HEGRA rijwielen?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 651
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

HEGRA rijwielen?

Bericht door non-fixie »

Van een nazaat van de Alkmaarse rijwielfabrikant Herman de Graaf kreeg ik al jaren geleden eens de vraag of ik wel eens een HEGRA was tegengekomen. Neen, dus. En nog steeds niet.

In het archief van de Alkmaarsche Courant is wel iets van de geschiedenis te vinden, in de vorm van berichtgeving over de verbouwing en heropening van de zaak in 1928 en diverse advertenties uit de jaren '20. Zoals deze:

Afbeelding

Is er iemand bekend met dit merk? Of, nog mooier, heeft een van jullie een HEGRA?
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 651
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: HEGRA rijwielen?

Bericht door non-fixie »

Ter aanvulling op bovenstaande: eerder genoemde nazaat vond onlangs deze advertentie van zijn grootvader:

Afbeelding

Naast fietsen deed De Graaf ook in dreggen en wapens:

Afbeelding

De wapens werden een paar deuren verder verhandeld, bij De Jachthut:

Afbeelding
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: HEGRA rijwielen?

Bericht door maartenB »

Leuk,. zo'n klein bedrijf met eigen label.
@ Peter: jij woont in die hoek. Nooit een tegen gekomen? :D
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
peterbakker
Berichten: 472
Lid geworden op: 8 mar 2018, 19.05

Re: HEGRA rijwielen?

Bericht door peterbakker »

Ik heb toevallig in de buurt een vooroorlogse damesfiets van het grofvuil gered. Geen naam maar wel een balhoofdplaatje als Eysink ( bijna , wel 3 gaatjes maar het past net niet !) .ook geen framenummer helaas . Nooit gehoord van Hegra btw , Gomo en Turner heb ik al dus Hegra zou me wel passen !
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 651
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: HEGRA rijwielen?

Bericht door non-fixie »

Ik heb wel eens een avondje zitten zoeken, en in de Noord-Hollandse pers kom je wel vermeldingen tegen van HEGRA.

Onder andere deze twee, zo te zien verwante, berichten.

Van 14 augustus 1937:

Afbeelding

En van 6 oktober 1938:

Afbeelding

Ik hoop maar dat ze het betreffende rijwiel teruggekregen heeft. Toch 15 gulden!
Plaats reactie