wind mee

Plaats reactie
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

wind mee

Bericht door fietser »

Oude uitvindingen op fietsgebied fascineren mij heel erg, vooral als de bedenker verder kijkt dan een detailverbetering op de fiets zelf. Er zijn bijvoorbeeld een heleboel bedenksels van vroege “vliegtuigen” met fietsaandrijving. Een ander gebied zijn uitvindingen waarbij de fiets wordt gecombineerd met windkracht. Die zijn meestal uit de jaren ‘30. Zo was er iemand die als trapondersteuning een windmolen op zijn fiets knutselde. Iemand uit Katwijk monteerde zelfs een zeil op zijn fiets:
zeilfiets.jpg
zeilfiets.jpg (31.43 KiB) 6504 keer bekeken
Lijkt me wel wat gevaarlijk met sturen, maar effectief of niet - alleen al het idee is leuk. Ook leuk is een windscherm voor fietsers met een ruitenwisser die via een waaier werd aangedreven. Nog een stap verder ging een ingenieur met dit idee, waarover de ANWB Kampioen precies 75 jaar geleden, dus in 1939 schreef:
pelstok1.jpg
pelstok1.jpg (102.35 KiB) 6504 keer bekeken
Het idee van deze zgn. Pelstok-turbine is om de tegenwind en/of rijwind op te vangen en ten minste ten dele nuttig toe te passen. Aan de voorkant zit een aerodynamische convergor die zoveel mogelijk wind vangt en in een nauwe buis richting achterwiel geleid. De lucht krijgt daardoor een grotere snelheid en treft bij de monding op schoepen die rondom het hele achterwiel dicht bij de band gemonteerd zijn, dus daar waar de kracht ook de grootste hefboom (moment) kan uitoefenen:
pelstok2.jpg
pelstok2.jpg (61.28 KiB) 6504 keer bekeken
Het heeft een compenserend effect op de toenemende luchtweerstand bij hogere snelheden. Er wordt beweerd dat je er tot 50 km/h een merkbaar “wind-mee”-gevoel hebt maar dat lijkt me wat overdreven. En of het ooit in de praktijk gebracht is weet ik ook niet. Hoe dan ook, je moet het maar bedenken!
gerritkan
Berichten: 396
Lid geworden op: 10 apr 2012, 14.44
Locatie: Workum

Re: wind mee

Bericht door gerritkan »

Leuke constructie .
Vraag me af of het veel effect heeft .

Gerrit Kan
Maarten Waarlé
Berichten: 2347
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: wind mee

Bericht door Maarten Waarlé »

Ha ,Heeft wel iets van een 1 april grap!

Ja, daar houd ik het op.

Groeten,
Maarten
remurk
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 jun 2012, 21.42

Re: wind mee

Bericht door remurk »

In het foto-archief van het Cavaleriemuseum vond ik in het mapje Militaire Wielrijders bijgaande afbeelding. Het is in ieder geval geen constructie die in Nederland is gebruikt, maar wat het dan wel is? Lijkt me bij zijwind niet prettig fietsen in ieder geval. Degene die het juiste antwoord weet, krijgt een gratis rondleiding in het Cavaleriemuseum aangeboden! Groet, Rutger
Bijlagen
Fietsen 12 - kopie.jpg
Fietsen 12 - kopie.jpg (30.94 KiB) 6470 keer bekeken
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: wind mee

Bericht door fietser »

Complimenten, Maarten, jou maken ze niets wijs! Ik schreef dat de ANWB Kampioen “precies 75 jaar geleden” over de Pelstok-turbine schreef, en zo was het ook: op 1 april 1939 dus. Dit “jubileum” kon ik niet zomaar voorbij laten gaan.
pelstok3.jpg
pelstok3.jpg (88.32 KiB) 6439 keer bekeken
Een week later stond in de Kampioen te lezen:

De Pelstok-turbine is, helaas, een fictie
De tegenwind is, helaas, nog niet overwonnen. Wij betreuren dat evenzeer als degenen, die ons schreven naar aanleiding van het artikel over de Pelstok-turbine in ons vorige nummer. Vermoedelijk hebben de briefschrijvers te weinig gelet op het zinnetje, dat aanvragen, gedateerd op den dag van verschijning van het nummer, (dat was 1 April!) de voorkeur zouden hebben ...
Inmiddels onzen hartelijken dank aan allen, die ons andere uitvindingen aan de hand deden, waar misschien meer mee te bereiken zou zijn.
Hun, die werkelijk een aanvrage inzonden, kunnen wij tot troost mededeelen, dat zij heusch meer dan 25 medeslachtoffers hebben gehad!
RED.

Tot zover de Kampioen. Overigens zijn de andere voorbeelden van windkracht voor de fiets wél serieus bedoeld en niet uit de Kampioen afkomstig. Al heb ik bij de afbeelding van de zeilfiets hierboven wel grote twijfels of het zeil niet bij de eerste harde windvlaag afbreekt, om nog maar over de "bestuurbaarheid" bij draaiende wind te zwijgen. Ik vrees zelfs dat bij deze foto retoucheerwerk aan te pas is gekomen.

Groeten,
fietser
arnoldus
Berichten: 359
Lid geworden op: 7 mei 2013, 20.56

Re: wind mee

Bericht door arnoldus »

Het kan nog gekker !! :lol:

Arnoldus
Bijlagen
Dit is geen 1 april grap !
Dit is geen 1 april grap !
gekke fietsen 001 (640x480).jpg (157.1 KiB) 6427 keer bekeken
Plaats reactie