Gespot op Marktplaats!

Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 824
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Gespot op Marktplaats!

Bericht door non-fixie »

Kennelijk heeft 'ie eerder te koop gestaan. Ik vind het trouwens best een leuk project, maar niet €700 leuk.

Ik heb in mijn Rudge-map overigens nog een foto van een exemplaar met een aparte kettingloop:

Afbeelding

Afbeelding
veenofiets
Berichten: 370
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Gespot op Marktplaats!

Bericht door veenofiets »

Scheen “de fiets” te zijn topmodel van Raleigh, een van de latere. De Superbe, Oudere hebben een “batterij backup “ aan de zitbuis van het frame zit dan een metalen? koker waar 4? batterijen in kunnen om de lampen tijdens stilstand aan te houden (zijn tijd vooruit in dat opzicht alle e-fietsen hadden dit ook, of zijn tijd achteruit? van moeders weet ik dat alle carbid lamp fietsen dit ook hadden) Verder veel luxe features als dynahub. https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... n-topstaat

Freek
veenofiets
Berichten: 370
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Gespot op Marktplaats!

Bericht door veenofiets »

Scheen “de fiets” te zijn topmodel van Raleigh, een van de latere. De Superbe, Oudere hebben een “batterij backup “ aan de zitbuis van het frame zit dan een metalen? koker waar 4? batterijen in kunnen om de lampen tijdens stilstand aan te houden (zijn tijd vooruit in dat opzicht alle e-fietsen hadden dit ook, of zijn tijd achteruit? van moeders weet ik dat alle carbid lamp fietsen dit ook hadden) Verder veel luxe features als sa 3 v en dynahub (deze helaas al niet meer) en ja de zadeltas waar een slaapzakje en een lichtgewicht tentje in passen zodat je kan kamperen hoort er ook origineel zo bij https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... n-topstaat

Freek
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 824
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Gespot op Marktplaats!

Bericht door non-fixie »

veenofiets schreef: 25 dec 2023, 07.47 Scheen “de fiets” te zijn topmodel van Raleigh, een van de latere. De Superbe, Oudere hebben een “batterij backup “ aan de zitbuis van het frame zit dan een metalen? koker waar 4? batterijen in kunnen om de lampen tijdens stilstand aan te houden (zijn tijd vooruit in dat opzicht alle e-fietsen hadden dit ook, of zijn tijd achteruit? van moeders weet ik dat alle carbid lamp fietsen dit ook hadden) Verder veel luxe features als sa 3 v en dynahub (deze helaas al niet meer) en ja de zadeltas waar een slaapzakje en een lichtgewicht tentje in passen zodat je kan kamperen hoort er ook origineel zo bij https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... n-topstaat

Freek
Die zadeltas is wel heel erg fraai:

Afbeelding

Afbeelding
veenofiets
Berichten: 370
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Gespot op Marktplaats!

Bericht door veenofiets »

Die zadeltas is wel heel erg fraai:
Klopt en is volgens mij ook onlosmakelijk aan de Raleigh superbe verbonden. De fiets is volgens mij van 1948 tot begin jaren 90 gemaakt (waarbij telkens naar de tijd qua techniek gemotoriseerd alhoewel de oliebad kettingkast en de SA versnellingsnaaf op allen zit) maar qua uiterlijk redelijk gelijk gehouden) en altijd zit deze tas er bij. Lijkt me iets typisch Engels deze tas?

Freek
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 824
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Gespot op Marktplaats!

Bericht door non-fixie »

veenofiets schreef: 26 dec 2023, 06.25
Klopt en is volgens mij ook onlosmakelijk aan de Raleigh superbe verbonden. De fiets is volgens mij van 1948 tot begin jaren 90 gemaakt (waarbij telkens naar de tijd qua techniek gemotoriseerd alhoewel de oliebad kettingkast en de SA versnellingsnaaf op allen zit) maar qua uiterlijk redelijk gelijk gehouden) en altijd zit deze tas er bij. Lijkt me iets typisch Engels deze tas?

Freek
Waar de Fransen vooral stuurtassen gebruikten, hadden de Engelsen een voorkeur voor zadeltassen. Geen idee waarom dat verschil.

Ik ken die Raleigh-tassen wel, en heb er ook een paar. Maar ik heb nog nooit eerder zo'n mooi leren exemplaar gezien. De mijne zijn allemaal van plastic koeien gemaakt.

Deze kwam van een Raleigh Weekender, en gaat al jaren mee op vakantie. Voor de plakkers en de bammetjes:

Afbeelding
veenofiets
Berichten: 370
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Gespot op Marktplaats!

Bericht door veenofiets »

Duidelijk en leuk te weten. Die Superbe van Raleigh was in zijn tijd het topmodel van Raleigh dus de Fongers BB van Engeland zo schat ik in, en dan konden luxe extra’s zoals een dure leren zadeltas en bij eerdere modellen “battery backup” en een dynohub er af schat ik zo in. Erg fraai en nooit slippen die dynohub wel minder opbrengst denk ik.

Freek
Peter_L
Berichten: 128
Lid geworden op: 24 mar 2013, 17.25

Re: Gespot op Marktplaats!

Bericht door Peter_L »

De Raleigh zadeltassen waren normaal niet in leer, maar wel in een stevig vinyl gemaakt. De lederen tas op de foto's lijkt me eerder een “after market" tas te zijn.
De fiets zélf is er eentje van de versie van na 1982-'83, met de gewijzigde spatborden, “moderne" trapas, enz.

Peter
veenofiets
Berichten: 370
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Gespot op Marktplaats!

Bericht door veenofiets »

Daar krijg je wat mij betreft gelijk in! :mrgreen:
Hier een hele authentieke Superbe uit de jaren vijftig dus nog met alle opties (lijkt wel Rolls Royce geen fiets meer zoveel zit der bij) maar plastic zadeltas!

https://www.ebay.co.uk/itm/19609374310 ... R9zQyoWTYw

Freek
Peter_L
Berichten: 128
Lid geworden op: 24 mar 2013, 17.25

Re: Gespot op Marktplaats!

Bericht door Peter_L »

veenofiets schreef: 26 dec 2023, 18.43 Hier een hele authentieke Superbe uit de jaren vijftig
Alleen is het een fiets van ná 1959 en is de vraagprijs gewoon absurd hoog en mag daar met gemak een nulletje af ... ;)

Peter
Plaats reactie