Mijn eerste 'deel-restauratie' van een Fongers H55 uit 1935

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Mijn eerste 'deel-restauratie' van een Fongers H55 uit 1

Bericht door JasperA »

Dit zal voorlopig even de laatste post zijn van mij in deze thread. Mochten er mensen zijn die nog waardevolle aanvullingen hebben dan houd ik mij nog steeds aanbevolen!

De fiets is nu op zo'n punt dat ik alleen nog zaken heb waar ik wat meer tijd voor ga nemen... Inmiddels heb ik er al wat tochtjes op zitten en dat geeft toch wel een gaaf gevoel... :mrgreen:

Wat ik wel nog zal doen is op gezette tijden mijn vragenlijst bijwerken zodat mogelijk anderen hier ook nog iets aan hebben. Zowel in de eerdere posts als hieronder heb ik nog een paar foto's toegevoegd.
De eerste fase is achter de rug, nu alleen nog de finetuning...
De eerste fase is achter de rug, nu alleen nog de finetuning...
IMG_0679.JPG (76.5 KiB) 6154 keer bekeken
Je komt nog eens wat tegen als je je achtertandwiel eens goed bestudeerd. Veters en draden kende ik maar een stukje staaldraad is nieuw!
Je komt nog eens wat tegen als je je achtertandwiel eens goed bestudeerd. Veters en draden kende ik maar een stukje staaldraad is nieuw!
foto (1).JPG (171.84 KiB) 6154 keer bekeken
Detailfoto: Fongers Groningen Vrijwiel
Detailfoto: Fongers Groningen Vrijwiel
IMG_0667.JPG (65.63 KiB) 6154 keer bekeken
Detailfoto: Fongers Groningen - Made in England vrijwiel
Detailfoto: Fongers Groningen - Made in England vrijwiel
IMG_0670.JPG (67.84 KiB) 6154 keer bekeken
FAKO achterlicht (een vóór foto, inmiddels is de verf verwijderd). Meer informatie over de achtergrond van dit lampje kwam ik tegen op Rijwiel.net: http://www.rijwiel.net/koot_n.htm
FAKO achterlicht (een vóór foto, inmiddels is de verf verwijderd). Meer informatie over de achtergrond van dit lampje kwam ik tegen op Rijwiel.net: http://www.rijwiel.net/koot_n.htm
lamp voor.JPG (40.28 KiB) 6154 keer bekeken
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Mijn eerste 'deel-restauratie' van een Fongers H55 uit 1

Bericht door maartenB »

Nou het wordt een informatief geheel hoor!
Over de pedalen nog: schoonmaken spreekt vanzelf, daarnaast kun je de goede (ouderwetse) blokpedalen demonteren en van nieuw vet en desgewenst nieuwe kogeltjes voorzien. Moderne pedalen (sinds 1970 ofzo?) zijn niet meer demontabel.

groetjes!
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Hendrik of Frederik?

Bericht door JasperA »

Ik heb nog eens goed naar de transfers gekeken maar er staat geen Hendrik maar Frederik...

Kan het zijn dat ik een geschiedenis les gemist heb en dat dit dezelfde persoon betreft of is het toch echt iemand anders?

Nog iets anders: Ik had laatst in een andere post gevraagd hoe je pedalen het beste kon behandelen en nu zag ik dat 'Asterduc' dit doet met een ultra soon reiniger. Dit lijkt mij ook wel wat. Iemand hier ervaring mee?
Bijlagen
In de Burgers special van vereniging de Oude Fiets staat in de tekst Hendrik maar staat op de foto Frederik.
In de Burgers special van vereniging de Oude Fiets staat in de tekst Hendrik maar staat op de foto Frederik.
foto 1.JPG (110.93 KiB) 6103 keer bekeken
Transfer met Frederik
Transfer met Frederik
foto 2.JPG (39.77 KiB) 6103 keer bekeken
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Durabo88
Berichten: 2531
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Mijn eerste 'deel-restauratie' van een Fongers H55 uit 1

Bericht door Durabo88 »

Beste Jasper,

Ik denk dat ze in de war zijn geweest met onze stadhouder Frederik Hendrik, maar dat is wel erg lang geleden hoor (nog voor de eerste Micheaux de weg op ging).

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Mijn eerste 'deel-restauratie' van een Fongers H55 uit 1

Bericht door JasperA »

Ik verplaats dit 1 na laatste bericht even naar de juiste berichtenreeks...
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Update: 1e 'deel-restauratie' van een Fongers H55 uit 1935

Bericht door JasperA »

Zo op de valreep van 2013 toch nog een update van deze post.
Work in progress...
Work in progress...
Photo 29-12-13 13 46 52.jpg (64 KiB) 5992 keer bekeken
Ik heb aan mijn vragenlijst nog wat informatie toegevoegd over het bepalen van de lengte van een spaak (mocht ik het mis hebben dan hoor ik het graag maar in de praktijk bleek deze meetmethode aan te sluiten bij de lengte die ik uiteindelijk thuisgestuurd kreeg...).

Ten opzichte van het laatste bericht omtrent de Fongers H55 herenfiets kan ik de volgende voortgang melden:
- Ik heb (via marktplaats) een Fongers zadel gevonden dat enigszins uit de juiste tijdsperiode blijkt te zijn en deze inmiddels gemonteerd
- Ik heb (ook via marktplaats) een Fongers lakdoek gevonden die ik nog zal gaan repareren. Ik heb hierover al wat goede tips gekregen.
- Ik heb een Fongers voorvelg gevonden die de Rigida velg mooi kon vervangen
- Het voor- en het achterwiel heb ik op nieuw gespaakt en waar nodig (niet alle spaken en nippels werkten mee helaas) heb ik nieuwe toegevoegd. Ik twijfel nog of ik de 'blanke' spaken nog één of andere behandeling moet geven om ze net zo roestig te maken als de rest. In principe storen ze me niet op deze manier.
- De voor- en achterwiel assen zijn schoongemaakt en voorzien van nieuw kogellagervet
- Ik heb een zadelpen gevonden die van Fongers zou moeten zijn(?, zie bijgevoegde foto). Het is niet de mooiste en ik denk eraan hem kaal te schuren, in de spuitplamuur te zetten en dan netjes zwart af te lakken.
Eindstatus 2013; Optische aanpassingen minimaal, wel weer een rijklare, stevige fiets!
Eindstatus 2013; Optische aanpassingen minimaal, wel weer een rijklare, stevige fiets!
Photo 29-12-13 16 45 08.jpg (164.04 KiB) 5992 keer bekeken
Eindstatus 2013; Optische aanpassingen minimaal, wel weer een rijklare, stevige fiets! Ik heb voor de 'time being' een verduisteringskoplampje geplaatst.
Eindstatus 2013; Optische aanpassingen minimaal, wel weer een rijklare, stevige fiets! Ik heb voor de 'time being' een verduisteringskoplampje geplaatst.
Photo 29-12-13 16 45 25.jpg (144.94 KiB) 5992 keer bekeken
Vervolgstappen zijn nu nog:
- Repareren celluloid op het stuur
- Repareren en plaatsen (dat wordt nog wat...) lakdoek
- Netjes maken en plaatsen zadelpen
Zadelpen van een Fongers fiets?
Zadelpen van een Fongers fiets?
Photo 31-12-13 18 28 08.jpg (142.03 KiB) 5992 keer bekeken
Nog te repareren lakdoek en 2 componenten lijm voor het repareren van de celluloid
Nog te repareren lakdoek en 2 componenten lijm voor het repareren van de celluloid
Photo 29-12-13 16 50 50.jpg (123.02 KiB) 5992 keer bekeken
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Mijn eerste 'deel-restauratie' van een Fongers H55 uit 1

Bericht door maartenB »

Hoi Jasper,
Allereerst beste wensen voor 2014!

Grote klasse, je bent goed bezig!

Ik ben zeer benieuwd naar je ervaringen met celluloid reparatie, ik heb zelf ook nog zo'n klusje liggen.

Verder over het lakdoek nog: zorg dat het lekker warm is (niet te warm) als je dat monteert. Even de kachel lekker opstoken? Koud breekt het veel sneller.

Jos zal dat beter weten (ik ben geen Fongers expert) maar ik vind de zadelpen er goed uitzien. Check de diameter. Soms zitten er tienden van millimeters verschil in en dat is net het verschil tussen goede of slechte passing.

groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Mijn eerste 'deel-restauratie' van een Fongers H55 uit 1

Bericht door JasperA »

Zoals velen van jullie vast al hadden opgemerkt heb ik de Fongers H55 onlangs (in de staat waarin ik hem ook gekocht had) via marktplaats verkocht.

Het betrof mijn eerste 'oude fiets' en hoewel ik er met plezier aan heb gewerkt past de fiets niet in mijn verzameldoelstelling. Wel heb ik op restauratie vlak mijn doelstellingen ruimschoots behaald!

Zoals in een eerder bericht genoemd waren dit:

Doel van het deel-restauratie proces
Een in technische top staat verkerend vervoersmiddel waarbij alles wat origineel (en goed) is zo gelaten is en waarbij wat vervangen moet worden vervangen is door onderdelen uit de tijdsperiode waarin de fiets is vervaardigd.

Persoonlijke doelen
• Kennis en ervaring opdoen met het restaureren van oude vervoersmiddelen en de verschillende materialen waaruit deze zijn opgebouwd, inclusief het vergaren van de juiste gereedschappen en informatie over de geschiedenis van verschillende onderdelen.
• Een proces neerzetten welke ik met succes kan herhalen op toekomstige ‘deel-restauratie’ projecten.
• Leuke en interessante contacten opdoen met liefhebbers van mooie oude vervoersmiddelen en aanverwante curiosa
• Leuke en interessante contacten opdoen met mensen die middelen hebben (die ik niet heb) om de verschillende materialen een juiste bewerking te laten ondergaan zodat deze verfraaid en/of geconserveerd worden

Een aantal zaken heeft hieraan bijgedragen:
1. Lid worden van vereniging de oude fiets heeft mij in alle delen van het land al ontzettend veel leuke en interessante contacten opgeleverd. Het is een sympathieke en betrokken groep fietsliefhebbers bij elkaar en iedere nog niet lid zijnde liefhebber van oude fietsen raad ik van harte aan om lid te worden!
2. De aanschaf en verkoop van oud materiaal via marktplaats draagt voor een groot deel ook bij aan het opdoen van leuke en interessante contacten zeker wanneer je in mijn geval de aangeschafte spullen gaat ophalen of in sommige gevallen de verkochte spullen zelfs even langs brengt. Negen van de tien keer kom je ook bij leden van de oude fiets terecht.
3. De basis cursus sleutelen is een schot in de roos wat mij betreft! Hoewel de term basiscursus doet vermoeden dat de diepgang mee valt durf ik wel te stellen dat de theoretische kennis die we hier mee krijgen bij menig gerenommeerde thuisklusser nog ontbreekt. Gewoon doen dus! Je zult er geen spijt van krijgen.
4. Dit actieve forum speelt ook een belangrijke rol omdat het inmiddels al heel veel relevante informatie bevat. Zoektochten via Google leiden toch vaak naar berichten die hier geplaatst zijn.
5. De digitale documentatie bank bevat ontzettend veel interessant materiaal. De informatie in een prijscourant uit het jaar waarin je fiets is vervaardigd is zeer waardevol en ik zal me ook blijven inzetten om materiaal te blijven scannen ten behoeve van deze documentatiebank. De unieke mogelijkheid om snel en zonder steeds oude prijscouranten open te hoeven slaan door grote hoeveelheden materiaal te bladeren is super!

Kortom, de fiets en het uitvoeren van de deel-restauratie hebben mij al ontzettend veel opgeleverd en ik ben er zeker van dat toekomstige projecten dit alleen maar verder zullen aanvullen!

Onderstaand nog wat foto's van de fiets zoals ik hem uiteindelijk weer verkocht heb. Ik wens de nieuwe eigenaar minstens hetzelfde plezier toe die ik met en rondom de fiets heb gehad!
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (419.74 KiB) 5797 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (477.51 KiB) 5797 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (312.72 KiB) 5797 keer bekeken
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Plaats reactie