Basiscursus Sleutelen (jan-april 2014)

Beurzen, evenementen en toertochten voor liefhebbers van historische fietsen.
Gebruikersavatar
Forumredactie
Site Admin
Berichten: 27
Lid geworden op: 8 apr 2012, 16.22
Contacteer:

Basiscursus Sleutelen (jan-april 2014)

Bericht door Forumredactie »

Goed nieuws voor iedereen die graag wel eens wat meer aan zijn fiets zou willen doen dan enkel poetsen of een band plakken: op 11 januari start de vierdaagse ‘basiscursus sleutelen’. Deze cursus wordt exclusief door en voor leden van De Oude Fiets georganiseerd.

De cursus is bestemd voor mensen die nog niet zo heel veel zaken zelf aan de fiets hebben ondernomen, maar dat wel graag zouden willen. Je leert één en ander over de werking van de fiets, maar ook zaken als het schoonmaken en afstellen van wiellagers, balhoofdlagers en trapassen komen aan bod. En hoe moet je een wiel richten of kapotte spaken vervangen? Natuurlijk gaat het ook over heel praktische zaken: hoe krijg je een vastzittend stuur of een onwillige crankspie los?

Theorie en praktijk
Daarnaast is er aandacht voor het reinigen en afstellen van remmen, versnellingsnaven en derailleurs, maar ook het op maat knippen van een nieuwe kettingkastdoek – iets waar ook de meer ervaren sleutelaars nog weleens moeite mee hebben.

De theorie wordt niet vergeten, want zonder basiskennis is het lastig sleutelen. Dan gaat het bijvoorbeeld over schroefdraad: waarom past de ene moer niet op het andere boutje, terwijl de diameter gelijk is? Of: hoe zit het nou precies met bandenmaten? Daarom komt er ook een digitale reader met informatie.
We gaan niet specifiek in op een bepaald merk of model fiets. De cursus is in het algemeen gericht op bezitters van een klassiek Nederlands rijwiel uit de 20e eeuw, zowel toer- als sportfietsen. Ter vermijding van misverstanden: het betreft hier uitsluitend een basiscursus sleutelen en géén restauratiecursus.

Gezellig en nuttig
De cursus wordt gegeven door leden van vereniging De Oude Fiets. De eerste twee lessen door Rutger Murk, de laatste twee lessen door Jos van der Horst, (gepensioneerd) docent rijwieltechniek aan een Praktijkschool. Het is echt een basiscursus: in vier dagen kunnen we je niet opleiden tot fietsenmaker. Maar het is een goede start waar je weer mee verder kunt. Bovendien belooft de cursus heel gezellig te worden, met maximaal twintig deelnemers.

Het programma in hoofdlijnen:

(wijzigingen voorbehouden)
- 1e dag: inleiding theorie rijwieltechniek, gereedschap, werkruimte, schroefdraad en demontage
- 2e dag: frame, voorvork, balhoofd en trapas/cranks
- 3e dag: wielen, (versnellings-) naven, derailleurs, remmen, banden, smeermiddelen
- 4e dag: montage, uitlijnen, kettinglijn, afstellen en onderhoud


Waar?
De voorbereidingen zijn nog in volle gang, maar zoals het er nu uitziet worden de eerste twee (meer theoretische) lessen van de cursus gegeven in zaal ‘t Klooster in Vianen; de laatste twee lessen vinden plaats in de praktijkruimte van een technische school te Amersfoort, waar door de deelnemers ook zelf gesleuteld gaat worden. Wie zich inschrijft krijgt uiteraard de juiste informatie tijdig toegestuurd.

Wanneer?
Er zijn vier zaterdagen voor uitgetrokken: 11 januari, 8 februari, 8 maart en 12 april 2014. De tijden zijn elke cursusdag van 10.00 tot 13.00. Een cursusdag begint met een uurtje theorie, daarna koffie en vervolgens komt de praktijk aan de orde.

Wat kost het?
De kosten voor de deelnemers zijn zeer beperkt gehouden: 25 euro per persoon voor de gehele vierdaagse cursus. Deze bijdrage is enkel om de kosten van zaalhuur en koffie te dekken.

Hoe schrijf je in?
Alle communicatie vindt plaats per e-mail, tenzij dat op praktische bezwaren stuit. Het maximaal aantal deelnemers is 20, dus zorg dat je tijdig inschrijft.
Inschrijven is eenvoudig. Stuur een mailtje of briefje naar organisator Rutger Murk:
mail: rutger@familiemurk.nl
post: Afrikaring 107, 3823 CJ Amersfoort
tel: 033 - 455 69 90 of 06 - 51 96 84 18
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 983
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Basiscursus Sleutelen (jan-april 2014)

Bericht door JasperA »

Super initiatief! Ook complimenten voor de lage kosten.

Ik heb me in ieder geval (hopelijk nog op tijd) zojuist opgegeven. Ik zal even op mijn handen moeten zitten voor het richten van twee wielen die nog in de planning zaten maar met een beetje theoretische achtergrond gaat het hopelijk straks 'First Time Right'... ;)
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Fongers1952
Berichten: 719
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Basiscursus Sleutelen (jan-april 2014)

Bericht door Fongers1952 »

Ik heb me ook opgegeven. Hoop dat er genoeg ruimte is voor alle belangstellenden :D

Peter
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Gebruikersavatar
Sandra
Berichten: 264
Lid geworden op: 8 apr 2012, 20.54
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Basiscursus Sleutelen (jan-april 2014)

Bericht door Sandra »

Hartstikke goed initiatief, ik heb mij ook aangemeld!

Groet, Sandra
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Basiscursus Sleutelen (jan-april 2014)

Bericht door asterduc »

wat een geweldig idee.

Hopelijk krijgt dit nog een vervolg en misschien zijn de docenten te overhalen om ook meer naar het zuiden af te reizen.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
remurk
Berichten: 385
Lid geworden op: 18 jun 2012, 21.42

Re: Basiscursus Sleutelen (jan-april 2014)

Bericht door remurk »

Hallo Asterduc. Het is voor de eerste keer dat we een dergelijke cursus in clubverband organiseren. Aan de hand van de reacties daarop zullen we volgend jaar besluiten of er een herhaling of misschien een vervolgcursus zal kunnen worden georganiseerd. Een locatie in het Zuiden des lands is dan niet bij voorbaat uitgesloten, maar dat zal uiteraard afhangen van de belangstelling. Groet, Rutger
Gebruikersavatar
Starbuck
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 feb 2013, 21.49

Re: Basiscursus Sleutelen (jan-april 2014)

Bericht door Starbuck »

Hoeveel plaatsen zijn er nog beschikbaar van de 20 :?:

Vriendelijke groet,
Jaap
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3843
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Basiscursus Sleutelen (jan-april 2014)

Bericht door maartenB »

er is nog wel ruimte.
Over een week ofzo verschijnt het clubblad en dan verwacht ik weer nieuwe aanmeldingen. Dus de forumgangers hebben de eerste keus! :D

Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3843
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Basiscursus Sleutelen BIJNA volgeboekt

Bericht door maartenB »

Mocht je nog belangstelling hebben voor de basiscursus sleutelen, meld je dan snel aan, ik krijg net bericht van de organisator dat er nog slechts 2 van de 20 plaatsen vrij zijn.

Mooi!

De cursus is enkel voor clubleden, maar je kunt natuurlijk ook snel even lid worden als je wilt deelnemen :D
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3843
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Basiscursus Sleutelen (jan-april 2014)

Bericht door maartenB »

EN de sleutelcursus is met 20 deelnemers VOL!

Geen mogelijkheid meer om deel te nemen.
......
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Plaats reactie