Montage van een F&S Torpedo naaf met terugtraprem.
Alle onderdelen op een rij - het lager rechts bleek op de foto de kop te liggen, qua montage wijze.
Er zitten een paar aluminium hoekprofieltjes op de bankschroefbekken.
Met zo een klein, verplaatsbaar bankschroefje kun je aan de keukentafel gaan zitten monteren.
-
Sporen van een bankschroef in de achteras ... de barbaren!
-
Tonlagers monteren op de
drijfkop onder het kapje: De as werd iets schuin naar beneden ingeklemd. Je kunt beginnen met iets rijwielolie aan de tonnetjes te doen - dan blijven ze even kleven - en drie tonnetjes in het kapje te leggen. Dan het kapje op de as schuiven. Daarna de laatste twee tonnetjes onder het kapje
wurmen. Dan de as rechtop zetten en de borgring monteren: dichte deel achter de kraag en met een kleine schroevendraaier de uiteinden naar beneden duwen -
klik - klik.
-
Er komt veel druk op deze schuine vlakken tijdens het remmen, dat was te zien aan de slijtage - op de foto niet zichtbaar.
Daarom zijn de schuine vlakken ook ingevet met remmantel vet. Een persoonlijke intuïtie maar dat vet is toch speciaal bedoeld voor de hoge druk en hitte op de remmantel.
-
De remmantel - wat een schoonheid. Bij het monteren werd de naafhuls aan de binnenkant alleen daar ingevet waar ter plekke de remmantel komt te zitten, het andere deel is voor de
drijfkop lagers, waar iets rijwielolie op is gedaan. Vervolgens werden de groeven van de remmantel dichtgesmeerd met remmantelvet. Niet te veel aan de oppervlakte dus want die moet nog door de naafhuls waar al voor een deel olie op zit.
Zo hou je de verschillende smering goed gescheiden. Het binnenwerkje komt in de olie - behalve de schuine vlakken dus.
-
Nadat de remmantel is gemonteerd, komt de naafhuls. Blijft u rustig als die naafhuls niet meteen op zijn plaats wil. Even wat draaien en wrikken en de huls zal al gauw op zijn plaats schieten.
-
Als laatste komt dit onderdeel erop. De schroefdraad in het gat werd daarvoor eerst even ingevet met kogellagervet, zodat het makkelijk draaide.
Het is allemaal geen wet, wellicht doen anderen het anders.