Fongers BB groen

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Durabo88
Berichten: 2554
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Fongers BB groen

Bericht door Durabo88 »

Het is vooral leuk om te zien dat alle kleine details ook groen gemaakt zijn, zie pomp(houders), bediening en geleidewieltje SA K-naaf, slot + bevestiging, zadelonderstel en de gelakte delen van het stangenremmensysteem?

Je mag van geluk spreken dat alles nog bij de fiets zit, want in de juiste kleur zal je geen onderdelen vinden. Al deze details zullen zo niet in de folders hebben gestaan, dus eigenlijk is niets 'folderorigineel' maar zgn. 'custom built'.

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 661
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers BB groen

Bericht door jrietveld »

Op de vragen:
* op de ketting kan ik geen merknaam vinden; hij sluit met een boutje/moertje.
* inderdaad wel apart dat kettingblad, cranks en pedaalasbussen ook in kleur zijn gelakt; het geheel neigt daardoor naar een Weer&Wind uitvoering, maar stuur en velgen zijn verchroomd. De leren kettingkast is zeker origineel.
* de bagagedrager (met achterop merkplaatje Telephone) was een van de vele meerwerkopties op deze fiets; ik vind de fiets veel mooier daarzonder; als iemand hem wil hebben (behoorlijk aangetast)kan hij hem krijgen.

De fiets is in Den Haag afgeleverd, zoals zoveel Fongers rijwielen.

groet,Jos
rocknroller
Berichten: 61
Lid geworden op: 28 sep 2013, 01.28

Re: Fongers BB groen

Bericht door rocknroller »

Erg fraai exemplaar inderdaad, één van de meest bijzondere die er zijn, denk ik toch wel. En om je (wellicht retorische) vraag te beantwoorden: persoonlijk zou ik niet verder gaan dan schoonmaken. Hij zit nog te mooi in de lak om er iets aan te doen en de originele onderdelen zijn, zoals Yorick terecht al opmerkte, nooit meer te vinden. Wat is dat trouwens voor een koplampje? Zat dat erbij?

Groet,
Dennis
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 661
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers BB groen

Bericht door jrietveld »

Hoi Dennis,

De optie om in zijn geheel over te spuiten heb ik natuurlijk niet serieus overwogen. Sommige onderdelen zijn behoorlijk aangetast (spatbordstangen, velgen, delen van de spatborden), waarbij het vraag is of je daaraan iets moet doen met kleur. Ook het niet-originele witte spatborddeel roept de vraag op wat er mee te doen. De kunst van het niets-doen moet hier waarschijnlijk worden beoefend....
Het koplampje heb ik er even opgezet voor de aardigheid; het is een heel vroeg ding, begin jaren '20. Fongers monteerde, voordat ze in 1928 met eigen verlichting begonnen, tegen meerprijs deze zgn. Dufaux verlichting.

Jos
Bijlagen
Dufaux verlichting.JPG
Dufaux verlichting.JPG (479.58 KiB) 4550 keer bekeken
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Fongers BB groen

Bericht door Michiel Röben »

Hallo Jos, een beetje laat maar ik was op motorjacht (Triumph Bonneville T140DV). Ik heb de motor inmiddels gevonden in Ommen en ben al een keer op bezoek geweest. Nu nog even een motortrailer ergens lenen/huren. Dan heb ik weer iets om van de winter aan te rommelen. Nederlandse motorfiets met echte km teller. De meeste die ik gezien had hadden mijlen tellers en dus import.

Maar over je fiets, Het lijkt er op dat de ketting gewoon niet het goede formaat is. Ik had het zelfde op de Fongers tandem. Uiteindelijk een andere maat gekocht die wel paste. Dat lampje is wel echt fraai en dan natuurlijk een dubbeldekker. Die zie je niet elke dag voorbij komen. Mooie vangst Jos. Ik zie hem wel eens in levende lijve.

Groeten,
Michiel ;)
fongers
Berichten: 187
Lid geworden op: 21 jun 2012, 20.48

Re: Fongers BB groen

Bericht door fongers »

Hallo allemaal,

Zeker een hele mooie vondst deze fiets. De ketting is gewoon zo erg versleten dat hij over de tanden loopt.

groetjes Mark
Plaats reactie