Hallo Bart,
Je tandem is er goed uit komen te zien. Mooi dat je nog een origineel stuur te pakken hebt gekregen.
Je opmerking over het niet passen van een Mosquito verbaasde me. Onder mijn eigen Moto tandem heeft volgens de vorige eigenaar zo'n motor gezeten. Die was er echter niet meer bij. Dus heb ik vandaag eens zo'n motortje gepast. Zie onderstaande foto's. Geen probleem. Het vrijzethandeltje blijft ook nog bereikbaar.
Vergeleken met de standaard Eysink Moto tandem zijn de trapassen langer en zit de linker kettingkast meer naar buiten. De afstand tussen de kettingkasten is daardoor 90 mm. En dat is genoeg voor de Mosquito. Zijn bij jouw tandem soms ooit kortere trapassen gemonteerd?
Om een Victoria of Fuchs te monteren is natuurlijk ook een optie. En historisch gezien zeker verantwoord. Zoals gezegd werd dit type Moto tandem vaak gekocht vanwege de lage instap. Ook als er iets anders als een Mosquito aan werd gehangen of hij als traptandem gebruikt werd.
Over Victoria kappen, al weer wat langer geleden las ik ergens dat deze in Duitsland nagemaakt werden. Misschien dat je die met wat googlen kan vinden.
Succes met de motorisering van de tandem!
Sjoerd
Eysink Tandem, bouwjaar ??
Re: Eysink Tandem, bouwjaar ??
Hallo Koos,
Op dit moment zou ik geen Eysink Moto Rijwiel te koop weten. Op de beurs in Rosmalen in 2012 bood iemand er een aan maar daarna ben ik er geen een tegengekomen. Het is goed om de advertenties met hulpmotoren in de gaten te houden.
Niet altijd is in zo'n advertentie vermeld dat het om een Eysink gaat. Er waren meer fietsfabrikanten die een dergelijk model frame aanboden speciaal voor montage van een hulpmotor. Een kenmerk van de Eysink was een heel smalle ring bovenaan de zadelbuis met aangesoldeerd buisje voor bevestiging van de bagagedrager. De laatste exemplaren van het Moto Rijwiel hadden echter weer een gangbaar type lug.
Groeten,
Sjoerd
Op dit moment zou ik geen Eysink Moto Rijwiel te koop weten. Op de beurs in Rosmalen in 2012 bood iemand er een aan maar daarna ben ik er geen een tegengekomen. Het is goed om de advertenties met hulpmotoren in de gaten te houden.
Niet altijd is in zo'n advertentie vermeld dat het om een Eysink gaat. Er waren meer fietsfabrikanten die een dergelijk model frame aanboden speciaal voor montage van een hulpmotor. Een kenmerk van de Eysink was een heel smalle ring bovenaan de zadelbuis met aangesoldeerd buisje voor bevestiging van de bagagedrager. De laatste exemplaren van het Moto Rijwiel hadden echter weer een gangbaar type lug.
Groeten,
Sjoerd
Hallo Sjoerd,
Je hebt gelijk, de achterste trapas is korter dan de voorste, daardoor staat de linker kettingkast achteraan iets naar binnen. Waarschijnlijk een oude reparatie. Daardoor is de afstand tussen de kettingkasten krap 80mm. De linker trapper arm achter is ook iets naar buiten gebogen om genoeg speling langs de kettingkast te krijgen. Voor fietsen maakt het niet uit, maar doordat de kettingkast bijna tegen de achterbrug zit komt de handel om het blokje op/af te zetten in de verdrukking.
Dat wordt zoeken naar een langere trapas...
(Het stof op de foto is van de laatst fietstocht, gisteren...)
Ik zie op jouw foto`s ook de kabel van het achterlicht lopen, bij de mijne kan ik ook nergens binnendoor, bij het andere model tandem kan dat volgens mij wel.Je hebt er achter trouwens nog echte Hevea handvaten op zitten zo te zien, kom je ook niet meer tegen.
Voor Koos; afgelopen januari stond in Rosmalen een Moto Rijwiel met Berini te koop, geroest, maar wel compleet. Maar je hebt geluk, op dit moment staat er 1 op marktplaats, een witte (?)met Mosquito 38B eronder. Zie Advertentie 799116435. Zoals Sjoerd al aangeeft ook hier niet als Eysink, maar als snorfiets...
Vriendelijke groet, Bart
Je hebt gelijk, de achterste trapas is korter dan de voorste, daardoor staat de linker kettingkast achteraan iets naar binnen. Waarschijnlijk een oude reparatie. Daardoor is de afstand tussen de kettingkasten krap 80mm. De linker trapper arm achter is ook iets naar buiten gebogen om genoeg speling langs de kettingkast te krijgen. Voor fietsen maakt het niet uit, maar doordat de kettingkast bijna tegen de achterbrug zit komt de handel om het blokje op/af te zetten in de verdrukking.
Dat wordt zoeken naar een langere trapas...
(Het stof op de foto is van de laatst fietstocht, gisteren...)
Ik zie op jouw foto`s ook de kabel van het achterlicht lopen, bij de mijne kan ik ook nergens binnendoor, bij het andere model tandem kan dat volgens mij wel.Je hebt er achter trouwens nog echte Hevea handvaten op zitten zo te zien, kom je ook niet meer tegen.
Voor Koos; afgelopen januari stond in Rosmalen een Moto Rijwiel met Berini te koop, geroest, maar wel compleet. Maar je hebt geluk, op dit moment staat er 1 op marktplaats, een witte (?)met Mosquito 38B eronder. Zie Advertentie 799116435. Zoals Sjoerd al aangeeft ook hier niet als Eysink, maar als snorfiets...
Vriendelijke groet, Bart
- Bijlagen
-
- Moto Rijwiel.png (188.92 KiB) 2562 keer bekeken
-
- Te smal.JPG (95.32 KiB) 2562 keer bekeken
hallo Bjoerd, Bart
hartelijk bedankt voor de informatie
maar ik ben op zoek er een zonder blok of een met een berini blok (want heb zelf nog een blok liggen)
maar als jullie er een weten zouden jullie me dan op de hoogte willen houden
mijn E-mail is 174179@gsf.nl
Met vriendelijk groet
Koos
hartelijk bedankt voor de informatie
maar ik ben op zoek er een zonder blok of een met een berini blok (want heb zelf nog een blok liggen)
maar als jullie er een weten zouden jullie me dan op de hoogte willen houden
mijn E-mail is 174179@gsf.nl
Met vriendelijk groet
Koos