Gazelle stuurklok

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Gazelle stuurklok

Bericht door Maarten Waarlé »

Arjan,

Bij deze een foto uit de Simplex catalogus van 1936.
Ik zie dat het opdraaiknopje in dit geval bij de 12 uur zit en op de fiets zittend zou ik ook liever aan de bovenkant/ voorkant m`n klokje opdraaien . liever dan naar me toe gekeerd lijkt me.
uit de simplex 1936 onderdelen catalogus
uit de simplex 1936 onderdelen catalogus
005.JPG (251.01 KiB) 6043 keer bekeken
In de praktijk zal het wel in verschillende vormen aangeboden zijn.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 187
Lid geworden op: 3 okt 2012, 22.27
Locatie: ugchelen

Re: Gazelle stuurklok

Bericht door arjank »

dank maarten!
leuk om een afbeelding ervan te zien.
opmerkelijk:
1. dat ze die dingen ook nog (of misschien wel 'pas') in de jaren dertig aanboden, terwijl toen het zakhorloge toch wel verdrongen was door het polshorloge.
2. dat dit klokje wel een 'gewoon' zakhorloge lijkt (met kettingoog aan de kroon) gevat in een houder voor stuurbevestiging (net als bij mijn klokje, natuurlijk...).
enfin, misschien kan iemand wat roepen over de geschiedenis van dit fenomeen, oplage en gebruik (en dus schaarsheid), etc.
ik vind het iig wel een aardig topic. en bovenal ben ik in mijn nopjes met dit leuke object.

hartelijke groet, arjan
remurk
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 jun 2012, 21.42

Re: Gazelle stuurklok

Bericht door remurk »

Horloges met de kroon en kettingoog bij de "zes" (en een secondewijzer) zijn bij medisch personeel lange tijd in gebruik geweest oa bij het opnemen van de hartslag. Het horloge hing (ondersteboven)aan een ketting of koord om de hals; de hartslag werd gevoeld met de ene hand en het horloge werd in de andere hand gehouden om de tijd op te nemen. Zie bijgaande foto van een dergelijk horloge uit de collectie van mevrouw remurk.
Bijlagen
P1000539.JPG
P1000539.JPG (270.07 KiB) 6016 keer bekeken
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 187
Lid geworden op: 3 okt 2012, 22.27
Locatie: ugchelen

Re: Gazelle stuurklok

Bericht door arjank »

in de fongers-onderdelenprijscourant van 1933 (toebehooren/onderdeelen/gereedschappen) vind ik de volgende afbeeldingen, zie bijlagen.

groet,
arjan
Bijlagen
Doc2.docx
(373.36 KiB) 251 keer gedownload
Doc1k.docx
(207.63 KiB) 243 keer gedownload
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Gazelle stuurklok

Bericht door asterduc »

arjank schreef:ed, ik sluit een plaatje van het (niet zo spannende...) uurwerk bij. 'k ben benieuwd of jij er chocola van kan maken.
Arjan,
oei, daar vind ik weinig informatie in terug en ik vrees dat ook een kenner hier niet veel uit kan maken.
Er zal dieper in het uurwerk moeten gezocht worden vrees ik.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 187
Lid geworden op: 3 okt 2012, 22.27
Locatie: ugchelen

Re: Gazelle stuurklok

Bericht door arjank »

Ach Ed, ik geloof het verder wel. Het is me inmiddels duidelijk dat het een origineel rijwielhorloge is, ca. 85 jaar oud. Voor mij voldoende zo, tenzij iemand me nog kan vertellen wanneer die dingen op de markt kwamen. Anders topic sluiten? Dank voor jullie reacties!
Gr., Arjan
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 684
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: Gazelle stuurklok

Bericht door wimjansen »

De correspondentie over de stuurklok van Gazelle heeft me geïnspireerd (ondersteund door een actie bij het Kruidvat, €4,99) tot enige huisvlijt. Nix historisch, maar het is een grappig ornamentje geworden. Montage met een Terry-klem.
Wim
Bijlagen
DCR fietsklok.jpg
DCR fietsklok.jpg (133.25 KiB) 5975 keer bekeken
DCR gaat nooit verloren....
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Gazelle stuurklok

Bericht door asterduc »

wimjansen schreef:De correspondentie over de stuurklok van Gazelle heeft me geïnspireerd (ondersteund door een actie bij het Kruidvat, €4,99) tot enige huisvlijt. Nix historisch, maar het is een grappig ornamentje geworden. Montage met een Terry-klem.
Wim
haha, mooi gemaakt Wim.
Ik heb gisteren op eBay een oude verpleegsters klok gescoord. Daar wou ik wat gelijkaardigs mee doen.
Heb je ook een foto van montageklem?
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 684
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: Gazelle stuurklok

Bericht door wimjansen »

Hoi Ed,

Het horloge (Ø 39 mm) wordt geklemd in een bewerkt dopje, en het geheel zit op het stuur met een Terry-klem of gereedschapklem. Zodat ik het ding in de stalling in m'n zak kan steken vóórdat iemand anders het doet. Tegen het krassen heb ik de klem bekleed met krimpkous. Op de wijzerplaat van het horloge zit het embleem van het huismerk, zoals je ziet.

Groet van Wim
Bijlagen
klemconstructie 1.jpg
klemconstructie 1.jpg (77.63 KiB) 5919 keer bekeken
Klemconstructie 2.jpg
Klemconstructie 2.jpg (94.07 KiB) 5919 keer bekeken
DCR gaat nooit verloren....
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Gazelle stuurklok

Bericht door asterduc »

PRACHTIG!!!
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Plaats reactie