RIH-Sport voor L'Eroica

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
berkers41
Berichten: 427
Lid geworden op: 20 jan 2013, 18.24
Locatie: Koningslust (N-Limburg)

RIH-Sport voor L'Eroica

Bericht door berkers41 »

Al enkele jaren doe ik mee aan L'Eroica in Toscane.
Met nog steeds toenemende verbazing stel ik vast, dat heel veel oude en jonge italianen niet fatsoenlijk (kunnen) schakelen met hun fantastiese Legnano's & Bianchi's. Inmiddels ben ik erachter, dat hun campa spul allemaal nog mooi blinkt maar tot op de draad versleten vol speling zit. Recent moest ik voor mijn zoon een oude RIH-Sport klaarstomen voor de komende retrotochten. Het lukt maar niet om sixties Campa voor- en achterderailleur fatsoenlijk afgesteld te krijgen. Het enige wat volgens mij rest is een komplete revisie van de draaipunten.
Of heeft iemand nog een betere tip?

Voor de rest ziet de RIH Van Wim vd Kaaij uit 1965 er nog fraai uit natuurlijk!
Bijlagen
RIH-framenr-7717.jpg
RIH-framenr-7717.jpg (60.57 KiB) 6154 keer bekeken
RIH-Sport-1965.jpg
RIH-Sport-1965.jpg (151.12 KiB) 6154 keer bekeken
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
remurk
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 jun 2012, 21.42

Re: RIH-Sport voor L'Eroica

Bericht door remurk »

Met versleten derailleurs is het slecht schakelen, maar met een versleten ketting en/of versleten kettingwielen gaat dat ook niet lekker. Controleer ook eens of je frame recht is, met name de achtervorken; check of de kettinglijn goed is en of de stand van je derailleurpad goed is; voor dat laatste bestaat overigens een speciaal controleapparaat, dat je oa kunt vinden op pag 14 van de Cyclus Tools catalogus 2014. Succes, Rutger
Gebruikersavatar
berkers41
Berichten: 427
Lid geworden op: 20 jan 2013, 18.24
Locatie: Koningslust (N-Limburg)

Re: RIH-Sport voor L'Eroica

Bericht door berkers41 »

Bedankt voor die tips Rutger.
De stand van de derailleurpad controleer ik meestal "op het oog" en/of met een duimstok, door een kompleet wiel-met-as in het derailleuroog te draaien en zo dat oog evt. uit te richten.
Bijlagen
een wiel is een goed(koper) alternatief
een wiel is een goed(koper) alternatief
Gearhangertool.png (203.3 KiB) 6124 keer bekeken
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
RVester
Berichten: 75
Lid geworden op: 17 nov 2012, 17.41

Re: RIH-Sport voor L'Eroica

Bericht door RVester »

Is het freewheel nog goed? Verder, moderne freewheelvertandingen schakelen ook veel beter.
Speling op de derailleur jockeytandwieltjes (ken het nederlandse woord niet) zorgt ook dat dingen rot schakelen.

Verder, erg erg mooie fiets.
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: RIH-Sport voor L'Eroica

Bericht door m-gineering »

Heb je wel een originele ketting? Oude systemen functioneren alleen goed als je er een ketting bij gebruikt met uitstekende pennen. Een moderne ketting (7-8v etc) heeft gladde zijkanten en blijft niet haken om op het volgende tandwiel te kunnen klimmen. Dat ze zijdelings soepeler zijn helpt ook niet
/Marten
Plaats reactie