Fongers model BB

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 655
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers model BB

Bericht door jrietveld »

Hallo Maarten,

Ik heb nog eens rondgeneusd in mijn fotoarchief en inderdaad zijn er enkele BB's die de gladde ring onderop de balhoofdstrop hebben. Ik zie er geen systeem in want op 1e soort A fietsen (op die soort hoort de stuurstrop met pal) uit de jaren '10 en '30 zie je weer het model met de uitstulping. Overigens zijn er zeker zes modellen van de stuurstrop (het deel met de grote bout) bekend.

groet, Jos
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers model BB

Bericht door Maarten Waarlé »

Hallo Yorick,

Mocht je voor je zelf in het Groninger archief komen dan vind ik het leuk als je m`n fiets even mee neemt in de garantieboeken. Kan ook zijn dat ik er zelf eens ga neuzen,maar mocht jij eerder daar zijn.....
Overigens maakte ik een fout in m`n framenummer ,het is 25 2-33.
Wat betreft jouw Fongers, die zal een 36 spaaks voorwiel hebben gehad.
Fongers had de eerste jaren van de vorige eeuw 32 spaaks voorwielen maar al snel werd dat 36. Mijn fiets heeft dat ook. Voor zit een Kroon Prinz en achter is het een vervangertje uit de laatste jaren zo als je weet.

Hoe mijn draaiende delen (van de fiets wel te verstaan) zijn weet ik nog niet maar weet wel dat ik een haakse zadelpen heb. schuin aan de achterkant zoals in de archieven.

Groeten,
Maarten
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers model BB

Bericht door Maarten Waarlé »

Jos, Interessant te lezen dat er meerdere fietsen zijn met zo`n glade parkeerfixatie ring.
Blijkbaar een regelmatig toegepast model uit de jaren 20.

Voor lezers die het speciale Fongers kettingspansysteem nog niet gezien hebben een foto.
Mooi systeem wel maar het maakt de fiets duurder en de vraag is wat je er als eindgebruiker beter van wordt, behalve dat het er interessant uit ziet...
Achter de wat beschadigde bout zit een sleuf die verstellen van de staande achtervork mogenlijk maakt
Achter de wat beschadigde bout zit een sleuf die verstellen van de staande achtervork mogenlijk maakt
Fongers kettingspansysteem.JPG (366.18 KiB) 7113 keer bekeken
practisch voordeel is wel dat het achterwiel er na een bandje verwisselen weer op de zelfde manier in komt.

Groet,
Maarten
fongers
Berichten: 187
Lid geworden op: 21 jun 2012, 20.48

Re: Fongers model BB

Bericht door fongers »

Hoi Maarten,

Apart inderdaad met die gladde ring om de balhoofdstrop. Mijn BB70 heeft daar inderdaad een schroefje zitten. En de BB65 ui 1926 heeft wel weer zo'n gladde ring. Bijzonder allemaal.

Even wat anders: Van het stuurslotje van mijn BB70 is het veertje afgebroken wat aan de onderkant zit van het stuurslot nokje. Wat met een ''boogje'' naar het nokje toe loopt. Erg jammer. Nu is mijn vraag, of jij zoiets na zou kunnen maken? Uiteraard wil ik de onkosten vergoeden. Ik heb het afgebroken stukje nog wel van het veertje, maar ik betwijfel of dat te repareren is.. Het is precies bij het moertje afgebroken. Hier onder een foto ervan. Het stukje achter het moertje zit er nog.
Afbeelding

Ik hoor het wel. Alvast bedankt.

Mvgr Mark
Durabo88
Berichten: 2531
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Fongers model BB

Bericht door Durabo88 »

Beste Mark,

Volgens mij ontbreekt bij mij dat veertje, althans hij beweegt heel raar. Heb je nog een detailfoto van het afgebroken deel?

Beste Maarten,

Mocht ik er ook één nodig hebben, zou het dan mogelijk zijn een tweede na te maken. Het hangt er uiteraard wel even vanaf wat de onkosten zullen zijn. Dit is nl. geen onderdeel dat ik nodig heb om de fiets goed rijdend te krijgen.

Waar ik bij mijn CCG meer zorgen over maak zijn de remstangen. Bij één is de schroefdraad bijna op. Hij schoot bij het remmen door. Door de stangen onderling te verwisselen houdt hij misschien nog net, maar dat is niet je van het. Heb jij toevallig een set linkse draadsnijders? Is het in dat geval ook mogelijk om er een messing bus met tin in te solderen? Dan kan deze de oude bus omhoog trekken aan een nieuw stuk schroefdraad. Of is hiervoor te weinig ruimte in het mechanisme?

Met vriendelijke groeten,

Yorick.
Sportief fietsend!
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers model BB/stuurslotveertje

Bericht door Maarten Waarlé »

Beste Mark en Yorick,

Per toeval lees ik wat me nog niet eerder op is gevallen,
namelijk de vraag om een gebroken veertje van het stuuslot te maken.
Ik heb even gekeken en gezien dat het wel een ingewikkelde vorm is maar dat die met een hoop gevijl best te maken is.
Ik zou een stuk lintzaagblad nemen en het daar uit maken.
eventueel het ronde deel verwarmen voor het buigen om breken te voorkomen.
Ik zelf heb geen tijd op het moment maar als je het voorbeeld hebt is het te maken lijkt me.

Yorick, we spreken wel wat af voor een uitwisseling van onderdelen.Ik zal voordien foto`s naar je sturen met het
een en ander.

Groet,
Maarten
fongers
Berichten: 187
Lid geworden op: 21 jun 2012, 20.48

Re: Fongers model BB

Bericht door fongers »

Hoi Yorick en Maarten,

Ik zal nog even een detail foto van het afgebroken deel maken.

Mijn ring om de balhoofdstrop heeft inderdaad een schroefje om het af te stellen. Bijzonder dat jij een ring hebt zonder schroefje.

Bedankt voor de tips, ik zal eens kijken of ik het zelf voor elkaar kan krijgen om het te maken. Ik heb er zeker geen haast bij. Ik laat nog wel weten of het lukt of niet.

Mvgr Mark
Durabo88
Berichten: 2531
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Fongers model BB

Bericht door Durabo88 »

Beste Maarten en Mark,

Dit is zeker interessante materie, evenzo de trapassen.

Maarten: We spreken inderdaad wel wat af. De eerste de beste gelegenheid lijkt mij het makkelijkst. Heb je mijn mailadres eigenlijk wel? Anders moet ik die even via een PB toesturen.

Groeten,

Yorick.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Fongers model BB

Bericht door maartenB »

Hoi Yorick,
Ik ben nog steeds ontzettend benieuwd naar de Phoenix catalogus van 53 of 54, of mijn 'verzwaarde' omafiets daar in staat. Of had je dat al eens nagekeken?
En misschien kunnen we vanuit het bestuur eens vragen of we ook foldermateriaal mogen inscannen voor onze online databank, waarin we folders willen verzamelen van de grote NL merken (voor de niet leden: die is enkel voor leden van De Oude Fiets toegankelijk).
Een link naar de fotos van die fiets:
http://www.flickr.com/photos/46851548@N06/5445481051/

groetjes,
MaartenB
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Durabo88
Berichten: 2531
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Fongers model BB

Bericht door Durabo88 »

Beste Maarten,

Was dat die priester omafiets met twee mannetjes? Ik meende daar al naar gekeken te hebben, maar ik kon het niet apart in de folder vinden.

Het is inderdaad een goed idee om een online foldergedeelte binnen het beveiligde deel van de website vorm te geven. Helaas heb ik hier geen tijd voor, maar misschien dat iemand anders dit wil oppakken.

Ik moet wel even een kanttekening bij foldermateriaal uit de archieven plaatsen. Het is voor online publiceren van dat materiaal wel van belang dat goede afspraken met de betreffende archiefinstelling worden gemaakt. Hoe dit verder in zijn werk gaat weet ik niet. Wel weet ik dat de archieven hier vaak geld voor vragen.

Groeten,

Yorick.
Sportief fietsend!
Plaats reactie