Fongers model BB

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Fongers model BB

Bericht door Maarten Waarlé »

Beste Groep,

Afgelopen maandag ben ik,op mijn laatste vakantiedag,
naar Lochem ,een plaats even achter Zutphen gereden.
Ik kon daar een fraaie Fongers ophalen.
Zaterdag ochtend daarvoor even op marktplaats gekeken en op een ''schuur-met-fietsen-foto'' de luxe Fongers uit de schaduw weten te identificeren. Het glimmertje op de onderste
balhooflug kon alleen het schroefje van het luxe remsysteem zijn.
Betere foto`s van de verkoper lieten geen twijfel.
De fiets bij mij thuis
De fiets bij mij thuis
Fongers 1925 BB 65.JPG (547.91 KiB) 9789 keer bekeken
De fiets heeft vanaf het hart van de as gemeten een 68cm frame (BB 65)
en is duidelijk een keer terug geweest naar de fabriek.
Al het nikkelwerk is verchroomd en de biezen zijn naar het jaren 40 ontwerp.

Wat me wel tevreden stelt is dat een aantal lastig te vinden onderdelen er nog bij zijn.
pedealen ,handvatten ;dat soort onderdelen.
Lucas bel met productiedatum
Lucas bel met productiedatum
Lucas bel 3 26.JPG (242.56 KiB) 9789 keer bekeken
De Lucas bel is van maart 1926 en het framenummer van de fiets is 25 3-33

Wat me is opgevallen is dat de stuurstrop,en met name de ring van het parkeerslot een gladdere vorm heeft en geen klemschroefje.
Balhoofdstrop herenfiets
Balhoofdstrop herenfiets
Fongers parkeer slot herenfiets.JPG (291.43 KiB) 9789 keer bekeken
Ter vergelijk een foto van een damesfiets (wat er van over is)van Fongers van 1929
Parkeer slot met klemschroefje
Parkeer slot met klemschroefje
Fongers perkeerslot damesfiets 1929.JPG (319.33 KiB) 9789 keer bekeken
Vraag is uiteraard welk model er orgineel op de herenfiets heeft gezeten??
Mijn vermoeden is dat het model wat er nu op zit een modificatie is na het verchromen?? wie weet dit?

Ik wil de fiets graag het uiterlijk van de eerste jaren geven. Dus zoals de fiets er in 1925-1926 heeft uit gezien.

Het chroom zal weer nikkel worden en spatbordstangen komen terug ,dat soort aanpassingen.
Een K-naaf achterin, nu zit er iets uit de jaren 80 in.

Om wat meer achtergrond rondom dit model te vinden ben ik in de oude Yahoo archieven gedoken en heb daar diverse fietsen van mede yahoo members gevonden ter vergelijk.
Best waardevol fotoarchief hoor!
Eigenlijk moeten we dit in stand houden.
Zoiets bouw je namelijk niet zo maar op...




Groeten,
Maarten
Durabo88
Berichten: 2489
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Fongers model BB

Bericht door Durabo88 »

Beste Maarten,

Ik dacht dat je het merk Fongers een beetje afgezworen had. Zeker een mooie fiets. Zaterdag had ik ook met de verkoper gebeld, maar de fiets was te klein voor mij. De Husqvarna die hij had vond ik wel leuk. Hele aardige man en een oud fietsenmaker.

Zeker een mooie complete fiets. De fiets staat nog erg mooi in het revisie-chroom, wat ik zelf zo zou laten. Elk elementje vertegenwoordigd een keuze, die in de geschiedenis is gemaakt. Is de stuurstop op de zadelstrop aan de zadelstrop gesoldeerd of zit hij los? Ik moet zeggen dat ik deze een stuk eleganter vind dan die met schroefje.

Misschien is het waardevol om even de reparatie en revisieboeken uit de periode 1951-1959 door te spitten of jouw fiets erin voorkomt. Dan kun je wellicht de eerste, tweede, derde of zoveelste eigenaar nog terugvinden. Met mijn Fongers CCG had ik dat geluk. Het zijn twee pillen, zo dik als een Bijbel, die je blad voor blad door moet nemen (als je dat wilt).
Zie www.archieven.nl, Groninger Archieven, toegang 1300, inventarisnummer 226, registers van uitgevoerde reparaties (2 delen). Mocht het verchromen hierin genoteerd zijn, dan heb je een mooi aanknopingspunt dat het behoud van het chroom van interessante betekenis kan maken.

Jammer van het achterwiel, de verkoper vertelde mij dat het achterwiel door een fietsenmaker ooit was vervangen. Volgens mij is hij wat te klein en natuurlijk te modern.

Het moderne Lepper zadel en de Philips verlichtingset zijn nog als nieuw. Dat kunnen weer mooie middelen zijn om de naaf en velg te financieren.

Groeten, Yorick.
Sportief fietsend!
Durabo88
Berichten: 2489
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Fongers model BB

Bericht door Durabo88 »

Beste Maarten,

Ik heb overigens wel eens gehoord dat het vrij bijzonder is als de remstangen bij een revisie overchroomd zijn. Vaak werden de remstangen in zijn geheel verwijderd. Een bijzondere uitvoering dus!

Groeten, Yorick.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 650
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers model BB

Bericht door jrietveld »

Hallo Maarten,

Mooie machine! Heel klusje om hem in de originele staat terug te brengen maar zeker de moeite waard. BB65 fietsen in nikkel zijn zo stijlvol!
De ring op de stuurstrop is vrijwel zeker afgevijld. Ik ken alleen het type dat je op de andere foto ziet. Niet zelden is de uitsparing voor de pal 'uitgelubberd'; deze zal om die reden zijn bijgevijld.
Mooi ook dat de remstangen direct onder het stuur (met draaibare verstellers) nog origineel zijn. Ik schat in dat de fiets eind jaren '30 terug is geweest naar de fabriek voor revisie.

groet, Jos
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Fongers model BB

Bericht door maartenB »

Fantastisch, echt een droomfiets en dan zo lekker hoog! :D
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Durabo88
Berichten: 2489
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Fongers model BB

Bericht door Durabo88 »

Zit er eigenlijk nog een belastingplaatje in het houdertje op de stuurpen?

Ook al zou je al het nikkel verwijderen, je ziet altijd nog dat hij een keer opnieuw is verchroomd/vernikkeld, doordat de merkjes en ribbeltjes bij het reinigen en polijsten zijn vervaagd.

Groeten, Yorick.
Laatst gewijzigd door Durabo88 op 8 aug 2012, 18.55, 1 keer totaal gewijzigd.
Sportief fietsend!
fongers
Berichten: 187
Lid geworden op: 21 jun 2012, 20.48

Re: Fongers model BB

Bericht door fongers »

Hallo,

Prachtige fiets hoor:) Dat nokje van het stuurslot is 100% zeker origineel. Mijn BB70 uit 1925 heeft dat ook zo zitten. En op BeelbankGroningen staat ook wel een BB uit 1925 met hetzelfde nokje. Kijk maar eens. Succes met deze fiets. Het chroom zou ik er zeker afhalen, veel en veel mooier dat nikkel :D

Mvgr Mark
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers model BB

Bericht door Maarten Waarlé »

Even reageren op de diverse reacties,

Yorik, Je hebt wel enigzins gelijk met dat ik Fongers wat afgezworen had. Nou ja afgezworen. Ik zat met twee Damesfietsen (Groningen en BDG) die maar niet kompleet wilden worden en het aanbod-vraag verhaal van Fongers lag wat op z`n kop.Wat overwaardering ook. Op een gegeven moment kan je je beste op iets anders richten dan maar blijven turen op marktplaats...

Maar voor het model wat ik nu heb aangeschaft mochten ze me rond m`n 17 jr midden in de nacht wakker maken, en dat mochten ze al die jaren nadien.
Het is namelijk een van de betere nederlandse ontwerpen.De remmen zijn zeer elegant en doordacht, evenzo het stuurslot dat goed functioneert maar nooit tijdens het rijden een gevaar kan op leveren
De kettingspanning is wat overdreven en onbetaalbaar maar wel om je vingers bij af te likken.
Deze fiets heeft een 50 tands voorblad, iets wat ook weer aanspreekt en bovendien een beter verzet op zal leveren.


Wat het verchromen aangaat, Daar heb je op rijwiel-cultuur- historische gronden natuurlijk helemaal gelijk. Het vertelt zonder meer een verhaal.
Ik ga daar nog over na denken. Een vernikkelde fiets is echt veel fraaier en daar neig ik toch wel toe.

Mark, de ring rond jou BB70 balhoofdstrop is er toch een met een schroefje en klemmogelijkheid, Ik ben nog eens in de yahoo foto serie gedoken. De Fiets voormalig van Jos , de BB 65 uit 26 die lijkt dan weer zo`n glade ring te hebben. Voorlopig blijft het een klein raadsel
De fiets heeft nog een belastingplaathouder
De fiets heeft nog een belastingplaathouder
Fongers BB 65 1925.JPG (519.09 KiB) 9741 keer bekeken
.

Groet,
Maarten
Durabo88
Berichten: 2489
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Fongers model BB

Bericht door Durabo88 »

Beste Maarten e.a.,

Mocht ik tussen september en december tijd vinden om wat uurtjes in het Groninger Archief te slijten, dan wil ik eventueel jouw framenummer wel in de archieven opzoeken.
Zijn er nog meer mensen die dat willen meldt dit aub voor september. Dan kan ik alles in één keer meenemen. Geef aub aan of het om een originele of gereviseerd originele fiets gaat. Dan kijk ik in de Seriegarantie boeken en eventueel de reparatieregisters. Eigenaren van een gereviseerde Gazelle of een ander merk mogen dit ook doorgeven, want Fongers moffelde of reviseerde ook sporadisch andere merken. Op deze manier kun je wellicht nog de eerste, tweede, derde etc. eigenaar van een ander merk fiets vinden.

Hoe zijn de draaiende delen van jouw fiets? Ik zie dat de haakse zadelpen ontbreekt, ga je er weer eentje toevoegen? Hoe restaureer jij de velg? Chroom over nikkel heeft trouwens wel het voordeel dat de remblokjes er minder rap doorheen slijten. Ik ben een poging aan het doen om een oude Dunlop velg de originele look te geven. Dus dikke middenbies met groene zijbiezen en de zwarte randen.
Enig idee waar ik nog aan een voorvelg 32 gaats kan komen? Hoeveel spaaks is jouw voorwiel eigenlijk?

Groeten, Yorick.
Sportief fietsend!
Durabo88
Berichten: 2489
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Fongers model BB

Bericht door Durabo88 »

Beste mensen,

Ja sorry ik blijf posten, maar ik ben gewoon zo enthausiast over dat archief. Er zit ook nog zoveel materiaal over Phoenix en Germaan in. Van Phoenix ook een hoop prijscouranten trouwens.
Is iemand wel eens een gereviseerde fiets van een ander merk tegen gekomen met een verdachte Fongers look (zwart met groene bies)? Of een fiets met Fongers transfers, die geen modelcode bij het balhoofd heeft en er qua onderdelen ook niet op lijkt.

Ik hoor het graag.

Met vriendelijke groeten,

Yorick.
Sportief fietsend!
Plaats reactie