voor welk soort fiets zijn deze pedaal rubbers

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Gerardleusman
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 feb 2014, 14.13

voor welk soort fiets zijn deze pedaal rubbers

Bericht door Gerardleusman »

Hallo allemaal,

Graag zou ik te weten komen voor welk soort fietsen deze pedaal rubbers zijn.
ze zijn ca. 2,6 bij 2,6 cm en 11 centimeter lang.

Vr groet,
Gerard
Bijlagen
foto 01.jpg
foto 01.jpg (346.86 KiB) 3439 keer bekeken
Gebruikersavatar
velophile
Berichten: 437
Lid geworden op: 8 aug 2012, 22.00
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Re: voor welk soort fiets zijn deze pedaal rubbers

Bericht door velophile »

BSA1908.jpg
BSA1908.jpg (46.21 KiB) 3401 keer bekeken
Hallo Gerard,

Ik ben bang dat er tientallen fabrikanten van deze pedaalblokken hebben bestaan. Als voorbeeld een BSA uit 1908.

Groet, Wiel
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1582
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: voor welk soort fiets zijn deze pedaal rubbers

Bericht door Fotomaan »

Deze pedaalrubbers zijn van UNION.
Ze zijn voor pedalen van transportfietsen.
Ik vermoed dat de pedalen zeer populair zijn geweest want ik kom ze érg veel tegen :P
UNION maakte verschillende maten pedalen die behalve de maat erg veel op elkaar lijken.
Daar heb ik de dames en heren variant van liggen maar ook die waar deze rubbers op horen.
Deze zijn net wat dikker dan die voor herenpedalen maar niet langer en zijn dus op beide modellen te gebruiken.
Het zou wel eens kunnen dat er een flinke partij van deze rubbers uit een magazijn is gekomen omdat het opgeruimd moest worden want ik ben er sinds een jaar of vier heel veel van tegengekomen.
Als liefhebber van transportfietsen heb ik er zelf ook een paar setjes van liggen.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gerardleusman
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 feb 2014, 14.13

Re: voor welk soort fiets zijn deze pedaal rubbers

Bericht door Gerardleusman »

Bedankt voor de reacties,

Komen deze trappers voor op de oudere fietsen ?
op mijn eigen fietsen (ca. 1950) heb ik alleen maar de smallere versie op zitten.

Deze zaten bij mij in een partij, dus als iemand nog belang heeft bij deze rubbers, Heb er nog wel een aantal van liggen

Groet,
Gerard
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1582
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: voor welk soort fiets zijn deze pedaal rubbers

Bericht door Fotomaan »

Hoi Gerard,

Het is niet helemaal zeker of, en welke fabrikanten deze pedalen 'af fabriek' monteerden maar ik heb veel fietsen van voor 1940 door mijn handen laten gaan waar ze op zaten. Wat ik natuurlijk niet weet is of ze ooit vervangen zijn. Wel dat het heel gebruikelijk was om pedalen te repareren.
Ik heb bijvoorbeeld doosjes met rubbers, lagerwerk en pedaalassen van UNION wat doet vermoeden dat ze al heel lang geleden gemaakt zijn
Aan de rubbers kon ik af en toe wel zien dat ze intensief gebruikt waren dus ik ga er van uit dat er in't ieder geval een paar fabrikanten waren die ze standaard op hun fietsen monteerden.

Ik heb zelf genoeg van deze rubbers maar als je een mail stuurt naar post@transportfiets.net met een fotootje dan zet Bas ze wel op de site. Daar kan je nog wel iemand blij maken met die rubbers denk ik :)

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Plaats reactie