velophile stelt zich even voor........
velophile stelt zich even voor........
Dag Forum,
Als niet-autorijder, rijdt ik al zo'n 50 jaar fiets. Naast gewoon gebruik, heb ik altijd graag lange toertochten gemaakt. Ik heb ooit mijn vakdiploma "rijwielhersteller" behaald, maar heb nooit echt in de branche gewerkt. Ik heb wel cursussen fietstechniek gegeven aan leerlingmonteurs van Innovam (ik werk bij een ROC). Ik ben niet echt onhandig en wapper nog wel eens met een lasvlam om een frame te bakken; vroeger vooral ligfietsen en tandems, tegenwoordig klassieke racers. Ik heb een zwak voor leuke vouwfietsen, maar ben geen echte verzamelaar. Soldeerdelen, de oude bouwstenen van de fiets, verzamel ik wel een beetje, maar ik heb wel eens de indruk dat ik daarmee de enige in Nederland ben.
Groeten, Wiel Van den Broek
Mijn website: http://www.velofilie.nl/
Als niet-autorijder, rijdt ik al zo'n 50 jaar fiets. Naast gewoon gebruik, heb ik altijd graag lange toertochten gemaakt. Ik heb ooit mijn vakdiploma "rijwielhersteller" behaald, maar heb nooit echt in de branche gewerkt. Ik heb wel cursussen fietstechniek gegeven aan leerlingmonteurs van Innovam (ik werk bij een ROC). Ik ben niet echt onhandig en wapper nog wel eens met een lasvlam om een frame te bakken; vroeger vooral ligfietsen en tandems, tegenwoordig klassieke racers. Ik heb een zwak voor leuke vouwfietsen, maar ben geen echte verzamelaar. Soldeerdelen, de oude bouwstenen van de fiets, verzamel ik wel een beetje, maar ik heb wel eens de indruk dat ik daarmee de enige in Nederland ben.
Groeten, Wiel Van den Broek
Mijn website: http://www.velofilie.nl/
Re: velophile stelt zich even voor........
Beste Wiel,
Welkom op het forum. Zelf heb ik een Gazelle kwikstep, nu we het toch over vouw-/deelfietsen hebben.
Er zijn volgens mij wel meer framebouwers die het één en ander verzamelen.
Groeten, Yorick.
Welkom op het forum. Zelf heb ik een Gazelle kwikstep, nu we het toch over vouw-/deelfietsen hebben.
Er zijn volgens mij wel meer framebouwers die het één en ander verzamelen.
Groeten, Yorick.
Sportief fietsend!
Re: velophile stelt zich even voor........
Wiel,
Welkom,
schitterende site!
Vouwfietsen heb ik ook een zwak voor,BSA vouwfiets van het eerste uur,in luxe uitvoering met 3 versnellings naaf,en nog een vouwfiets nieuw in de doos,die bij de introductie van de VW Kever 1302 in 1970/71 als bonus in de vernieuwde en vergrote kofferruimte werd meegegeven.
Welkom,
schitterende site!
Vouwfietsen heb ik ook een zwak voor,BSA vouwfiets van het eerste uur,in luxe uitvoering met 3 versnellings naaf,en nog een vouwfiets nieuw in de doos,die bij de introductie van de VW Kever 1302 in 1970/71 als bonus in de vernieuwde en vergrote kofferruimte werd meegegeven.
-
- Berichten: 744
- Lid geworden op: 19 jun 2012, 23.02
- Locatie: Gazelle(g) Brabant
Re: velophile stelt zich even voor........
welkom hier
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s
- asterduc
- Berichten: 1261
- Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
- Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
- Contacteer:
Re: velophile stelt zich even voor........
beste Wiel, welkom op het forum.
bij een zoektocht naar de Duomatic ben ik destijds op je webpage terecht gekomen waarna het een door mij regelmatig bezochte pagina is geworden omwille van je advies en verklarende uitleg rond banden, spaken, solderen, ... .
Graag wil ik je dan ook bedanken voor het opmaken alsook het beschikbaar stellen van die nuttige informatie.
Mvg,
Ed.
bij een zoektocht naar de Duomatic ben ik destijds op je webpage terecht gekomen waarna het een door mij regelmatig bezochte pagina is geworden omwille van je advies en verklarende uitleg rond banden, spaken, solderen, ... .
Graag wil ik je dan ook bedanken voor het opmaken alsook het beschikbaar stellen van die nuttige informatie.
Mvg,
Ed.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
-
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: velophile stelt zich even voor........
Dag Wiel,
Geweldige site heb je.
Ik kende `m ook al wat langer zoals Ed.
De kennis over het solderen van frame`s spreekt me aan.
Ik ga daar nog eens naar kijken.
Al enige tijd leeft het plan om eens een fiets te bouwen.
Dan incusief ,naven ,balhoofstellen ,sturen enzovoort.
Alles naar eigen smaak/ vormgeving. Een jaren 10 roadster.
Ik kom graag nog eens terug op het onderwerp van frame`s solderen maar een vraag die ik nu al heb is hoe de verkrijgbaarheid van buizen ligt.
Een metrische naadloze buis is niet zo`n probleem maar de
dunne 1 inch en 1,1/4 inch naadloze buizen, ik zou niet weten hoe je daar aan zou knnnen komen.
Kun je daar eens een tipje van de sluier oplichten?
Facsinerend; een lugs verzameling.In Ranst Belgie zag ik op een beurs zo`n set van een handelsreiziger liggen. Netjes verchroomde, zeer fraai gesneden lugs in een koffer met schuim en uitsparingen.
Er zijn er bij die op zich zelf al een sculptuurtje zijn!
Groet,
Maarten
Geweldige site heb je.
Ik kende `m ook al wat langer zoals Ed.
De kennis over het solderen van frame`s spreekt me aan.
Ik ga daar nog eens naar kijken.
Al enige tijd leeft het plan om eens een fiets te bouwen.
Dan incusief ,naven ,balhoofstellen ,sturen enzovoort.
Alles naar eigen smaak/ vormgeving. Een jaren 10 roadster.
Ik kom graag nog eens terug op het onderwerp van frame`s solderen maar een vraag die ik nu al heb is hoe de verkrijgbaarheid van buizen ligt.
Een metrische naadloze buis is niet zo`n probleem maar de
dunne 1 inch en 1,1/4 inch naadloze buizen, ik zou niet weten hoe je daar aan zou knnnen komen.
Kun je daar eens een tipje van de sluier oplichten?
Facsinerend; een lugs verzameling.In Ranst Belgie zag ik op een beurs zo`n set van een handelsreiziger liggen. Netjes verchroomde, zeer fraai gesneden lugs in een koffer met schuim en uitsparingen.
Er zijn er bij die op zich zelf al een sculptuurtje zijn!
Groet,
Maarten
Re: velophile stelt zich even voor........
Dag Maarten,
Naast de dure framesets uit Engeland of Italie zijn er ook wel nederlandse firma's die inchmaten leveren, tegen heel redelijke prijzen. Maar de voorvork en de liggende achtervork zijn speciale fietsonderdelen, daar is lastig aan te komen.
http://www.koornconstructie.nl/chroom_buizen.php
Mocht het echt zover komen dat je onderdelen nodig hebt, kun je even mailen.
Groeten, Wiel
Naast de dure framesets uit Engeland of Italie zijn er ook wel nederlandse firma's die inchmaten leveren, tegen heel redelijke prijzen. Maar de voorvork en de liggende achtervork zijn speciale fietsonderdelen, daar is lastig aan te komen.
http://www.koornconstructie.nl/chroom_buizen.php
Mocht het echt zover komen dat je onderdelen nodig hebt, kun je even mailen.
Groeten, Wiel
- asterduc
- Berichten: 1261
- Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
- Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
- Contacteer:
Re: velophile stelt zich even voor........
Maarten,
in de auto en motorfiets racerij vind je bouwers van speciale uitlaatsystemen. Als ik mij goed herinner zijn er specialisten bij die zelf hun buis trekken. Die kunnen dat in gelijk welk materiaal en gelijk welke dikte.
De prijs zal ook wel in verhouding staan vrees ik.
Vorig jaar heb ik een bezoek gebracht aan een oude fiets lid in s' Hertogenbosch. Die persoon had ook nog zo'n koffer met lugs en een mooie anekdote. Hij had eenzelfde set lugs, een speciaal Grinderframe meen ik mij te herinneren, gevonden maar kon die maar bekomen indien hij er ook de fiets mee op zou bouwen. Dat heeft hij dan gedaan in samenwerking met een vakschool en onder leiding van de ontwerper die op dat moment dacht ik, 90 jaar jong was.
Groeten,
Ed
in de auto en motorfiets racerij vind je bouwers van speciale uitlaatsystemen. Als ik mij goed herinner zijn er specialisten bij die zelf hun buis trekken. Die kunnen dat in gelijk welk materiaal en gelijk welke dikte.
De prijs zal ook wel in verhouding staan vrees ik.
Vorig jaar heb ik een bezoek gebracht aan een oude fiets lid in s' Hertogenbosch. Die persoon had ook nog zo'n koffer met lugs en een mooie anekdote. Hij had eenzelfde set lugs, een speciaal Grinderframe meen ik mij te herinneren, gevonden maar kon die maar bekomen indien hij er ook de fiets mee op zou bouwen. Dat heeft hij dan gedaan in samenwerking met een vakschool en onder leiding van de ontwerper die op dat moment dacht ik, 90 jaar jong was.
Groeten,
Ed
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
-
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: velophile stelt zich even voor........
Wiel,
Bedankt voor het adres. Ik ben verrast door het aanbod. Zelfs als stukken van 5 meter gekocht dienen te worden is het nog aanvaardbaar.
Ja Ed, er wordt van alles gemaakt, ik ben er slecht van op de hoogte ondanks mijn dagelijkse ijzer werk.
Mogelijk zie jij vanuit je werkzaamheden meer van dat soort
motor en auto verbouwers.
Ook de motor freakjes van Discovery channel of National geogr., waar is het te zien? laten zien dat er van elles mogelijk is.
Ik wil in de toekomst m`n achtervorken en voorvork D vormig van profiel maken. Alleen maar omdat ik het er goed uit vind zien hoor. Ook lugjes rond de spatbordbevestiging en bij de zadelbout. Geen plat geknepen buis.Het moet echt een smulding worden.
Ik ben inmiddels al lekker bezig met het vervormen van ijzer.. De assen hebben ieder een tandwiel aan de achterkant zodat de rollen dwingend mee draaien.
iets dergelijs stel ik me ook voor om een ronde buis in D profiel te dwingen. Mogelijk ook geschikt voor de bocht in een vork te walsen al speelt de conische vorm van een vorkbuis dan een lastige rol.
Groeten,
Maarten
Bedankt voor het adres. Ik ben verrast door het aanbod. Zelfs als stukken van 5 meter gekocht dienen te worden is het nog aanvaardbaar.
Ja Ed, er wordt van alles gemaakt, ik ben er slecht van op de hoogte ondanks mijn dagelijkse ijzer werk.
Mogelijk zie jij vanuit je werkzaamheden meer van dat soort
motor en auto verbouwers.
Ook de motor freakjes van Discovery channel of National geogr., waar is het te zien? laten zien dat er van elles mogelijk is.
Ik wil in de toekomst m`n achtervorken en voorvork D vormig van profiel maken. Alleen maar omdat ik het er goed uit vind zien hoor. Ook lugjes rond de spatbordbevestiging en bij de zadelbout. Geen plat geknepen buis.Het moet echt een smulding worden.
Ik ben inmiddels al lekker bezig met het vervormen van ijzer.. De assen hebben ieder een tandwiel aan de achterkant zodat de rollen dwingend mee draaien.
iets dergelijs stel ik me ook voor om een ronde buis in D profiel te dwingen. Mogelijk ook geschikt voor de bocht in een vork te walsen al speelt de conische vorm van een vorkbuis dan een lastige rol.
Groeten,
Maarten
- asterduc
- Berichten: 1261
- Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
- Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
- Contacteer:
Re: velophile stelt zich even voor........
Maarten,Maarten Waarlé schreef:
Ik wil in de toekomst m`n achtervorken en voorvork D vormig van profiel maken. Alleen maar omdat ik het er goed uit vind zien hoor. Ook lugjes rond de spatbordbevestiging en bij de zadelbout. Geen plat geknepen buis.Het moet echt een smulding worden.
Ik ben inmiddels al lekker bezig met het vervormen van ijzer.
Groeten,
Maarten
dat is een boeiend project.
Maak daar maar een apart topic van, kijklustigen genoeg vermoed ik!
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen