Cycles Jan de Reus - jaren vijftig? Zestig?

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JocoFoto
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.48
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Cycles Jan de Reus - jaren vijftig? Zestig?

Bericht door JocoFoto »

Ik kon deze fiets niet laten staan - prijs was laag, de fiets stond dichtbij en op het eerste gezicht (wazige foto's op Marktplaats) interessante details En dus heb ik hem opgehaald, ondanks dat ik er eigenlijk te weinig tijd & ruimte voor heb.

Al zal ik hem op enig moment weer weg (moeten) doen, ik heb er toch erg veel lol aan. Er zitten wat vraagtekens bij, dus ik ben erg benieuwd naar jullie ideeën.

Afbeelding

Afbeelding

Hele kleine padjes, iemand een idee van de fabrikant?

Afbeelding

Dit moet oorspronkelijk een dure fiets geweest zijn. Reynolds 531 buizen (gelukkig netjes met 27,2mm zadelpen :-) ), Nervex Pro lugs (van het oude type, vroeg jaren vijftig), Simplex achterpadden. Afgemonteerd met Huret voor- en achterderailleur (Allvit), Gnutti trapas (met spies), Hermesse cranks, Simplex kettingrand (52 /48 geloof ik), Fiamme 'gele sticker' velgen, no-name naafjes (schroef, geen quick-release) en 5 speed kransje. Verder nog een Campagnolo kabelgeleider voor bij het bracket en rode Bluemel's plastic spatborden.

De fiets oogt jaren zestig(?) en ook een aantal onderdelen zijn zeker niet ouder. Ik denk echter dat de fiets is omgebouwd.

Ten eerste is er op een weinig fraaie wijze een bevestiging voor een bagagedrager gelast:

Afbeelding

en deze is meegespoten met de rest van het frame. Bovendien is het derailleur-oog van de rechterachterpad weggeslepen (ook meegespoten). Én ik zie twee gaatjes voor een balhoofdplaatje (op een De Reus-plek), terwijl er een transfer zit.

Heeft iemand ideeën over de leeftijd van deze fiets? Of toevoegingen op de details? Zou De Reus zelf zo'n fiets op deze manier geleverd hebben, of heeft iemand een frame zelf gespoten en gebiesd en originele (of origineel lijkende) transfers geplakt?
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
remurk
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 jun 2012, 21.42

Re: Cycles Jan de Reus - jaren vijftig? Zestig?

Bericht door remurk »

Mooi frame Hans. Heb je ergens een framenummer gevonden? Kun je foto plaatsen van de achterpatten? Groet,
Rutger
Gebruikersavatar
JocoFoto
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.48
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Cycles Jan de Reus - jaren vijftig? Zestig?

Bericht door JocoFoto »

Hallo Rutger,

Nee, ik heb helaas geen framenummer kunnen vinden. De achterpatten zijn dezelfde als die Joco meestal gebruikte - met het merk Simplex in een bochtje. Hier zijn er alleen geen oogjes (ik zie geen slijpsporen, maar dat zegt niet alles) aanwezig en zoals gezegd is het bevestigingspunt van de achterderailleur verwijdert.

(zoals je begrijpt heb ik er ook geen foto van :-) )
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Gebruikersavatar
velophile
Berichten: 437
Lid geworden op: 8 aug 2012, 22.00
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Re: Cycles Jan de Reus - jaren vijftig? Zestig?

Bericht door velophile »

Hallo Jocofoto,

Ik denk dat rond 1960 een juiste datering is. Deze fiets is geen Jan de Reus; ik gok op een overgespoten RIH. Dat lompe laswerk met die klem voor de bagagedrager is uiteraard geen toevoeging door een framebouwer, maar doe-het-zelf bakwerk. Het derailleuroog is afgeslepen om andere derailleurs als Simplex te monteren (dit speelt ook bij JOCO !)

Groeten, Wiel
Gebruikersavatar
JocoFoto
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.48
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Cycles Jan de Reus - jaren vijftig? Zestig?

Bericht door JocoFoto »

RIH zou ook kunnen, er zitten twee gaatjes in horizontale lijn voor het balhoofdplaatje. Wel opvallend ver uit elkaar. Op zich past een balhoofdplaatje van De Reus daar ook op.

In ieder geval is het dus een ouder frame dat ergens in de jaren zestig is 'gemoderniseerd'.
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Gebruikersavatar
JocoFoto
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.48
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Cycles Jan de Reus - jaren vijftig? Zestig?

Bericht door JocoFoto »

Misschien leuk om te laten zien hoe de fiets er nu bij staat - bijna klaar. Nog wat finishing touches. Kettinglijn is het belangrijkste, en ik moet de vleugelmoeren vervangen door iets van dopmoeren voor tegen diefstal.

Het achterspatbord is helaas ooit eens doorgezaagd ter hoogte van de rem, een vervanger natuurlijk onvindbaar (of beter, te duur naar mijn smaak). Wellicht vind ik nog eens zo'n klem/beugel die er ook origineel op hoort en kan ik daarmee eea verbinden. Nu is het een tie-rip constructie, het zit en trilt niet, maar elegant is anders.

Die rare vastgelaste bagagedragerhouder gebruik ik nu om de verlichting aan te bevestigen. Van een nood een deugd gemaakt dus :-)

Afbeelding

De handvatten zijn een beetje een uitspatting, maar passen wel bij de fiets vind ik. Alleen jammer dat ze geen rood slot hadden :-)
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Plaats reactie