Mijn 2e deel-restauratie: Burgers damesrijwiel uit 1924

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Mijn 2e deel-restauratie: Burgers damesrijwiel uit 1924

Bericht door Maarten Waarlé »

Jasper,
Even inhaken op wat Jos en eerder Maarten schrijft over het oud doen lijken van spaken lak etc.

Het komt er op neer dat je een natuurlijke veroudering na bootst.
ouderdomssporen zijn hele kleine krasjes en oxidatie van een oppervlak.
In het geval van de spaken kan je werken met fijn schuurpapier voor de krasjes en met iets als zoutzuur of S39 voor de oxidatie.
Inderdaad wel met de spaken nog uit de naaf om het totale gehele effect te krijgen.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Mijn 2e deel-restauratie: Burgers damesrijwiel uit 1924

Bericht door JasperA »

Dank! Ik ga het eens proberen! Van de spaken en nippels heb ik gelukkig nog een aardig NOS voorraadje dus ik kan wat verschillende behandelingen proberen. Ik zal de voortgang posten!
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
reneke
Berichten: 66
Lid geworden op: 5 okt 2012, 20.29
Locatie: ter apel

Re: Mijn 2e deel-restauratie: Burgers damesrijwiel uit 1924

Bericht door reneke »

Dit wordt een prachtige restauratie! Hopelijk zien we het een keer op een rit.
Ik heb ooit nieuwe spaken oud doen lijken door ze met een schuurspons mat te maken en ze in een sterk sopje van pekel voor de stoep en water te leggen. Af en toe de spaken even verleggen zodat de pekelmix overal evengoed kan inwerken. Na twee dagen één spaak afspoelen, drogen en vergelijken met de andere spaken. Als het nog te 'Mooi' is leg je het terug in het sopje tot het goed is. Nadien natuurlijk goed afspoelen. Ik zie nu echt niet meer wat de oude of de nieuwe spaken zijn.
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Mijn 2e deel-restauratie: Burgers damesrijwiel uit 1924

Bericht door JasperA »

Gisteren heb ik via marktplaats een akkoord bereikt over deze fiets.

Ondanks veel interesse van 'deze verkoper bevindt zich in het buitenland' en in gebrekkig Nederlands geschreven e-mailtjes heb ik een perfect nieuw thuis gevonden.

De fiets gaat terug naar haar geboorteplaats Deventer en krijgt gezelschap van een jonger zusje uit 1925. De nieuwe eigenaar is een clublid dus we zien de fiets vast nog eens terug.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Plaats reactie