Leren zadel invetten

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Jeroen Zuiderwijk

Re: Leren zadel invetten

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Even kort samengevat:

- leer moet niet te soepel worden, dan rekt het uit en zakt je zadel door. Dus geen olie, en niet te veel vet.
- leer moet niet te warm worden, niet warmer dan je hand aan kan, dan gaat net zoals je eigen huid het leer ook kapot

Alleen als leer te hard droog is geworden moet je het vet gehalte herstellen. Bijvoorbeeld als de opperhuid begint te barsten (onomkeerbaar). Maar veel oude zadels zijn nog steeds flexibel, dus meestal hoef je niets te doen.

Als je alleen vet gebruikt, zoals rundervet, schapenvet etc. dan wordt je zadel heel gevoelig voor schimmel. Zeker als je fiets in een donkere onverwarmde schuur staat. Daarom moet je zorgen dat je de zuurtegraad aanpakt. Dat kan bijvoorbeeld door (schoonmaak)azijn te gebruiken. Commercieel leervet zoals dat van Brooks zit dat er als het goed is al een zuur in verwerkt.
Ban...kai

Bericht door Ban...kai »

Jeroen Zuiderwijk schreef: 23 mei 2021, 09.39 Even kort samengevat:

- leer moet niet te soepel worden, dan rekt het uit en zakt je zadel door. Dus geen olie, en niet te veel vet.
- leer moet niet te warm worden, niet warmer dan je hand aan kan, dan gaat net zoals je eigen huid het leer ook kapot

Alleen als leer te hard droog is geworden moet je het vet gehalte herstellen. Bijvoorbeeld als de opperhuid begint te barsten (onomkeerbaar). Maar veel oude zadels zijn nog steeds flexibel, dus meestal hoef je niets te doen.

Als je alleen vet gebruikt, zoals rundervet, schapenvet etc. dan wordt je zadel heel gevoelig voor schimmel. Zeker als je fiets in een donkere onverwarmde schuur staat. Daarom moet je zorgen dat je de zuurtegraad aanpakt. Dat kan bijvoorbeeld door (schoonmaak)azijn te gebruiken. Commercieel leervet zoals dat van Brooks zit dat er als het goed is al een zuur in verwerkt.
Bedankt voor je reactie. Ik denk dat ik gewoon de spul van brooks haal, de hele vet/olie, föhn, dingen opwarmen in de oven of in je zak maakt me helemaal gek. Hoef niet allemaal, om tijd te besparen moet je soms maar kant en klare spullen kopen, soms dat extra geld die je uitgeeft bespaart je tijd en moeite.
BeundeHaastweewieler

Bericht door BeundeHaastweewieler »

maar is er nog iemand die een antwoord heeft op mijn vraag over nubuck/suede racezadels? :?:
BeundeHaastweewieler

maar is er nog iemand die een antwoord heeft op mijn vraag over nubuck/suede racezadels? :?:
m-gineering

Bericht door m-gineering »

BeundeHaastweewieler schreef: 21 jun 2021, 12.10 maar is er nog iemand die een antwoord heeft op mijn vraag over nubuck/suede racezadels? :?:
is direct 1 antwoord niet genoeg?
/Marten
BeundeHaastweewieler

@ m-gineering,. nou, ik weet t niet maar heb geen antwoord gezien dus stel de vraag wederom.
vriendelijke vriend.
marco verbaant

Bericht door marco verbaant »

Ik heb hier het koperen borsteltje geopperd. Lees nog even na.... ;)
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
fietshobbyist

Bericht door fietshobbyist »

Haas,
Op bladzijde 2, rechts onderaan aan te klikken.
Het bericht is waarschijnlijk door u over het hoofd gezien - dat kan gebeuren; doordat het binnen twee uur is 'onder gesneeuwd' door opvolgende berichten. Iets dergelijks is mij ook al eens overkomen.

Allen dank voor de inzichten over dit onderwerp!
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Goedenavond,

Voorkomen is beter dan genezen, maar dat hoef ik niemand te vertellen. Voordat de regenbui valt dus een plastic zak of waterdicht dekje over het zadel. Een nat zadel mag je nooit spannen, dus eigenlijk ook niet op rijden (lees uitrekken).
Onderhoud, voornamelijk de onderkant insmeren (ook weer niet te veel), bovenkant evt een heel klein beetje en goed uitboenen. Leg het zadel desnoods in de zon om het intrekken te bevorderen. Te veel ledervet maakt het leer te zacht en voor je het weet zit je op het einde van je stelbout en kun je het leer weggooien.
Van de middelen om het zadel in te vetten lijkt mij het middel van Gilles Berthoud of Brooks het beste. Zelf gebruikte ik Rapide, maar dat schijnt hier eigenlijk niet zo geschikt voor te zijn.

Mvg,

Y.
Sportief fietsend!
Plaats reactie