Augustus 2012: Burco sportfiets

In deze rubriek staat iedere maand een andere 'vondst' centraal.
Plaats reactie
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Augustus 2012: Burco sportfiets

Bericht door fietser »

Deze maand een spot uit een fietsenrek in Maastricht. Het is al een bijzonderheid op zich om zo ver in het zuiden nog een oude fiets in mooie staat tegen te komen, maar deze Burco zou ook in de Randstad voor echt zeldzame street spot doorgaan.
Burco is een merk van tegenstellingen en clichés. De meeste mensen associëren er de zwarte toerfietsen mee die Burco in de laatste 20 jaar van het bestaan als enige model nog maakte. "Een voortzetting van nostalgie" en "een redelijk verdienende hobby" noemde directeur Wijnschenk deze activiteit eens. Uit de jaren 70 en 80 kom je daarentegen veel fleurige en lichter gebouwde - hoewel verder niet bijzondere - Burco-stadsfietsen tegen.
Van oorsprong was Burco echter een fabrikant van sportfietsen. Wat je daar nu nog van terugziet zijn meestal jaren 50/60 sportfietsjes in saai zwart. Heel soms en onverwacht glimt er ineens iets van op dat Burco ook ooit een bijdetijds merk geweest is. En daarmee zijn we terug bij de spot van deze maand.
burco1.jpg
burco1.jpg (213.22 KiB) 7581 keer bekeken
Een Burco model AL van 1955 met SA drieversnellingsnaaf en aluvelgen in een typische fifties kleur.
burco2.jpg
burco2.jpg (106.45 KiB) 7581 keer bekeken
burco4.jpg
burco4.jpg (64.79 KiB) 7581 keer bekeken
Kwaliteitsonderdelen, mooie details, blinkend chroom en fraai bieswerk. Daar klopt het hart van een liefhebber sneller van.
burco3.jpg
burco3.jpg (203.62 KiB) 7581 keer bekeken
De aangesoldeerde bagagedrager is een teken dat ze bij Burco goed naar de fraaie fietsjes van stadgenoot Locomotief gekeken hadden. En het is niet het enige.
Durabo88
Berichten: 2532
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Augustus 2012: Burco sportfiets

Bericht door Durabo88 »

Beste Herbert,

Echt een schitterende fiets.
De kettingkast is van staal en precies hetzelfde als het exemplaar op mijn Magneet herensportfiets. Wie fabriceerde deze eigenlijk? Dat sierrandje is overigens zeer kwetsbaar en krijg je moeilijk netjes als hij krom is.
Prachtige bagagedrager en een mooie kleur heeft de fiets. Helaas is hij niet in bi-color uitvoering, maar toch een mooi exemplaar.

De spots, die jullie posten, laten telkens weer zien dat het zeker interessant is om ook eens de andere fietsmerken op Marktplaats in de gaten te houden.

Groeten, Yorick.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
JocoFoto
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.48
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Augustus 2012: Burco sportfiets

Bericht door JocoFoto »

Erg mooi. Ik zie regelmatig Burco's hier in Amsterdam, behalve de bekende zwarte ook allerhande sportmodellen (26" uit de jaren '60 (?), 28" zijn meestal veel jonger). Maar die fietsen zijn nooit zo fraai als deze fiets, die zo met Locomotief en Joco kan meedoen.

Tweekleur is meer iets van de hele late jaren vijftig, met een piek begin jaren zestig volgens mij. Deze fiets is daar (net) iets te oud voor. De kettingkast is inderdaad ook bekend van Magneet en Locomotief. Vooral in de 28" maat erg mooi en veel eleganter dan de Gazelle kasten en vooral ook die buikige Engelse modellen. Ik moet wel zeggen - mooi als het vastzit, maar als het achterwiel eruit moet (en weer terug) een drama. Ik heb ooit eens gelezen dat deze kasten uit Italië zouden komen, maar hoe ik daar bij gekomen ben weet ik helaas niet meer. De borden met chromen strips die op de dure Loco's zitten lijken van dezelfde fabriek te komen. Chromen strips heb ik ook weleens op Italiaanse fietsen zien zitten, dus dat zou eea kunnen bevestigen, maar nu wordt het wel erg speculatief.
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Plaats reactie