Pagina 1 van 2

Juncker kruisframe fiets, 66 cm. Weer weg waardig - 26 mei 2020.

Geplaatst: 30 mar 2020, 19.35
door fietshobbyist
Bij deze de al eens aangekondigde kruisframe fiets. Voor de revisie.
Juncker kruisframefiets revisie (9).JPG
Juncker kruisframefiets revisie (10).JPG
Juncker kruisframefiets revisie (14).JPG
Juncker kruisframefiets revisie (16).JPG
Juncker kruisframefiets revisie (11).JPG
Juncker kruisframefiets revisie (18).JPG
Het achterwiel, met aluminium velg, is geradbraakt; er zijn spaken kapot en er ontbreken er enkele. Om die reden arriveerde de fiets bij mij.

Tijdens enig gesnuffel in oude berichten, was een foto te zien van zo een Juncker met een framenummer in de lug op de zadelbuis.
Op die plaats is op deze fiets helaas niets van een nummer te vinden.
Een ander bericht meldde: een lettercode op de achternaaf. Of dat bij deze fiets het geval is, zal blijken als de naaf uit het wiel is.
Afgaande op de berichten, lijkt het erop dat deze fiets van rond 1950 is. (Hetgeen in een later bericht zal worden gecorrigeerd - W., 28 april 2020)
De oorspronkelijke eigenaar van deze fiets is nog bekend: een oom van de huidige berijder.
Wellicht dat de Juncker specialisten iets kunnen zeggen over dit rijwiel.

Ja, rijwiel. Gevoelsmatig is bij mij alles tot zo ongeveer 61 cm een fiets en begint daarboven, het rijwiel. :-)

Groet,
Werner

Re: Juncker kruisframe fiets, 66 cm

Geplaatst: 30 mar 2020, 20.36
door Fotomaan
Mooie fiets!
Staat er misschien een framenummer op het plaatje wat aan de liggende achtervork gelast is en waar de remhevel aan het frame is bevestigd?

Re: Juncker kruisframe fiets, 66 cm

Geplaatst: 12 apr 2020, 13.52
door fietshobbyist
Fotomaan schreef: 30 mar 2020, 20.36 Staat er misschien een framenummer op het plaatje wat aan de liggende achtervork gelast is en waar de remhevel aan het frame is bevestigd?
Dat doet het! Dank u. Ik zou het nummer daar zelf niet hebben gezocht.
Juncker kruisframefiets revisie, framenummer B07206 (1).JPG
B07206, staat er, wat volgens het dateringsboekje staat voor: uit 1955.
En daarmee komen we uit op een bekend punt: ook deze fiets blijkt minder oud dan de eigenaar dacht ...

Re: Juncker kruisframe fiets, 66 cm

Geplaatst: 12 apr 2020, 20.10
door Coleine
Verkopers denken vaak dat hun Juncker vóór-oorlogs is, maar die zijn in verhouding tot bijvoorbeeld een Simplex, Gazelle, Phoenix, Burgers of Fongers uiterst zeldzaam. Vreemd gezien de hoeveelheid overgebleven ná-oorlogse Junckers... :?

Re: Juncker kruisframe fiets, 66 cm

Geplaatst: 12 apr 2020, 20.15
door Coleine
Stiekem vind ik het hoogste model Junncker kruisframe mooier dan die van Simplex. Het zal wel iets te maken hebben met de lengte van het balhoofd, fietsen van Simplex hadden sinds omstreeks 1934 voor alle tourfietsen één balhoofdlengte, ongeacht de framehoogte van de fiets. :)

Re: Juncker kruisframe fiets, 66 cm

Geplaatst: 28 apr 2020, 17.58
door fietshobbyist
Werner schreef: 12 apr 2020, 13.52 '... B07206, staat er, wat volgens het dateringsboekje staat voor: uit 1955 ...'
Op twee naaf onderdelen staat: "57" met maandnummer "07" en "09", wat zou betekenen: 1957.
Echter, de as vertoont klemsporen van een bankschroef; de naaf is dus eerder los geweest. Foto's volgen nog.
Het lijkt me dat het bouwjaar toch 1955 zal zijn geweest.

P.S. op 20 mei 2020:
Het kan ook zijn dat de naaf alleen los is geweest om een keer een versleten kettingwiel te vervangen.
Daarvoor kun je de as inklemmen, de snelle methode. Het is natuurlijk ook van de gekke dat je een naaf eerst tot op de drijfkop moet demonteren om daar zo een specifieke sleutel op te kunnen zetten om het kettingwiel te kunnen demonteren.
Ik houd het er bij nader inzien dus op dat het bouwjaar van de fiets minimaal 1957 is.

Re: Juncker kruisframe fiets, 66 cm

Geplaatst: 30 apr 2020, 17.23
door fietshobbyist
Juncker kruisframefiets revisie, alle onderdelen op een rij.JPG
Montage van een F&S Torpedo naaf met terugtraprem.
Alle onderdelen op een rij - het lager rechts bleek op de foto de kop te liggen, qua montage wijze.
Er zitten een paar aluminium hoekprofieltjes op de bankschroefbekken.
Met zo een klein, verplaatsbaar bankschroefje kun je aan de keukentafel gaan zitten monteren.
-
Juncker kruisframefiets revisie, achteras sporen 1957 bankschroef.JPG
Sporen van een bankschroef in de achteras ... de barbaren!
-
Juncker kruisframefiets revisie, opstelling tonlagers monteren.JPG
Tonlagers monteren op de drijfkop onder het kapje: De as werd iets schuin naar beneden ingeklemd. Je kunt beginnen met iets rijwielolie aan de tonnetjes te doen - dan blijven ze even kleven - en drie tonnetjes in het kapje te leggen. Dan het kapje op de as schuiven. Daarna de laatste twee tonnetjes onder het kapje wurmen. Dan de as rechtop zetten en de borgring monteren: dichte deel achter de kraag en met een kleine schroevendraaier de uiteinden naar beneden duwen - klik - klik.
-
Juncker kruisframefiets revisie, remmantelvet op deze schuine drukvlakken.JPG
Er komt veel druk op deze schuine vlakken tijdens het remmen, dat was te zien aan de slijtage - op de foto niet zichtbaar.
Daarom zijn de schuine vlakken ook ingevet met remmantel vet. Een persoonlijke intuïtie maar dat vet is toch speciaal bedoeld voor de hoge druk en hitte op de remmantel.
-
Juncker kruisframefiets revisie, remmantel.JPG
De remmantel - wat een schoonheid. Bij het monteren werd de naafhuls aan de binnenkant alleen daar ingevet waar ter plekke de remmantel komt te zitten, het andere deel is voor de drijfkop lagers, waar iets rijwielolie op is gedaan. Vervolgens werden de groeven van de remmantel dichtgesmeerd met remmantelvet. Niet te veel aan de oppervlakte dus want die moet nog door de naafhuls waar al voor een deel olie op zit.
Zo hou je de verschillende smering goed gescheiden. Het binnenwerkje komt in de olie - behalve de schuine vlakken dus.
-
Juncker kruisframefiets revisie, geen paniek de huls schiet er wel op.JPG
Nadat de remmantel is gemonteerd, komt de naafhuls. Blijft u rustig als die naafhuls niet meteen op zijn plaats wil. Even wat draaien en wrikken en de huls zal al gauw op zijn plaats schieten.
-
Juncker kruisframefiets revisie, wat vet in de schroefdraad doen.JPG
Als laatste komt dit onderdeel erop. De schroefdraad in het gat werd daarvoor eerst even ingevet met kogellagervet, zodat het makkelijk draaide.

Het is allemaal geen wet, wellicht doen anderen het anders.

Re: Juncker kruisframe fiets, 66 cm

Geplaatst: 5 mei 2020, 00.56
door Coleine
1957 zou best kunnen. Geen pijl te trekken op die Juncker framenummers; ze bezorgen mij hoofdpijn. :?

Re: Juncker kruisframe fiets, 66 cm

Geplaatst: 20 mei 2020, 21.27
door fietshobbyist
De krulveer is gebroken. De boel werd een beetje bij elkaar gehouden door dik koperdraad.
Verenstaal, neem ik aan, dat laat zich niet goed lassen, is het wel?
Juncker kruisframefiets revisie, zadel, krulveer, koperdraad (1).JPG
Juncker kruisframefiets revisie, zadel, krulveer, gebroken.JPG

Re: Juncker kruisframe fiets, 66 cm

Geplaatst: 20 mei 2020, 22.15
door vincentariens
Nee dat kun je niet lassen. Andere veer erin!