Gratis: vooroorlogse Burgers omafiets in Winterswijk
Re: Gratis: vooroorlogse Burgers omafiets in Winterswijk
Goed stuk research verricht. En een belofte voor de restauratie. Mooie pedalen heb je er voor!
DCR gaat nooit verloren....
Re: Gratis: vooroorlogse Burgers omafiets in Winterswijk
Dankjewel.
Het is het ook wel waard. Wát een kwaliteit! Er is nog nergens slijtage te vinden. De tandwielen zien er nog onaangedaan uit en de ketting ligt er nog strak op.
De trapas is als nieuw en de achternaaf van binnen ook.
De voornaaf moet ik nog bekijken maar daar verwacht ik ook geen slijtage.
Omdat het er allemaal zo goed uitziet heb ik nog even gedacht dat er misschien onderdelen vervangen zijn.
De spie van de rechter crank is bijvoorbeeld vervangen dus er is aan gesleuteld.
Misschien kan iemand bevestigen dat de rechter cranck inderdaad van Burgers is?
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Gratis: vooroorlogse Burgers omafiets in Winterswijk
De verlichting is van AWZ.
Ik heb er nog nooit van gehoord en ga er van uit dat het door de fietsenmaker waar de fiets ooit besteld is gemonteerd is. Voor hetzelfde geld is het bij Burgers al gemonteerd.
Ik heb er nog nooit van gehoord en ga er van uit dat het door de fietsenmaker waar de fiets ooit besteld is gemonteerd is. Voor hetzelfde geld is het bij Burgers al gemonteerd.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Gratis: vooroorlogse Burgers omafiets in Winterswijk
Het achtertandwiel ziet er uit alsof er nauwelijks mee gefietst is. Het jaartal staat er in.
Het kettingslot is er een met een boutje en een moertje.
Het kettingslot is er een met een boutje en een moertje.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Gratis: vooroorlogse Burgers omafiets in Winterswijk
De stofkapjes van de voornaaf. Ook zeer degelijk spul allemaal.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Gratis: vooroorlogse Burgers omafiets in Winterswijk
Leuk om zo gedetailleerd meegenomen te worden in de ontdekkingstocht. Ik geniet mee ( en dat zonder te sleutelen
).
Re: Gratis: vooroorlogse Burgers omafiets in Winterswijk
Het is ook echt wel leuk om al die kwaliteit te ontdekken.
Het is overduidelijk dat er indertijd maar weinig consessies zijn gedaan als het om duurzaamheid gaat.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Gratis: vooroorlogse Burgers omafiets in Winterswijk
Dag Fotomaan,
Ik sla even aan op je opmerking over de vierkante boutjes van de staande achtervork en de link die je legt met jouw en mijn transportfietsen die dat ook hebben. Zie het item wat ik op 25 januari startte.
Ik heb nog een paar waarnemingen die ik in de groep wil gooien:
Mijn fiets heeft wielen met 40 spaken. Jeroen reageerde daarop dat dat zeer ongebruikelijk was behalve bij Gazelle. Als ik naar de plaatjes van de Burgers transportfietsen in de catalogi van 34 en 37 kijk tel ik bij die fietsen ook 40 spaken.
Ook de vormgeving van het kettingwiel lijkt erg op dat van mijn fiets.
Tevens het hoog opgebogen stuur, of hadden alle transportfietsen dat zo hoog?
En die nummering met een letter (de gespiegelde D) zou misschien ook wel passen bij Burgers in het rijtje A-C-E etc voor de 'gewone' fietsen. Ook qua jaartal, overgang van C naar E was rond 1936 en mijn Torpedonaaf in de fiets is van 1935.
Zojuist viel me ook op dat er letters ingeslagen zijn in beide crancks, ik denk BVD te lezen. Zie de foto's. Kan iemand dat duiden?
Ik sla even aan op je opmerking over de vierkante boutjes van de staande achtervork en de link die je legt met jouw en mijn transportfietsen die dat ook hebben. Zie het item wat ik op 25 januari startte.
Ik heb nog een paar waarnemingen die ik in de groep wil gooien:
Mijn fiets heeft wielen met 40 spaken. Jeroen reageerde daarop dat dat zeer ongebruikelijk was behalve bij Gazelle. Als ik naar de plaatjes van de Burgers transportfietsen in de catalogi van 34 en 37 kijk tel ik bij die fietsen ook 40 spaken.
Ook de vormgeving van het kettingwiel lijkt erg op dat van mijn fiets.
Tevens het hoog opgebogen stuur, of hadden alle transportfietsen dat zo hoog?
En die nummering met een letter (de gespiegelde D) zou misschien ook wel passen bij Burgers in het rijtje A-C-E etc voor de 'gewone' fietsen. Ook qua jaartal, overgang van C naar E was rond 1936 en mijn Torpedonaaf in de fiets is van 1935.
Zojuist viel me ook op dat er letters ingeslagen zijn in beide crancks, ik denk BVD te lezen. Zie de foto's. Kan iemand dat duiden?
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1639
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Re: Gratis: vooroorlogse Burgers omafiets in Winterswijk
Ik had Burgers al in gedachten bij de transport frames. Zowiezo is Burgers het enige merk dat ik ken wat een letter op die plek ten opzichte van het framenummer plaatste. Daarnaast is het opvallend dat er van zo'n groot merk als Burgers nog geen transportfietsen bekend zijn van voor de oorlog, ondanks dat Burgers die al sinds 1905 produceerde. Daarnaast had Burgers voor toerfietsen framenummer reeksen met een A, C, en E. Waarom geen B en C, tenzij die bijvoorbeeld voor transportfietsen gebruikt werden? Nu met die vierkante boutjes, die ik van geen enkel ander merk transportfietsen ken, lijkt het nog waarschijnlijker dat dit Burgers transportfiets frames zijn. Maar dan is nog wel afwijkend de locatie van de framenummers, en de orientatie van de cijfers en ook hoe slordig ze zijn aangebracht. Dat spreekt dan weer tegen dat het Burgers zou zijn.Fotomaan schreef: ↑17 feb 2023, 23.11 Wat daarbij opviel was dat de boutjes die de liggende en de staande achtervork met elkaar verbinden vierkante kopjes hebben. Dat zijn precies dezelfde als die van de onbekende transportfiets frames met het framenummer op de lug van de onderste parallelle buis.
Misschien dat iemand hier weet welke fietsfabrikanten dergelijke boutjes gebruikten. Als dat allen maar bij Burgers werd gedaan dan zijn die transportfietsframes ook bij Burgers gebouwd.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
Re: Gratis: vooroorlogse Burgers omafiets in Winterswijk
Als het gaat over de manier waarop de slagcijfers zijn geplaatst dan lijkt het er bij de omafiets ook op dat het met de hand gestempeld is.
De vier staat voorover. De zeven en de acht staan steeds hoger.
Ook een beetje slordig dus.
De vier staat voorover. De zeven en de acht staan steeds hoger.
Ook een beetje slordig dus.
- Bijlagen
-
- 51ED2ECD-B801-435F-9D96-FC64050885C9.jpeg (56.71 KiB) 422 keer bekeken
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.