Onderzoek Simplex, Locomotief, Phoenix, Germaan

Voor alle off-topic zaken.
Plaats reactie
Durabo88
Berichten: 2532
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Onderzoek Simplex, Locomotief, Phoenix, Germaan

Bericht door Durabo88 »

Beste mensen,

Een week geleden heb ik het boek De Fietsrepubliek van Pete Jordan aangeschaft en ben blij verrast door alle interessante informatie in het boek. Eén zinssnede viel mij erg op, heeft mij aan het denken gezet en wil ik daarom even met jullie delen:
De door de Duitsers geconfisceerde fietsen die later van Duitse krijgsgevangenen teruggevorderd werden, zouden bij de Simplex fabriek zijn hersteld en weer verkocht, daar het onmogelijk was voor alle rijwielen de rechtmatige eigenaar op te sporen.

Dit verhaal vond ik niet terug in de weinige informatie die over Simplex op rijwiel.net aanwezig is. Verder zijn Locomotief, Phoenix, Germaan, Empo en misschien andere nog 'leeg'. Daarom wil ik even een balletje opgooien met de vraag of mensen zich willen lenen voor onderzoek hiernaar.

Graag zou ik me willen richten op Simplex, Locomotief en andere Amsterdamse merken. Wie wil mij aanvullen. Ik wil er geen haast van maken, dus het mag een aantal jaren duren. Het zou mooi zijn als dit resulteert in enkele clubspecials met bijgevoegd een CD van alle beschikbare prijscouranten. Gezien oudwerknemers en betrokkenen geen eeuwig leven hebben is het wel handig op tijd te beginnen met interviews en dergelijke.

Wie voelen iets voor een dergelijk onderzoek en willen een groep vormen? Wie wil het onderzoek leiden?

Misschien kunnen we radio Noord-Holland eens te benaderen om op zoek te gaan naar mensen die meer kunnen vertellen.

Met vriendelijke groeten,

Y.
Sportief fietsend!
Durabo88
Berichten: 2532
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Onderzoek Simplex, Locomotief, Phoenix, Germaan

Bericht door Durabo88 »

Nog een interessant artikel over Simplex (automobielen):
http://www.conam.info/fabrikanten-besch ... -amsterdam

Het fabrieksgebouw aan de Pilotenweg bestaat nog steeds, zie foto.
Bijlagen
Simplex fabriek Pilotenweg.png
Simplex fabriek Pilotenweg.png (137.68 KiB) 6051 keer bekeken
Sportief fietsend!
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Onderzoek Simplex, Locomotief, Phoenix, Germaan

Bericht door fietser »

De door de Duitsers geconfisceerde fietsen die later van Duitse krijgsgevangenen teruggevorderd werden, zouden bij de Simplex fabriek zijn hersteld
Noemt Jordan ook een bron hiervoor? Daar ben ik benieuwd naar.

Verder ben ik het helemaal met je eens dat er nog veel onderzoek verricht zou moeten worden naar allerlei tot nu toe onderbelichte Nederlandse fietsmerken. Of dat nou in een clubspecial met bijgevoegde CD uitmondt of in welke vorm dan ook is daarbij minder belangrijk. Het "probleem" is meer de weg er naar toe. Er zijn nauwelijks fietsenliefhebbers die over de nodige capaciteiten (de weg kunnen vinden in archieven en dergelijke, vrije tijd hebben) en interesse beschikken om dit te doen. Met restauraties is het een levendige boel, terwijl onderzoek maar mondjesmaat gedaan wordt. Dat verander je (helaas) niet met een oproep, om van een grootschalige, georganiseerde aanpak nog te zwijgen. Pak het kleiner aan, te beginnen b.v. met Amsterdamse merken of 1 Amsterdams merk zoals je ook al schrijft. Als daar iemand te vinden is die er ook interesse in heeft en wil meewerken is dat al een mooie stap.

Groeten,
fietser
Nicolas
Berichten: 206
Lid geworden op: 19 jun 2012, 22.12

Re: Onderzoek Simplex, Locomotief, Phoenix, Germaan

Bericht door Nicolas »

Inderdaad een diepteonderzoek naar de mooie merken Simplex,Gazelle,Burgers etc, verhalen van ex-werknemers, anekdotes en belevenissen, zulke dingen zou je nu moeten vastleggen.
Durabo88
Berichten: 2532
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Onderzoek Simplex, Locomotief, Phoenix, Germaan

Bericht door Durabo88 »

Beste fietser, Nicolas e.a.,

Helaas is een eerdere reply op mijn bericht reeds verwijderd, maar goed. Mensen die zich bij mijn doel willen aansluiten zijn welkom. Ik kan de kar niet alleen trekken.

De bronnen die Jordan noemt zijn:
'Toen de fiets gevonden werd...': Hans Koning, 'A life colored by war', Harper's, mei 1990.
'Een symbolische daad...': 'Binnenland nieuws', De Nieuwsbode, 15 mei 1945.

Morgen ga ik een eerste stap wagen op zoek naar info over Locomotief en Simplex in het Velorama archief.

Met vriendelijke groeten, Y.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Onderzoek Simplex, Locomotief, Phoenix, Germaan

Bericht door JasperA »

Mijn eerdere reply met aanbod om te helpen blijft staan hoor.

Ik vond alleen achteraf dat ik er niet zo'n lang verhaal van had hoeven te maken... ;)

Zoals aangegeven kun je mijn contactgegevens verkrijgen bij MaartenB, ik kom dan graag bij je in de loop.

Groet, Jasper
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
kitboy
Berichten: 33
Lid geworden op: 4 jul 2012, 10.01

Re: Onderzoek Simplex, Locomotief, Phoenix, Germaan

Bericht door kitboy »

Ik heb ooit een modelhistorie geschreven over Simplex en Locomotief, maar dan over het bromfietsenverleden voor het blad Bromfiets. Dat was ergens in het jaar 2000. Wat ik me er nog van herinner was dat zelfs toen al zeer moeilijk aan informatie te komen was. Ik heb twee oud medewerkers gesproken, maar betwijfel ten zeerste of zij nog in leven zouden zijn.

Succes!

Nico
Plaats reactie