Belg met uitsluitend Gazelle fietsen

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Belg met uitsluitend Gazelle fietsen

Bericht door asterduc »

Alhoewel ik met mijn 50+ bij de senioren van de groep behoor ben ik met slechts enkele jaren activiteit in oude fietsen eigenlijk junior.
Na 25 jaar intensief te hebben gereden op Trialfietsen en MTB's heb ik tijdens een kleine burnout periode leren genieten van het ontspannen toeren op een oude Gazelle Sport Luxe. Dat is me zo goed bevallen dat ik de MTB aan de haak heb gehangen en gestart ben met het opmaken en verzamelen van oudere Gazelle fietsen.

Ondertussen probeer ik het restaureren onder de knie te krijgen en dat geeft me veel vreugde.
Mijn doel is om tijdens de zomerperiode minstens één sloopfiets te laten herleven, enkele andere fietsen in orde te brengen, dagelijks er een behoorlijk ritje op maken en af en toe aan een toertocht deel te nemen met gelijkgezinden. Die doelstelling lukt momenteel al aardig.

Mijn verzameling bestaat uit zo'n 30 stuks die zowat alle Gazelle modellen omvatten van de periode tussen 1940 en 1969. De helft daarvan is rijklaar, de andere helft moet dat nog worden (ik ben dus zoet tot aan mijn pensioen :D )

Beroepsmatig run ik een internationaal bedrijf dat actief is in de performance automobielsector. Het andere uiterste van een oude fiets dus!

In de winterperiode doe ik aan luidspreker- en gitaarbouw en luister enorm veel naar muziek.
Watersporten vind ik prettig ter afwisseling van het fietsen.

Groeten,
Ed

Hierbij wat fotos:

De lentetocht dit jaar. De eerste is een Populair die reeds in goede staat verkeerde, de grijze is een Sport Luxe sloopfiets van 1961, de maroonrode is nog een sloopfiets en de laatste heb ik ter plaatse van Jos R overgenomen.
2012 lentetocht.JPG
2012 lentetocht.JPG (296.55 KiB) 7849 keer bekeken
Deze Sport Luxe van 1965 is een heerlijk rijdende fiets. Hij komt van een 83 jarige man die hem heel zijn leven zelf heeft onderhouden. Ooit geleverd door Hofleverancier Steven Gerlach in Arnhem.
1965 Sport Luxe - bij Kasteel Ranst.JPG
1965 Sport Luxe - bij Kasteel Ranst.JPG (320.62 KiB) 7849 keer bekeken
Twee rijdende Sport A fietsen heb ik in bezit, een 1959 en 1964, ze worden gebruikt bij trajecten die iets sneller moeten gereden worden. Aanzienlijk lichter dan de klassieke fietsen, maar natuurlijk nog steeds log vergeleken met een moderne fiets.
1964 Sport A - oude scheepswerf Oostende.jpg
1964 Sport A - oude scheepswerf Oostende.jpg (514.61 KiB) 7849 keer bekeken
Iets ouder, maar mooi opgebouwd voor die tijd. Een 1952 Sport Populair met Lepper velgen, sterk voorovergebogen stuur met stangenremmen en het typische eendebek spatbord. De fiets is als nieuw met uitzondering van de moleskin kettingkast.
1952 Sport Populair - met courgette en snijbonen.jpg
1952 Sport Populair - met courgette en snijbonen.jpg (319.45 KiB) 7849 keer bekeken
Dit is mijn eerste kompleet restauratie project. Een 1961 Sport Luxe. Ik vond hem bij Jan Botterham in Eindhoven, buiten bij het oud ijzer. Er zit nu een Duomatic naaf in en een dynohub. Dat maakt dat er nergens stangen of kabels lopen. Het is mijn 'slecht weer' fiets. Vorige maand VEEL GEBRUIKT!
1961 Sport Luxe bij Uncle Duck.JPG
1961 Sport Luxe bij Uncle Duck.JPG (235.07 KiB) 7849 keer bekeken
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Belg met uitsluitend Gazelle fietsen

Bericht door asterduc »

mijn tweede sloopfiets restauratieproject, een 1957 kruisframe Nr 8 die in Maroonrood is herlakt. Met deze fiets wordt je gezien, daarom blijft hij meestal gewoon in de garage staan :lol:
1957 Nr 8 kruisframe.jpg
1957 Nr 8 kruisframe.jpg (290.72 KiB) 7848 keer bekeken
Deze Sport Speciaal kon ik van een 93 jarige man overkopen. Hij had de fiets slechts 10 jaar licht gebruikt en hem dan later gewoon in huis geplaatst. Het is een klein model met Gazelle naaf. Alleen de banden heb ik moeten vernieuwen.
1963 Sport Speciaal.JPG
1963 Sport Speciaal.JPG (375.27 KiB) 7848 keer bekeken
Een Nr 8 van 1958. Een heerlijk rijdend exemplaar dat er niet uit zag maar na grondig reinigen en polieren als nieuw was. De lagers toonden geen sporen van slijtage. Soms moet je wat geluk hebben. Ik noem het mijn Coupé, omwille van de ontbrekende bagagedrager.
Ed op 1958 nr 8.JPG
Ed op 1958 nr 8.JPG (470.56 KiB) 7848 keer bekeken
Nog zo een treffer, een Omafiets van 1957. Hij heeft een SA 3 speed met terugtraprem. De rem deed het echter niet. Om die reden had de familie de fiets helemaal achteraan in de schuur gezet. Er is bijna geen slijtage aan, alleen wat lakschade van andere fietsen die ertegen zijn geplaatst. De foto is genomen in de bloesemtijd aan de Linge. Een aanrader!
1957 P Omafiets - Veerle langs de linge.JPG
1957 P Omafiets - Veerle langs de linge.JPG (537.16 KiB) 7848 keer bekeken
Als laatste een 1955 Nr 1. De fiets komt uit de Lichtvoet collectie. Hij is sinds vandaag klaar na 4 maanden conditioneren.
1955 Nr 1 - net klaar.JPG
1955 Nr 1 - net klaar.JPG (409.85 KiB) 7848 keer bekeken
Detailfotos van deze fietsen staan op mijn webalbum https://picasaweb.google.com/asterduc
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Belg met uitsluitend Gazelle fietsen

Bericht door Maarten Waarlé »

Hallo Ed,

Mooie reportage met mooie fietsen ook!

Ik vroeg me plots af of je de rode kettingkast en jasbeschermers al bij het kruisframe had liggen of dat je die ook gespoten/opgeschilderd hebt. Het ziet er orgineel uit maar tevens goed kleurend bij de lak van het frame.

En ik wist niet dat Ranst zo`n serieus kasteel had zeg!
Toch geen karton hè.
Ik moet daar binnenkort toch weer eens langs gaan.
zag dat de beurs in december gepland staat.
Och, dat kasteel moet bij Paul in de tuin staan bedenk ik nu.
De straatnaam heeft iets met kasteel in zich!
toch eens doorlopen de volgende keer.

Groet,
Maarten
p.s. bij een tocht in Belgie meld ik me onmiddelijk aan!
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Belg met uitsluitend Gazelle fietsen

Bericht door asterduc »

Maarten Waarlé schreef:Hallo Ed,
Mooie reportage met mooie fietsen ook!

Ik vroeg me plots af of je de rode kettingkast en jasbeschermers al bij het kruisframe had liggen of dat je die ook gespoten/opgeschilderd hebt. Het ziet er orgineel uit maar tevens goed kleurend bij de lak van het frame.
Dag Maarten,
Bedankt voor het kommentaar.
De maroonrode kettingkast had ik reeds. Achter het sluitklepje was de originele kleur goed zichtbaar. Op die kleur heeft de lakmenger de verf gemaakt. Het is een 'oude' Mason 2 componenten lak. De jasbeschermers zijn eveneens origineel Gazelle en gelakt met diezelfde Mason lak als het frame. Dat ging eigenlijk zeer eenvoudig en vlot. Ik had ze opgemat met een schuurspons (geen schuurpapier want dan gaat het stiksel kapot). Daarna enkele lagen van de Mason lak erop en klaar. Ik heb ze dan wel nog wat mat opgewreven om de grootste glans en enkele stofdeeltjes eraf te halen.
kleurmenging.JPG
kleurmenging.JPG (183.98 KiB) 7815 keer bekeken
gelakte delen.JPG
gelakte delen.JPG (360.89 KiB) 7815 keer bekeken
By the way: voor volgende projecten heb ik nu ook een oude grondlak laten maken in de originele Gazelle grondlak kleur. Op die manier zal bij slijtage en ondanks de kleurecht eindlaag, die typisch bruine kleur door de eindlak tevoorschijn komen.
Maarten Waarlé schreef: En ik wist niet dat Ranst zo`n serieus kasteel had zeg!

Het kasteel staat binnen de omheining van een golfclub, en door een deel van het golfparcours loopt een openbare fietsweg. Is wel een best grappig, zijn die lui daar ernstig aan het golfen, komen daar plots fietsers uit het bos hun golfbaan op gereden.
Maarten Waarlé schreef:p.s. bij een tocht in Belgie meld ik me onmiddelijk aan!
Een toertocht, daar heb ik het met Paul al meermaals over gehad. We hebben hier in onze buurt mooie plekjes om een leuke toertocht te rijden. Zal het nog eens ter sprake brengen en wie weet rijden we straks met z'n alle over dat golfterrein :lol:

Groeten,
Ed.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Gebruikersavatar
Sandra
Berichten: 264
Lid geworden op: 8 apr 2012, 20.54
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Belg met uitsluitend Gazelle fietsen

Bericht door Sandra »

Mooie verzameling Ed!
Elibert van Dalen
Berichten: 744
Lid geworden op: 19 jun 2012, 23.02
Locatie: Gazelle(g) Brabant

Re: Belg met uitsluitend Gazelle fietsen

Bericht door Elibert van Dalen »

hey maatje welkom. ja ik weet nog goed hoe dat je een kruisframe bewonderde op een zolder in nederland. die ed dagt wat een gekke nedelander die heeft zijn gazelle.s op zolder staan. sindsdien is je virus nog erger geworden. maare (graag gedaan haha) je weet al dat je een mooie colectie hebt he!!
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s :!:
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Belg met uitsluitend Gazelle fietsen

Bericht door asterduc »

Elibert van Dalen schreef:hey maatje welkom. ja ik weet nog goed hoe dat je een kruisframe bewonderde op een zolder in nederland. die Ed dacht, wat een gekke nedelander die heeft zijn gazelle's op zolder staan.
haha, ja, dat klopt wel.
De confrontatie met een hollandse fiets was slechts de helft van het verhaal.
De kultuurschok die daarop volgde toen ik nederlandse verzamelaars begon te bezoeken was bijna fataal. De fietsen staan er bij voorkeur op de bovenverdieping of zolder
Ik heb in België nog niemand gevonden die zijn fiets(en) boven de begane grond zet en telkens ik mijn vrouw daarover aanspreek kijkt zij bedenkelijk, met duidelijke hint dat ik maar best bij de vlaamse gewoontes blijf. :D
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Elibert van Dalen
Berichten: 744
Lid geworden op: 19 jun 2012, 23.02
Locatie: Gazelle(g) Brabant

Re: Belg met uitsluitend Gazelle fietsen

Bericht door Elibert van Dalen »

je bedoelt die oude fietsmaker in veen haha dat was zeer erg inderdaad!!! zo erg ben ik niet haha ik heb ze netjes staan verder weinig. bij zin en gelegenheid komt 1 van de fietsen naar beneden.. tja wat je vrouw betreft ze heeft ergens wel gelijk. maargoed die showroom van jou waar blijft die??
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s :!:
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 93
Lid geworden op: 7 jul 2012, 20.00
Locatie: Helmond

Re: Belg met uitsluitend Gazelle fietsen

Bericht door Gerard »

Prachtige collectie Ed!
Maar vooral jouw manier van conserveren restaureren heeft me geweldig geïnspireerd.
Het virus begint me ook te pakken te krijgen.

Gr. Gerard.
varkensneus achterlicht Gazelladdict
Plaats reactie