Juncker kruisframe fiets, 66 cm. Weer weg waardig - 26 mei 2020.

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
fietshobbyist

Re: Juncker kruisframe fiets, 66 cm

Bericht door fietshobbyist »

vincentariens schreef: 20 mei 2020, 22.15 'Andere veer erin!'
Stuur maar op! Of, is het zo makkelijk niet ...?
fietshobbyist

En na de Knochenarbeit van de revisie:
Juncker kruisframefiets revisie, 03.JPG
Juncker kruisframefiets revisie, 04.JPG
De linkersteun van de bagagedrager was gebroken en was dat blijkbaar ook al eerder. Er werd toen provisorisch aan beide kanten een ander oog aangelast. Daardoor zijn de steunen ook te kort geworden want de drager helt iets achterover, wat niet mooi is. Als er eens een oude bagagedrager wordt gevonden, kan daar nog aan gewerkt worden. De jasbeschermers lijken ook niet origineel te zijn, zo scheef als ze zitten. En zo een zadelveer, die gebroken is, pakt de fietsenmaker ook niet zomaar van de plank. Er zat een dik stuk schuim onder het zadel, het is er maar weer zolang ondergestopt.
En zo zijn er nog wel wat details.
Laatst gewijzigd door fietshobbyist op 27 mei 2020, 07.47, 1 keer totaal gewijzigd.
Bernhard90

Bericht door Bernhard90 »

Mooie Juncker! Die details komen vanzelf wel, eerst fietsen.
Laatst gewijzigd door Bernhard90 op 28 mei 2020, 00.02, 1 keer totaal gewijzigd.
Coleine

Re: Juncker kruisframe fiets, 66 cm. Weer weg waardig - 26 mei 2020.

Bericht door Coleine »

Leuk verslag en mooi resultaat tot dus ver. ;)

Vind je het sportstuurtje niet storend op zo'n grote, hoge tourfiets?

Oja wat het bouwjaar betreft, op de onderkant van dat sportstuurtje staat waarschijnlijk het bouwjaar van, in ieder geval het stuurtje. :D

Ik ben benieuwd!
Ik ben een fietsjereeeeek, ik ben een fietsjereeeeeeeek!!! :o
fietshobbyist

Coleine schreef: 27 mei 2020, 00.14 '... sportstuurtje ... ... bouwjaar ...'
Dank u voor de waardering.
Sportstuurtje ... ik wist nog niet dat het dat is! Het is wel anders dan wat ik tot nu toe kende en voelt daardoor eigenaardig aan. Dat komt mede doordat de fiets wel eens is gevallen; de linkerkant wijst iets te veel naar binnen. Maar eens een keer weer met een lange buis en een plak lood naar de vaste bankschroef van wijlen mijn buurman ...
Ik heb er anders gisterenavond voor het eerst een flink eind op gefietst. Het stuurtje ligt wel lekker in de hand. Bouwjaar van het stuur?-? Wacht fffffffff, ik loop nu naar de fiets! ( .......... pff, man, ik heb mijn thee nog niet eens op ...........)
Daar ben ik weer; niets op te zien. Het is niettemin wel een stuur met "Juncker" inslag. Wellicht een persoonlijke keuze van de eerste eigenaar destijds, 1957. De fiets van was een oudoom van de huidige eigenaar - let wel, dat ben ik niet zelf. Hij heeft de fiets niet nodig dus ik kan er nog wel een poosje op fietsen. Maar straks ga je me ook nog wijs maken dat er een bouwjaar staat aan de binnenkant van het achterspatbord of de velgen ...
ReinvB

Bericht door ReinvB »

Ik weet niet zo veel van Junckers, maar bijvoorbeeld Gazelle toerfietsen kregen eind jaren 50 meer een stuur als de sportfietsen, NSU bocht , inplaats van het klassieke brede en hoge nederlandse stuur ( al hebben veel van de Gazelles door het matige chroom allang geen origineel stuur meer). Was dat toen mischien niet een trend in de hele markt ?
Plaats reactie