Mustang sportfiets spot

Vragen, discussies en info over sportfietsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JocoFoto
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.48
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Mustang sportfiets spot

Bericht door JocoFoto »

Ons forum heeft via Sandra natuurlijk een bijzondere band met Mustang. Daarom vind ik het leuk een - vind ik - interessante fiets gespot te hebben en hier te laten zien.

Het gaat om een fiets die lijkt op een sportfiets uit, ik schat, eind jaren zestig, begin jaren zeventig. Graag input van de kenners voor een betere datering!

Afbeelding

Mijn aandacht werd in eerste instantie getrokken door het mooie kettingscherm. De geometrie lijkt erg 'lui', een normale racefiets is veel stijler.

Afbeelding

Het kettingscherm is van het merk Hebie, verchroomd metaal of RVS, geen aluminium. Decoratief kettingwiel, alhoewel niet sportief. De gaten doen vermoeden dat er de optie is om een extra blad te monteren, maar ik denk maar zo dat dat niet zal gaan......

Afbeelding

Balhoofdsticker (!) en zeer eenvoudige balhoofdlugs.

Afbeelding

Merkstickers. Geen transfers, maar toch erg fraai.

Afbeelding

Met excuses voor de slechte focus, maar ik hoop dat te zien is dat de lugs zeer eenvoudig zijn. Het kroonstukkapje is decoratief.

Afbeelding

Zadellug en bevestiging van de staande achtervork.

Afbeelding

Derailleur van Shimano, type 'Eagle'. Low end model. Op disraeligears.co.uk (hele leuke en interessante website!!!) wordt het introductiejaar gesteld op 1971. Zie http://www.disraeligears.co.uk/Site/Shi ... tyle).html.

Afbeelding

En als toetje een Thompson-type trapas. Iets dat je eigenlijk nooit ziet op een supersport- of racefiets.

Kortom, dit is geen luxe lichte sportfiets, maar een budget model. Maar dat geeft hem juist charme vind ik. Ik ben benieuwd of iemand anders er nog iets aan toe te voegen heeft.
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Gebruikersavatar
Sandra
Berichten: 264
Lid geworden op: 8 apr 2012, 20.54
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Mustang sportfiets spot

Bericht door Sandra »

Leuk Hans :)

Inderdaad, een budget fietsje uit de Mustang-stal. Nog uit eigen fabriek; later in de jaren 70/80 werd dit soort frames ingekocht bij o.a. Superia. Het 3 wapen transfer op de staande buis zit op mijn fietsen in het midden, maar op deze fiets aan de zijkant. Waarschijnlijk zat er op de andere kant van de buis ook een?

Het ronde stickertje boven het balhoofdschildje heb ik nooit op die plek gezien, het zou maar zo kunnen dat daarmee een beschadiging verdoezeld wordt.

Over de tandwielen, trapas etc. weet mijn vader vast meer te vertellen. Wordt vervolgd dus.
Gebruikersavatar
JocoFoto
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.48
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Mustang sportfiets spot

Bericht door JocoFoto »

Klopt Sandra, de stickers zitten aan beiden kanten van de zadelbuis.

Ik ben benieuwd wat je vader ervan vindt!
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Plaats reactie