Er zijn vele redenen waarom klassieke fietsen zo'n leuk onderwerp zijn voor de hobby. Zo kan een fiets erg mooi zijn om te zien, de techniek is interessant, het werken aan fietsen is leuk en overzichtelijk (in vergelijking met stoomlocomotieven bijvoorbeeld. Dan is er ook de historie, van bedrijfstak en individuen.
Maar daarbuiten is het zoeken en spotten leuk. Op Marktplaats, beurzen en zeker ook op straat. In ieder rek kan iets interessants staan en zo kijk ik beter om mij heen dan vroeger.
Zo viel mij bijvoorbeeld deze fiets op:
Op het eerste gezicht een roestige zwarte fiets, zoals er velen zijn. Maar als ik een ouderwetse lamphaak of losse dynamoklem zie, dan kijk ik toch even. En als ik dan niet parallelle buizen zie, dan stop ik. Een ongewone combinatie.
Een blik op het balhoofd geeft de bevestiging van een interessante fiets; Vesting uit Haarlem. Een tamelijk bekend merk waar echter nog slechts sporadisch fietsen van opduiken.
Het type lugs en het balhoofdstel doet denken richting midden jaren vijftig, of eerder.
De nogal lompe aanhechting van de staande achtervork komt ook meer voor bij de 'vroege' sportfiets.
De kroonkap was oorspronkelijk voorzien van het logo, een teken dat deze fiets origineel behoorlijk luxe is uitgevoerd.
Terwijl ik zo de fiets aan het fotograferen was sprak de eigenaresse mij aan. Gelukkig begripvol en geïnteresseerd. We hebben uiteindelijk een hele tijd gepraat, en dat brengt me bij een ander leuk aspect van de hobby - het contact met mensen die je anders niet zou hebben ontmoet.
En zo ben ik een middag op bezoek geweest. De trapas had erg veel speling, dus die had nieuwe kogels en nieuw vet nodig.
En het was dan wel een pak werk - deze spietjes zaten echt enorm vast! -
maar ook erg gezellig. En de Bayliss & Wiley as gaat weer jaren mee.
Dus zo kan het gaan; op weg naar een saaie boodschap een hele interessante (want dat is het) fiets gevonden, daarmee een (bescheiden) bijdrage geleverd aan de kennis van het merk Vesting en hele leuke gesprekken gevoerd.
Januari 2014: Vesting sportfiets (vroeg vijftiger jaren)
Januari 2014: Vesting sportfiets (vroeg vijftiger jaren)
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Re: Januari 2014: Vesting sportfiets (vroeg vijftiger jaren)
en je hebt die fiets dus en passant even voor haar opgeknapt? Mooi werk hoor!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Januari 2014: Vesting sportfiets (vroeg vijftiger jaren)
Erg leuke 'spot'! Leuk en leerzaam dat je meteen de details bespreekt die interessant zijn, met de foto's erbij om het helemaal duidelijk te maken.
Enne...
Wauw, dat is wel heel erg aardig van je. Ik zie wel dagelijks fietsen die zo n held kunnen gebruiken - en het valt me op dat mensen vaak opgelucht zijn dat er eindelijk iemand is die niet zegt "ah joh gooi maar weg die oude zut".JocoFoto schreef: En zo ben ik een middag op bezoek geweest. De trapas had erg veel speling, dus die had nieuwe kogels en nieuw vet nodig.
Enne...
In mijn opvoeding zitten de spietjes op de foto ook nog verkeerd om. Ik hoop dat je de nieuwe spietjes netjes 'goed om' hebt gezet - al weet ik dat sommige mensen liever een originele situatie herstellen, dat is natuurlijk aan diegene die de reparatie uitvoert om te beslissen, tenslotte. Just saying.JocoFoto schreef:En het was dan wel een pak werk - deze spietjes zaten echt enorm vast! -
Re: Januari 2014: Vesting sportfiets (vroeg vijftiger jaren)
Fijn dat je de fiets kan waarderen! Dit soort fiets (klein merk, niet overmatig oud, matige staat, niet evident luxe (met Reynolds buizen ofzo)) wordt vaak ten onterechte over het hoofd gezien.tdebruin schreef:Erg leuke 'spot'! Leuk en leerzaam dat je meteen de details bespreekt die interessant zijn, met de foto's erbij om het helemaal duidelijk te maken.
Ach, mensen zijn ook regelmatig aardig tegen mij toch? Zo heb ik 'in ruil' een leuke fotocamera gekregen van ongeveer dezelfde leeftijd als de fiets. Was niet nodig geweest, wel leuk. En dat weggooien begrijp ik wel - als je iemand moet betalen voor die uren........tdebruin schreef:Wauw, dat is wel heel erg aardig van je. Ik zie wel dagelijks fietsen die zo n held kunnen gebruiken - en het valt me op dat mensen vaak opgelucht zijn dat er eindelijk iemand is die niet zegt "ah joh gooi maar weg die oude zut".
De man van de eigenaresse heeft de fiets een paar decennia terug opgeknapt en daarbij meerdere regels van de spie-behandeling met voeten getreden, waaronder ook met de blote hamer inslaan en de moertjes flink aantrekken. Beide spietjes waren daarom ook reddeloos verloren en ik heb ze vervangen door nieuwe exemplaren. Overigens keek de fietsenmaker de eigenaar met een lege blik aan toen hij vroeg om spietjes - blijkbaar is het fenomeen aan het uitsterven.tdebruin schreef:In mijn opvoeding zitten de spietjes op de foto ook nog verkeerd om. Ik hoop dat je de nieuwe spietjes netjes 'goed om' hebt gezet - al weet ik dat sommige mensen liever een originele situatie herstellen, dat is natuurlijk aan diegene die de reparatie uitvoert om te beslissen, tenslotte. Just saying.
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Re: Januari 2014: Vesting sportfiets (vroeg vijftiger jaren)
en deze staat bij mij in de schuur een vesting heren fiets met velgremmen.
Re: Januari 2014: Vesting sportfiets (vroeg vijftiger jaren)
Bedankt voor het plaatsen van de foto's nmgnbikes! Grappig en toevallig dat er van zo'n zeldzame fiets nog een tweede exemplaar opduikt, en nog in zo'n mooie staat ook.
Echt het broertje, zoveel details zijn identiek.
Echt het broertje, zoveel details zijn identiek.
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's