.39 De puntjes kunnen nog wel op de "i". Het zadel is gebroken, de klemhevels van de uitvalassen zitten allebei aan de verkeerde kant, en de commandeurs (foto 5) zitten verkeerd om. De linker is namelijk de rechter en de rechter de linker en zit op zijn kop. Het werkt wellicht, maar met iets meer aandacht is het nóg mooier.... ;)
Ik kijk eerlijk gezegd bij dit soort fietsen vooral naar het frame. De rest is doorgaans allemaal vrij makkelijk oplosbaar / vervangbaar. 'Fabrieksorigineel' is bij echte racefietsen ook niet echt een onderwerp.
marco verbaant

non-fixie schreef: 20 feb 2025, 23.03 Ik kijk eerlijk gezegd bij dit soort fietsen vooral naar het frame. De rest is doorgaans allemaal vrij makkelijk oplosbaar / vervangbaar. 'Fabrieksorigineel' is bij echte racefietsen ook niet echt een onderwerp.
Helemaal waar....
marco verbaant

Ik heb mijn Jabo Race type Campagnolo op marktplaats gezet...
https://www.marktplaats.nl/seller/view/m2237843343
TonTon

Bericht door TonTon »

marco verbaant schreef: 21 feb 2025, 17.44 Ik heb mijn Jabo Race type Campagnolo op marktplaats gezet...
https://www.marktplaats.nl/seller/view/m2237843343
Die gaat waarschijnlijk naar Dongen
marco verbaant

TonTon schreef: 23 feb 2025, 01.06 Die gaat waarschijnlijk naar Dongen
Toch niet... ;)
wvdaan

Bericht door wvdaan »

Redelijk groot en mogelijk vooroorlogs (?) kruisframe van een mij onbekende producent.

https://link.marktplaats.nl/m2238604166 ... ign=social
Plaats reactie