Olympia Sport Hilversum

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JocoFoto
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.48
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Olympia Sport Hilversum

Bericht door JocoFoto »

Kent iemand dit merk? Het is een fraaie fiets (geweest). Misschien eerder supersport dan race, maar toch. Vroeg jaren zestig?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Durabo88
Berichten: 2532
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Olympia Sport Hilversum

Bericht door Durabo88 »

Geen idee, nooit van gehoord, maar het is een knap staaltje framebouwersmanschap. Mooie lugs erg netjes.

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
remurk
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 jun 2012, 21.42

Re: Olympia Sport Hilversum

Bericht door remurk »

Olympia Sport was het eigen merk van fietsenmaker Ruitenbeek in de Leeuwenstraat te Hilversum. Je kon bij hem racefietsen op maat bestellen die hij dan eigenhandig afbouwde. Ik ben er nooit achter gekomen waar hij deze frames liet maken; meer dan dat het "in Amsterdam" was wilde hij niet zeggen. Hij liet de frames spuiten bij de fa. Centrix in de Bellamystraat te Amsterdam. Balhoofdplaatje en transfers van Olympia Sport heb ik nog wel. Racefietsen van Ruitenbeek waren een begrip in Hilversum. Collector's items! Groet, Rutger
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1574
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Olympia Sport Hilversum

Bericht door Fotomaan »

Hoi hoi,

Over het merk kan ik niet zoveel zeggen maar ik ben van "55 en ook in Hilversum gebouwd dus het kan niet anders dan goed zijn :lol:
Ruitenbeek was vroeger onze fietsenmaker. De Philips waar mijn vader nog steeds op fietst komt ook daar vandaan.
Omdat het bedrijf waar mijn vader werkte naar Tilburg verhuisde zijn wij mee gegaan. Het grappig is dat er waarschijnlijk meer mensen deze kant op zijn gekomen omdat ik al twee keer fietsen uit de jaren vijftig of zestig met het plaatje van Ruitenbeek in Tilburg tegen ben gekomen.
Een daarvan, een herenfiets met trommelremmen en stangbediening stond bij de supermarkt in de Groenstraat al weken tegen een hek met een krom wiel. Na enkele weken heb ik hem meegenomen en gerepareerd. Daar fietst de toenmalige student nu nog steeds op rond :P

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
JocoFoto
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.48
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Olympia Sport Hilversum

Bericht door JocoFoto »

Bedankt voor de reacties - mooie verhaal Charles!

Dit zou een heerlijk project zijn, zonde dat ie op straat staat weg te rotten. Strak maken, lakbeurt en je hebt een beauty.

Iemand een idee van de leeftijd?
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
remurk
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 jun 2012, 21.42

Re: Olympia Sport Hilversum

Bericht door remurk »

In Hilversum waren vroeger meerdere racefietsenmakers actief; er was ook een grote wielersportvereniging "De Adelaar" geheten. Behalve Ruitenbeek met "Olympia Sport", had je Gerrit de Weerd (helaas begin dit jaar overleden) die het eigen merk "Germi" voerde (daar heb ik nog een frame van); De Weerd liet zijn maatwerk frames maken door Jasper Bouma, die bekend is geworden met zijn eigen merk "JABO". Rijwielfabriek JOCO was sedert eind vijftiger jaren gevestigd aan het Achterom en verkocht daar ook maatwerk racefietsen. Van de vroeger bekende rijwielzaken in Hilversum zijn er niet veel over; Hunting aan de Eikbosserweg is er nog; hij heeft oa nog een originele JOCO baanfiets (van zijn broer) uit de sixties staan (maar die wil hij niet kwijt). Groet, Rutger
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Olympia Sport Hilversum

Bericht door fietser »

Iemand een idee van de leeftijd?
Hij ziet er aan de ene kant relatief modern uit maar met name de trapas oogt toch echt oud. Ik doe een "educated guess": ca. tussen 1957 en 1962.

Groeten,
fietser
Gebruikersavatar
berkers41
Berichten: 427
Lid geworden op: 20 jan 2013, 18.24
Locatie: Koningslust (N-Limburg)

Re: Olympia Sport Hilversum

Bericht door berkers41 »

Normandy Achternaaf type duidt op: na 1965.
Dual pivot rem van Altenburger ook mid sixties.
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
Plaats reactie