Gespot op Marktplaats!
- Johan Vlaardingen
Re: Gespot op Marktplaats!
Vanavond met iemand gesproken die verwant is met de familie Lievaart (een van de oprichters van Benzo) 93 jaar oud die mij het volgende vertelde. Tijdens de oorlog lagen er meerdere Benzo fietsen verstopt op een zolder ergens in Vlaardingen waaronder een tandem zodat de Duitsers ze niet in beslag konden nemen (aangezien ik niets terug kan vinden over tandems in productie bij Benzo, zou het best wel eens de tandem kunnen zijn die ik nu in mijn bezit heb). Of dit verhaal klopt en hoe het zit weet ik niet, de tandem word wel steeds interessanter en hoe het ook mag zijn ik ben er blij mee.
Groet Johan.
Groet Johan.
- Johan Vlaardingen
Vandaag met mijn maat (Dennis) een rondje Vlaardingen gemaakt op de tandem, we kregen vele leuke reacties. Bij de lokale visboer (gerund door een Haagse dame) kregen we het volgende te horen van een zeer oude Vlaardingse dame. Tijdens de oorlog werden veel fietsen verstopt ook haalden ze de banden eraf (de Duitsers zagen niets in fietsen zonder banden), de fiets heeft de dame in kwestie niet meer de bandjes nog wel (waarna ik melde er zeer geïnteresseerd in te zijn, en ze vervolgens toegezegd zijn). Tevens een heer gesproken die nog een oude (Nederlandse, of het een Benzo is?) fiets in de schuur heeft met de vraag of we er iets in zien (zeker). Al met al was het een productieve/gezellige dag, door het naar buiten treden verkrijg je informatie/ontmoet je mensen en vind je ook nog onderdelen.
Ook wil ik bij deze de club van de oude fiets bedanken voor het toesturen van de prachtige boekjes, ben er zeer blij mee.
Groet Johan
Ook wil ik bij deze de club van de oude fiets bedanken voor het toesturen van de prachtige boekjes, ben er zeer blij mee.
Groet Johan
- marco verbaant
Ik zag deze Joco ook voorbij komen. Als je goed kijkt dan is de lak op de bovenbuis dichtbij het balhoofd wel erg gehavend. Veel onderdelen zijn er helaas af gehaald. Maar wellicht een leuk project. Deze opstelling van transfers op de onderbuis kende ik nog niet.
Verder zie ik twee nokken voor commandeurs en ik denk dat het achterpad voor een Huret derailleur geschikt is. Kettingkastje lijkt er later (maar niet veel later) op te zijn gemonteerd.
Verder zie ik twee nokken voor commandeurs en ik denk dat het achterpad voor een Huret derailleur geschikt is. Kettingkastje lijkt er later (maar niet veel later) op te zijn gemonteerd.
Sportief fietsend!
-
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... 45826d5acd
Weet iemand iets te vertellen over Vittorio? Ik heb internet afgespeurd, maar er is weinig informatie te vinden over oude fietsen van dit merk. Op dit exemplaar zitten nog maar weinig originele onderdelen natuurlijk, en dat dit type aan de Tour de France heeft meegedaan lijkt me ook stug, maar het is wel een fraaie fiets verder, met in elk geval een mooie holle trapas en een Stronglightcrankstel. Wat ik me afvroeg: was dat gebruikelijk, om de buitenkant van die balhoofdcups mee te spuiten?
Leuke fiets, die Joco, waar wel iets van te maken valt. Zou deze nu wel of geen Reynoldsbuizen hebben?
Ach, hadden we maar een bodemloze bankrekening en onbeperkte opslagruimte!
Weet iemand iets te vertellen over Vittorio? Ik heb internet afgespeurd, maar er is weinig informatie te vinden over oude fietsen van dit merk. Op dit exemplaar zitten nog maar weinig originele onderdelen natuurlijk, en dat dit type aan de Tour de France heeft meegedaan lijkt me ook stug, maar het is wel een fraaie fiets verder, met in elk geval een mooie holle trapas en een Stronglightcrankstel. Wat ik me afvroeg: was dat gebruikelijk, om de buitenkant van die balhoofdcups mee te spuiten?
Leuke fiets, die Joco, waar wel iets van te maken valt. Zou deze nu wel of geen Reynoldsbuizen hebben?
Ach, hadden we maar een bodemloze bankrekening en onbeperkte opslagruimte!
In de merkenlijst staat Vittorio ook : https://www.klassiekeracefiets.info/fie ... /vittorio/
Ik kan me niet voorstellen dat het mee spuiten van balhoofd cups gebruikelijk is.
Groet, Wiel
Ik kan me niet voorstellen dat het mee spuiten van balhoofd cups gebruikelijk is.
Groet, Wiel
-
Een zo te zien heel oude Bontekoe. https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... -opknapper
-
Johan Vlaardingen schreef: ↑18 sep 2024, 22.40 Vanavond met iemand gesproken die verwant is met de familie Lievaart (een van de oprichters van Benzo) 93 jaar oud die mij het volgende vertelde. Tijdens de oorlog lagen er meerdere Benzo fietsen verstopt op een zolder ergens in Vlaardingen waaronder een tandem zodat de Duitsers ze niet in beslag konden nemen (aangezien ik niets terug kan vinden over tandems in productie bij Benzo, zou het best wel eens de tandem kunnen zijn die ik nu in mijn bezit heb). Of dit verhaal klopt en hoe het zit weet ik niet, de tandem word wel steeds interessanter en hoe het ook mag zijn ik ben er blij mee.
Groet Johan.
leuk dit te lezen. hier ook nog een Benzo oma fiets in de fam. staat al heel wat jaren op de zolder.
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s
Van een medelid van een ander forum: een Gazelle omafiets uit de jaren '50:
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... wjaar-1953
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... wjaar-1953
- Johan Vlaardingen
Dank voor u reactie Elibert van Dalen, een andere oude Vlaardingse vertelde mij dat ze de banden van de fietsen haalde voor ze de zolder op gingen om te voorkomen dat ze afpakt werden (in fietsen zonder banden zagen ze niets). De fiets bij uw familie is goed verstopt geweest en gelukkig nog steeds in bezit, groet JohanElibert van Dalen schreef: ↑11 okt 2024, 21.10Johan Vlaardingen schreef: ↑18 sep 2024, 22.40 Vanavond met iemand gesproken die verwant is met de familie Lievaart (een van de oprichters van Benzo) 93 jaar oud die mij het volgende vertelde. Tijdens de oorlog lagen er meerdere Benzo fietsen verstopt op een zolder ergens in Vlaardingen waaronder een tandem zodat de Duitsers ze niet in beslag konden nemen (aangezien ik niets terug kan vinden over tandems in productie bij Benzo, zou het best wel eens de tandem kunnen zijn die ik nu in mijn bezit heb). Of dit verhaal klopt en hoe het zit weet ik niet, de tandem word wel steeds interessanter en hoe het ook mag zijn ik ben er blij mee.
Groet Johan.
leuk dit te lezen. hier ook nog een Benzo oma fiets in de fam. staat al heel wat jaren op de zolder.