Personen Transportfiets ............Invalidedriewieler !

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
tsoezeroeleke
Berichten: 229
Lid geworden op: 2 jan 2013, 21.09

Personen Transportfiets ............Invalidedriewieler !

Bericht door tsoezeroeleke »

Op de jaarlijkse old timer, of beter antieke onderdelen beurs voor fietsen in Aalst (België) ingericht door de Antieke Velookes , hebben wij via een Nederlander een TRICYCLE op de kop kunnen tikken een écht collectoritem zal later blijken. Uiteraard eerst de aankoop , en nadien het opzoekwerk , wij hadden nooit gedacht , dat we zo ver zouden geraken met onze zoektocht , maar niets was minder waar , dus EEN GOEDE KOOP.
Wat ons er toe aan zette om deze driewieler te kopen was het koperen plaatje met modelcijfer En nummer die op de achterzijde was bevestigd met de naam van de fabrikant.Nu kon het opzoekwerk beginnen.Maar ik wil eerst en vooral er een foto bij plaatsen en dan in een volgend artikel het verdere verloop schrijven van onze vondst. tsoezeroeleke
Bijlagen
zo ziet hij er in het écht ook uit NIETS aan veranderd
zo ziet hij er in het écht ook uit NIETS aan veranderd
20.JPG (82.17 KiB) 8021 keer bekeken
tsoezeroeleke
Berichten: 229
Lid geworden op: 2 jan 2013, 21.09

Re: Personen Transportfiets ............Invalidedriewieler !

Bericht door tsoezeroeleke »

Maar zo ziet hij er in het écht ook uit
Bijlagen
POIRIER DRIEWIELER (France) 001.jpg
POIRIER DRIEWIELER (France) 001.jpg (420.7 KiB) 8018 keer bekeken
tsoezeroeleke
Berichten: 229
Lid geworden op: 2 jan 2013, 21.09

Re: Personen Transportfiets ............Invalidedriewieler !

Bericht door tsoezeroeleke »

Het bewuste plaatje , die de aankoop besliste.
Bijlagen
POIRIER DRIEWIELER (France) 016.jpg
POIRIER DRIEWIELER (France) 016.jpg (368.1 KiB) 8018 keer bekeken
tsoezeroeleke
Berichten: 229
Lid geworden op: 2 jan 2013, 21.09

Re: Personen Transportfiets ............Invalidedriewieler !

Bericht door tsoezeroeleke »

Het verdere verloop van de zoektocht........het eerste wat ik op het net tegen kwam was een catalogus met 28 bladzijden van dit befaamde merk voor de prijs van 60 euro , wat ik toch ietsje te veel vond. Ah ja het merk - G.POIRIER - . Frankrijk, dus onze Franse vrienden ingeschakeld , na twee dagen hadden wij ALLE informatie over dit befaamde MERK POIRIER , tot zelfs de akte van het Octrooi van in 1904 gegeven door de Franse Staat aan Usines POIRIER.
Dit ALLES gaat dus over een fabriek die ENKEL vervoersmiddelen maakte voor INVALIDEN en Ziekenhuizen. Ons exemplaar was het enige vervoersmiddel in al die jaren van bestaan die uitgevoerd werd met een ZADEL al de rest van de voertuigen waren met een zeteltje en ook verkrijgbaar MET motor. Ik stuur het voorblad van de catalogus mee met een foto in dit verhaal.Ah ja later heb ik contact genomen met de man van deze catalogus , en hem een verzoek gevraagd die hij meteen inwilligde WIJ hebben de catalogus in copy gehad aan een schappelijke prijs.tsoezeroeleke
Bijlagen
couverture dos.JPG
couverture dos.JPG (91.04 KiB) 8016 keer bekeken
tsoezeroeleke
Berichten: 229
Lid geworden op: 2 jan 2013, 21.09

Re: Personen Transportfiets ............Invalidedriewieler !

Bericht door tsoezeroeleke »

De versnelling op deze driewieler is NIET aangesloten , de kabels waren met tape aan het kader bevestigd , ik denk dat ze vroeger eens zijn los gemaakt , en ze niet meer wisten hoe ze te plaatsen , ook WIJ hadden geen flauw benul van hoe je dit moest plaatsen , maar onze Franse vrienden wel hoor !!
Wij kregen de foto's stap voor stap binnen hoe de versnelling werkte of beter hoe het geplaatst werd ..... een grote "MERCIE" aan ALAIN en MARTINE - DIRK - Mes.MARMICHOU en het FORUM van TONTON Vélo (Frankrijk)
Tsoezeroeleke
tsoezeroeleke
Berichten: 229
Lid geworden op: 2 jan 2013, 21.09

Re: Personen Transportfiets ............Invalidedriewieler !

Bericht door tsoezeroeleke »

OEPS.......DIT IS HET VOORBLAD
Bijlagen
couverture.JPG
couverture.JPG (95.67 KiB) 8016 keer bekeken
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 684
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: Personen Transportfiets ............Invalidedriewieler !

Bericht door wimjansen »

Wat een schitterende vondst, tsoezeroeleke! Het octrooi is dus van 1904, enig idee in welk jaar jouw Poirier is gebouwd? En er was dus, volgens de brochure, kennelijk ook een versie die met de handen werd voortbewogen. Ik wil best nog wat meer foto's zien.

Groet, Wim
DCR gaat nooit verloren....
tsoezeroeleke
Berichten: 229
Lid geworden op: 2 jan 2013, 21.09

Re: Personen Transportfiets ............Invalidedriewieler !

Bericht door tsoezeroeleke »

Ik zal er enkele op plaatsen , wat ik nu al weet dat ze vanaf 1932 zijn gemaakt.......maar ons tricyceltje zal van 1951 a 1952 zijn.....denken wij, hopelijk komen wij het te weten met wat meer onderzoek of met het (nummer)hierbij incluis de catalogus foto. tsoezeroeleke
Bijlagen
07.JPG
07.JPG (83.9 KiB) 7939 keer bekeken
tsoezeroeleke
Berichten: 229
Lid geworden op: 2 jan 2013, 21.09

Re: Personen Transportfiets ............Invalidedriewieler !

Bericht door tsoezeroeleke »

het tweede model
Bijlagen
03.JPG
03.JPG (43.21 KiB) 7938 keer bekeken
tsoezeroeleke
Berichten: 229
Lid geworden op: 2 jan 2013, 21.09

Re: Personen Transportfiets ............Invalidedriewieler !

Bericht door tsoezeroeleke »

het derde model
Bijlagen
21.JPG
21.JPG (55.27 KiB) 7937 keer bekeken
Plaats reactie