Op de transportfiets met vakantie

Voor alle off-topic zaken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1581
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Op de transportfiets met vakantie

Bericht door Fotomaan »

Hoi Iedereen,

We mogen op het huis van de zus van Sandra passen omdat zij op vakantie zijn. Wij nu dus ook.
In Tilburg op de fiets, Sandra op haar 'nieuwe' en ik op mijn 'oude' Juncker gesprongen en naar Hoogerheide getogen.
We zitten nu op landgoed de Mattemburgh wat door een voormalig burgemeester van Bergen op Zoom in 1854 is gebouwd en door zijn nazaten aan Brabants Landschap is verkocht en geschonken.

Er was wéér regen voorspeld maar daar was wéér niets van te merken.
Eerste dag 75km achter ons gelaten en de tweede dag maar een beetje rustig aan gedaan en een rondje Markiezaatsmeer gemaakt van maar 25km.
We hadden een paar dagen van te voren al een bed&breakfast gereserveerd in Vremde, België en via het knooppuntennetwerk een route uitgestippeld. Van Hoogerheide naar Vremde is ongeveer 80km.
België is leuk maar als je in Brasschaat komt wil je er ook weer uit. Wat een weelde!! Beetje te veel prikkels.
Van Brasschaat zijn we via Fort 's Gravenwezel gefietst. Het fort maakt deel uit van een kilometers lange oude verdedigingslinie die ooit in 1906 is gebouwd. Later is daar een anti-tankgracht langs gegraven die nu dienst doet als langgerekte vijver.
Daar is later weer een mooi onverhard gravelpad langs gelegd waar we knisperend overheen zijn gegaan.
De volgende dag weer terug via Antwerpen. We hebben er voor gekozen om over Lillo te gaan. Lillo ligt aan de Schelde en is ook een verdedigingswerk wat ooit gebouwd is in opdracht van Willen van Oranje toen het nog in Nederlandse handen was.
Het is nu een enigszins slaperige toeristische attractie waar het horecapersoneel schrikt als je groene thee besteld.
Dan maar gewone.
Antwerpen zelf is natuurlijk leuk en we hebben er een paar rondjes gemaakt maar als je het Schipperskwartier uit fietst naar het noorden en dan de Schelde volgt weet je niet wat je overkomt.
Eerst kom je nog langs de hippe wijk 't Eilandje waar de oude gebouwen, de pakhuizen gerenoveerd worden en culturele bestemmingen krijgen.
Maar dan komt er een industrieel gebied wat zich tientallen kilometers uitstrekt en waar geen eind aan lijkt te komen.
Het was zo overdonderend dat eentonigheid geen kans krijgt, het is allemaal aardolie wat er verwerkt wordt en blijft er zoveel tijd over om na te denken over alles wat je ziet dat je, of je het nou wilt of niet een idee gaat krijgen over de astronomische hoeveelheden die wij met zijn allen consumeren.
En daar fiets je dan langs op je duurzame transportfiets levend naar maatstaven die bedoeld zijn om een zo klein mogelijke mondiale voetafdruk te creëren en zo weinig mogelijk fossiele brandstoffen te gebruiken.
Gigantisch is het en laat een stevige indruk achter.
Midden tussen dat industrieel geweld ligt het eeuwenoude Lillo rustig te wachten tot er iemand langskomt om een wandelingetje te maken over de aarden wallen van de vesting zodat je kunt genieten van het uitzicht op de zeilschepen die in de passantenhaven in de blubber gezogen zijn als het eb is waardoor 'passanten' in de samenstelling enigszins hypothetisch bedoeld moet zijn.
Dus verder maar weer langs het industriegebied want ergens moet toch een einde komen aan dat affakkelend geweld.
We hebben in vier dagen alweer zo'n 230km afgelegd dus morgen doen we een dagje rustig aan.
Daarna willen we nog een dag of twee door Zeeland fietsen en zullen zien of we daar nog een paar mooie foto's kunnen maken.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Bijlagen
DSCN8693.jpg
DSCN8693.jpg (371.13 KiB) 4547 keer bekeken
Antwerpen
Antwerpen
DSCN8672.jpg (417.94 KiB) 4547 keer bekeken
Welke was nou van mij?
Welke was nou van mij?
DSCN8649.jpg (497.94 KiB) 4547 keer bekeken
Het Fort
Het Fort
BILD2993.jpg (399.27 KiB) 4547 keer bekeken
Antwerpen
Antwerpen
BILD2984.jpg (424 KiB) 4548 keer bekeken
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
JAN1888
Berichten: 27
Lid geworden op: 14 jul 2012, 15.22

Re: Op de transportfiets met vakantie

Bericht door JAN1888 »

Fam.Waagenaar,

Knap hoor! vakantie per echte zware transportfiets , en zo wordt de vaderlandse geschiedenis ook nog weer eens opgehaald.
Leuk verhaal en pracht foto s'.

Groet,
Nikita
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Op de transportfiets met vakantie

Bericht door asterduc »

sjonge Charles, zo dicht bij huis en toch getroffen door een kultuurschok! Mooi verhaal trouwens, ik heb er van genoten, "Antwerpen anders bekeken".

Laat één ding duidelijk zijn, de weelde in Brasschaat komt niet door de belgen, maar wel door rijke nederlanders die om fiskale redenen de grens over vluchten en hier belanstingsvrij en op kosten van hun bedrijf komen wonen. Is het je niet opgevallen hoeveel gele kentekens je te zien kreeg?

Wat jammer dat je vooraf geen melding hebt gemaakt van je tocht. Je bent zowat op 50 meter van mijn deur voorbij gereden (Schilde / 's Gravenwezel), je was een gastronomische stop en een paar Gazelle ervaringen rijker geweest. Als ik vrij was had ik je dan ook nog een stukje kunnen loodsen door de mooiste plaatjes van de streek.

Maar, je hebt de schoonheid van de stad Antwerpen kunnen ontdekken en er hopelijk van kunnen genieten. Jaja, ons schipperskwartier is er ook nog, zijn we niet echt fier op, maar zo heeft elke stad zijn 'ros' kantje, toch!.

Het eilandje: ... is niet ieder's ding. De laatste jaren heeft de stad investeerders aangetrokken die deze 'oude buurt' nieuw leven hebben ingeblazen. Dat is met veel geld gepaard gegaan en er heeft zich een kultuur gevormd van rijke stadslui die graag hun statuut willen duidelijk maken. De centen voor een loftje met 2 kamers krijg je daar als 'werkende' op een mensenleven niet samengespaard.

Olierafinaderijen, daar hebben we inderdaad geen gebrek aan. BASF, Degussa, ... zorgen voor duizenden banen en daar zijn ze in Antwerpen blij om. Met fietsende nederlanders is daar minder rekening gehouden. Echter een mooi gebied om op zondag de motorfiets eens los te gooien. Hier worden soms heuse races gehouden.

Ik wens jullie nog veel plezier in Hoogerheide en mocht je de tocht nog eens overdoen ...

Groeten,
Ed.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Plaats reactie