Ik ben bezig met een Burgers fiets frame te restaureren.
wie weet waarmee ik het beste verf kan verwijderen zonder dat de biezen en transfers eronder beschadigen?
verf verwijderen
Re: verf verwijderen
Onlangs de tip gekregen om dit met een scherp hobbymesje te doen of met een scheermesje waarvan je 1 van de bladen iets naar buiten hebt gebogen (zelf nog niet geprobeerd).
Zelf heb ik ervaring met een Burgers damesfiets uit 1924 die helemaal wit was geverfd. Deze heb ik grotendeels millimeter voor millimeter met een stanley mesje verfvrij gemaakt. De verf 'springt' er dan vanaf waardoor de transfers en biezen blijven zitten.
Wel krijg je hierdoor wat beschadiging in de lak en op roestige plekken schraap je de verf van het staal af (hier doe je volgens mij niets meer aan). Na een behandeling van commandant nr. 4 en een beetje owatrol is het resultaat redelijk te noemen.
Een schilmesje kun je ook proberen maar deze bleek bij mij niet scherp genoeg.
Samenvattend zal een zo scherp als mogelijk mesje je kunnen helpen.
Uit welk jaar komt jou Burgers fiets? Heb je foto's? Je kunt in het forum ook eens kijken op: http://oudefiets.nl/forum/viewtopic.php?f=38&t=1617
Zelf heb ik ervaring met een Burgers damesfiets uit 1924 die helemaal wit was geverfd. Deze heb ik grotendeels millimeter voor millimeter met een stanley mesje verfvrij gemaakt. De verf 'springt' er dan vanaf waardoor de transfers en biezen blijven zitten.
Wel krijg je hierdoor wat beschadiging in de lak en op roestige plekken schraap je de verf van het staal af (hier doe je volgens mij niets meer aan). Na een behandeling van commandant nr. 4 en een beetje owatrol is het resultaat redelijk te noemen.
Een schilmesje kun je ook proberen maar deze bleek bij mij niet scherp genoeg.
Samenvattend zal een zo scherp als mogelijk mesje je kunnen helpen.
Uit welk jaar komt jou Burgers fiets? Heb je foto's? Je kunt in het forum ook eens kijken op: http://oudefiets.nl/forum/viewtopic.php?f=38&t=1617
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Verf verwijderen zonder de originele onderlaag te beschadigen gaat op zich heel goed door middel van stevig wrijven met fijne staalwol natgemaakt met thinner (=oplosmiddel). Je moet wel tamelijk lang boenen voordat het werkt en het is lastig ter plaatse van lugs. Bovendien moet je het in de buitenlucht doen omdat thinnerdamp brandgevaarlijk is; ook is het aanbevelenswaardig om werkhandschoenen gebruiken. Succes, Rutger.
hai hier regina het is ook wel belanrijk om uit te kijken met thinner enz. bij transfers ik heb wel eens meegemaakt dat ze zeg maar onlosten waardoor je de kleuren enz. wegveegt, maar ik weet niet of dat bij alle zo is,verder is de soort verf en de dikte van belang en/of er geschuurd is,dat qua hechting v/d/ lak,want soms kun je zelf met je duimnagel al bepaalde stukken schoonkrijgen zelf ben ik aan het zoeken naar een stukje hard scherp plastic in de hoop dat ik dan minder v/d orginele lak beschadig en natuurlijk beginnen op een plek waar geen direct zicht op is ,b.v. fiets op de kop zetten verder gebruik ik alle dingetjes die hier gemeld worden b.v. brillosponsjes,de gewone sponsjes met het groene laagje ,verder kan ik melden dat als je een beetje handig bent je al veel krasjes enz weer kan wegwerken met eventueel blanke lak verder is de varia aan manieren zeer groot ,iedereen heeft een beetje zijn eigen maniertjes misschien wel eens leuk en handig om daar een lijst van te plaatsen ,in elk geval veel succes ermee m.v.g. regina