In een ander topic kwam deze fiets al even langs. Nu start ik er een apart topic over, zodat ik een en ander kan toelichten. Ook heb ik een aantal vragen, waar jullie mij hopelijk mee kunnen helpen.
Deze Mustang Super Sport heb ik vorig jaar kunnen 'redden' uit een studentenhuis. Een op het eerste gezicht onopvallende fiets, die toch wel bijzonder fraai bleek te zijn. De Styria achternaaf geeft 1949 aan, dus dat houd ik als bouwjaar aan.
Wat de fiets voor mij bijzonder maakt zijn de uitgespaarde en beschilderde lugs. Mustang heeft deze maar weinig gebruikt - dit is zelfs de enige fiets die ik ken met deze lugs.
Het is een sportfiets, maar wel met de klassieke uitstraling van een toerfiets. Zwart, gouden biezen, ook de velgen en spaken zijn zwart. Ik heb er nieuwe bandjes op gezet.
De transfers en biezen zijn nog redelijk goed.
Er is wel wat roestvorming, maar het valt erg mee. Heb de fiets nu grotendeels schoongemaakt en in de Owatrol gezet. Daar knapt hij al erg van op. De lakdoek kettingkast heb ik opengemaakt en van binnenuit de scheuren dichtgemaakt. Jammer genoeg is de lak er deels vanaf, de transfer zit er nog wel mooi op.
Omdat er geen prijscouranten of brochures uit deze periode bekend zijn, weet ik niet hoe de fiets destijds uit de fabriek is gekomen. Het stuur en de koplamp zullen niet origineel zijn. Ook het zadel hoort er niet op. Heeft iemand iets liggen dat hier goed op zou passen? Ik zou het leuk vinden 'm weer zo veel mogelijk origineel te maken.
Kan iemand mij vertellen of het slot uit deze periode komt?
Groet, Sandra
Mustang Super Sport 1949
Re: Mustang Super Sport 1949
Hoi Sandra,
Mooie fiets, mooie lugs, grappige velgen en wat is het voor zadel?
Het is de eerste keer dat ik zwarte nippels en spaken zie die er nog zo mooi uitzien.
Zijn dat van die 'zwart gefosfateerde' spaken?
Het ziet er niet naar uit of er zo overheen gelakt is door een vorige eigenaar.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Mooie fiets, mooie lugs, grappige velgen en wat is het voor zadel?
Het is de eerste keer dat ik zwarte nippels en spaken zie die er nog zo mooi uitzien.
Zijn dat van die 'zwart gefosfateerde' spaken?
Het ziet er niet naar uit of er zo overheen gelakt is door een vorige eigenaar.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Mustang Super Sport 1949
Hallo Sandra,
Daar in Assen zijn heel mooie fietsen gemaakt!
Wat het HAHA slot betreft, dat zit wel goed qua periode. Ik ben ze tegengekomen op enkele fietsen uit 1951, waarvan ik zeker weet dat ze er vanaf nieuw op hebben gezeten.
Groeten,
Sjoerd
Daar in Assen zijn heel mooie fietsen gemaakt!
Wat het HAHA slot betreft, dat zit wel goed qua periode. Ik ben ze tegengekomen op enkele fietsen uit 1951, waarvan ik zeker weet dat ze er vanaf nieuw op hebben gezeten.
Groeten,
Sjoerd
Re: Mustang Super Sport 1949
@Charles: het zadel hoort er niet op. Toen ik de fiets vorig jaar kocht, zat er een plastic zadel op, en dat kon ik echt niet aanzien Ik heb er een oud leren zadel opgezet dat ik nog had liggen. Ik heb er geen foto van, maar het is zo'n zadel (deze zit op jaren 30/40 toerfiets).
De velgen (eenvoudig U-profiel) en spaken zien er inderdaad nog mooi zwart uit. De hele fiets zit nog netjes in de lak.
@Sjoerd: fijn dat je bevestigt dat het slot uit deze periode is, daar hoopte ik al op. Ik zal kijken of ik 'm weer wat soepel werkend kan maken en de roestplekken kan aanpakken.
Maar ik er vanuit dat er een ooit sportzadel op heeft gezeten, die daar ben ik nog naar op zoek.
De velgen (eenvoudig U-profiel) en spaken zien er inderdaad nog mooi zwart uit. De hele fiets zit nog netjes in de lak.
@Sjoerd: fijn dat je bevestigt dat het slot uit deze periode is, daar hoopte ik al op. Ik zal kijken of ik 'm weer wat soepel werkend kan maken en de roestplekken kan aanpakken.