Gezocht: bagagedrager voor Gazelle Sport C uit 1967
Gezocht: bagagedrager voor Gazelle Sport C uit 1967
Sinds kort heb ik er weer een Gazelle bij, een Sport C uit 1967. Helaas met een niet originele bagagedrager. Die zoek ik nu.
De kleur van de fiets is donkergrijs. Dus zou ik graag de bagagedrager ook in die kleur willen.
Heeft er iemand toevallig een afbeelding van dit type (uit een brochure o.i.d.) Ik kan verder nergens vinden waarin dit type verschilt van een Sport B of A.
De kleur van de fiets is donkergrijs. Dus zou ik graag de bagagedrager ook in die kleur willen.
Heeft er iemand toevallig een afbeelding van dit type (uit een brochure o.i.d.) Ik kan verder nergens vinden waarin dit type verschilt van een Sport B of A.
Re: Gezocht: bagagedrager voor Gazelle Sport C uit 1967
Beste,Diego64 schreef:.... Ik kan verder nergens vinden waarin dit type verschilt van een Sport B of A.
een sport B ken ik niet, maar het belangrijkste is denk ik dat je de drager bij de juiste wielmaat zoekt.
Sport C werd in 26" en 28" geleverd.
Sport A was alleen 26" wielen, voor zover ik kan nagaan.
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
Diego,Diego64 schreef:Sinds kort heb ik er weer een Gazelle bij, een Sport C uit 1967. Helaas met een niet originele bagagedrager. Die zoek ik nu.
kijk eens op mijn Picasa album, daar staan wel een dozijn Gazelle Sport's op uit die jaren, dan zie je gelijk een paar voorbeelden. Ook op de albums van Jacques, Elibert en Gerard staan een overvloed van deze fietsen.
In tegenstelling tot wat Jacques zegt, denk ik niet dat er een verschil is tussen een 26" en 28" versie, evenmin in de uitvoering.
Een passend exemplaar vinden kan daarmee geen groot probleem.
Let wel, de latere modellen hebben aangelaste snelbinder beugels, die moet je dus niet hebben.
Mocht het je uiteindelijk toch niet lukken dan heb ik wel een passende voor je liggen. Ik vermoed echter dat je niet bij mij in de buurt woont.
Ed.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Heb het verschil in drager hoogte nagemeten, van een 28" Gazelle nr 1 en vergeleken met een 26" Gazelle Sport Speciaal.
Er zit 1 cm hoogte verschil in!!
Toch oppassen dus.
Er zit 1 cm hoogte verschil in!!
Toch oppassen dus.
Jacques,
toh ben ik niet zo zeker of dit wel degelijk aan de bandenmaat is toe te schrijven.
Vanochtend had ik de drager op een 5 tal fietsen (zowel 26" als 28") nagemeten en kwam ongeveer dezelfde maten tegen. Daarmee bedoel ik, niet duidelijk groter bij 28" en kleiner bij 26".
Daarnaast heb ik ook een 10 tal losse dragers met elkaar vergeleken en ook daar allemaal ongeveer hetzelfde met een enkele die er een paar mm boven zat.
Het maakt me nu wel nieuwsgierig. Bij een volgende gelegenheid zal ik pogen zoveel mogelijk bagagedragers op te meten dmv een mal, zodoende te kunnen bevestigen of er al dan niet verschil zat in lengte.
toh ben ik niet zo zeker of dit wel degelijk aan de bandenmaat is toe te schrijven.
Vanochtend had ik de drager op een 5 tal fietsen (zowel 26" als 28") nagemeten en kwam ongeveer dezelfde maten tegen. Daarmee bedoel ik, niet duidelijk groter bij 28" en kleiner bij 26".
Daarnaast heb ik ook een 10 tal losse dragers met elkaar vergeleken en ook daar allemaal ongeveer hetzelfde met een enkele die er een paar mm boven zat.
Het maakt me nu wel nieuwsgierig. Bij een volgende gelegenheid zal ik pogen zoveel mogelijk bagagedragers op te meten dmv een mal, zodoende te kunnen bevestigen of er al dan niet verschil zat in lengte.
Bij de klassieke toerfiets variëren de poten (lengte) ook erg met de framehoogte. Bij hoge frames hebben de bagagedragers langere poten.
Is dat bij sportfietsen niet zo?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
zonder uitvoerig onderzoek te hebben gedaan lijkt mij dat bij de Gazelle sport fietsen niet het geval te zijn Maarten.maartenB schreef:Bij de klassieke toerfiets variëren de poten (lengte) ook erg met de framehoogte. Bij hoge frames hebben de bagagedragers langere poten.
Het kan toch geen toeval zijn dat meer dan 15 bagagedragers in mijn garage allemaal dezelfde grootte (binnen de tolerantie van 5mm) hebben.
Of misschien zijn alleen de kleine maatjes de grens over gestoken

Het is een 26-inch versie, met trommelremmen, SA 3 versn., dus volgens de brochure de meest uitgebreide (en duurste) versie. Ik zal morgen bij daglicht een paar fotootjes schieten.
Overigens kan ik op genoemde Picasa albums de Sport C uit 1967 niet ontdekken. Wel alle andere soorten Sport light, populair etc.
(ik woon in Haarlem, dus iemand die niet al te ver hier vandaan woont en toevallig een bagagedrager uit die tijd in de kleur antraciet weet.....)
Groet,
Peter
Overigens kan ik op genoemde Picasa albums de Sport C uit 1967 niet ontdekken. Wel alle andere soorten Sport light, populair etc.
(ik woon in Haarlem, dus iemand die niet al te ver hier vandaan woont en toevallig een bagagedrager uit die tijd in de kleur antraciet weet.....)
Groet,
Peter
geen enkele Sport C? hmm, daar moeten we dan maar eens verandering in brengen!Diego64 schreef:Overigens kan ik op genoemde Picasa albums de Sport C uit 1967 niet ontdekken. Wel alle andere soorten Sport light, populair etc.
De begagedrager zoals je op de Sport C folderfoto merkt, is identiek aan de andere Sport modellen.
Mijn Gazelle Sport C is te vinden op :
https://picasaweb.google.com/1020165043 ... rtC1781949#
Volgensmij was de drager in 1967 nog exact dezelfde.
De manier waarop ik de drager hoogte gemeten heb, is volgende:
Vanuit 't hart van bevestigingspunt bij de wielas, een rolmeter over de drager getrokken tot het hart van bevestigingspunt aan de andere fietszijde.
Voor het verschil tussen 26"- en 28" wielen kom ik op 2 cm.
https://picasaweb.google.com/1020165043 ... rtC1781949#
Volgensmij was de drager in 1967 nog exact dezelfde.
De manier waarop ik de drager hoogte gemeten heb, is volgende:
Vanuit 't hart van bevestigingspunt bij de wielas, een rolmeter over de drager getrokken tot het hart van bevestigingspunt aan de andere fietszijde.
Voor het verschil tussen 26"- en 28" wielen kom ik op 2 cm.