Als vast onderdeel van mijn restauratieproces wilde ik graag een ultrasoonreiniger gebruiken voor het reinigen van kleine onderdelen zoals naven, moertjes, boutjes, ringetjes, palletjes, conussen, trapassen, pedalen etc.
Vandaag werd, na lang wikken en wegen van mijn kant, het gekozen apparaat (een Emag Emmi 20HC) via de pakketpost bij mij afgeleverd.
Deze draad wil ik gebruiken om zo objectief mogelijk mijn ervaringen te delen.
Vanavond heb ik de eerste ervaringen opgedaan met de reiniger en tot nu toe valt het resultaat me gelukkig niets tegen.
Laat ik echter wel meteen voorop stellen dat het geen wonder apparaat betreft. De ultrasoon reiniger maakt alles bovengemiddeld goed schoon maar verwijdert bijvoorbeeld niet de roest. Ook blijven al te dikke vetlagen gewoon zitten. Die zal ik dus nog steeds moeten verwijderen van te voren.
Het gebruik is simpel. Je vult het basin met water en voegt daar een middeltje aan toe dat specifiek voor metalen onderdelen bedoelt is. Vervolgens laat je het water warm worden (in dit geval tot 60 graden) en voeg je de schoon te maken onderdelen toe. In 20 minuten doet het apparaat zijn werk en heb je een aantal brandschone onderdelen die met een klein beetje vet zo weer op de fiets kunnen.
De plussen en minnen tot nu toe:
+ de onderdelen worden glimmend schoon
+ het gebruik is snel en simpel
+ het scheelt een hele hoop poets werk
+ schoonmaken van onderdelen door gebruik te maken van alleen water is veilig voor de onderdelen
- het apparaat maakt een erg irritant geluid door de trillingen
- te dikke vetlagen worden niet verwijderd
- de inhoud van het basin is slechts 2 liter dus alleen geschikt voor de kleinere onderdelen
Ultrasoon reinigen
Ultrasoon reinigen
- Bijlagen
-
- image.jpg (244.73 KiB) 6386 keer bekeken
-
- image.jpg (217.08 KiB) 6386 keer bekeken
-
- image.jpg (210.83 KiB) 6386 keer bekeken
-
- image.jpg (166.32 KiB) 6386 keer bekeken
-
- image.jpg (299.15 KiB) 6386 keer bekeken
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Re: Ultrasoon reinigen
Zo dat is weer mooi "schoongefrituurd".
Het beste is om vooraf te poetsen of staalwollen denk ik.
Groeten, Y.
Het beste is om vooraf te poetsen of staalwollen denk ik.
Groeten, Y.
Sportief fietsend!
xxxx
Laatst gewijzigd door 1tm100 op 12 jul 2014, 10.05, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoi 1 op 100.
leg dan eens uit hoe dat gaat, dat roest verwijderen?
Ik ken die methode niet.
alvast bedankt,
Maarten
leg dan eens uit hoe dat gaat, dat roest verwijderen?
Ik ken die methode niet.
alvast bedankt,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
xxxx
Laatst gewijzigd door 1tm100 op 12 jul 2014, 10.05, 1 keer totaal gewijzigd.
Klinkt goed! Gaan we ook eens proberen. Des te minder ik hoef te poetsen des te beter...
Foto's volgen!
Ondertussen ben ik ook naar een 'tumbler' aan het kijken. Hierin kunnen kleine onderdelen worden gepolijst. Wordt veel gebruikt voor het polijsten van patroonhulzen.

Foto's volgen!
Ondertussen ben ik ook naar een 'tumbler' aan het kijken. Hierin kunnen kleine onderdelen worden gepolijst. Wordt veel gebruikt voor het polijsten van patroonhulzen.
Vanmiddag heb ik een setje Fongers pedalen opgehaald die ik via marktplaats op de kop had getikt.
Bij thuiskomst heb ik de pedalen meteen uit elkaar gehaald, ontvet en in de ultrasoon reiniger gelegd.
De combinatie rubber en ultrasoon reinigen zou moeten kunnen maar ik durfde de pedalen er uiteindelijk maar 10 seconden in te leggen. Dit was gelukkig voldoende.
Wederom ben ik erg tevreden over het resultaat!
Bijgevoegd de foto´s.
Bij thuiskomst heb ik de pedalen meteen uit elkaar gehaald, ontvet en in de ultrasoon reiniger gelegd.
De combinatie rubber en ultrasoon reinigen zou moeten kunnen maar ik durfde de pedalen er uiteindelijk maar 10 seconden in te leggen. Dit was gelukkig voldoende.
Wederom ben ik erg tevreden over het resultaat!
Bijgevoegd de foto´s.
- Bijlagen
-
- Fongers herenpedalen 1.JPG (305.19 KiB) 6264 keer bekeken
-
- Fongers herenpedalen 2.JPG (220.97 KiB) 6264 keer bekeken
-
- Fongers herenpedalen 3.JPG (232.6 KiB) 6264 keer bekeken
-
- Fongers herenpedalen 4.JPG (346.96 KiB) 6264 keer bekeken
-
- Fongers herenpedalen 5.JPG (341.73 KiB) 6264 keer bekeken
Jasper,
het doet me goed om te zien hoe mooi deze delen worden.
Ik begrijp ook je bezorgdheid met de rubbers.
Zelf heb ik het op Gazelle pedalen toegepast en en ging daadwerkelijk een laag rubber af.
Nu had ik wel zeer heet water, sterk geconcentreerd reinigingsmiddel en dan nog de ultrasone werking tegelijkertijd toegepast. Wat er uiteindelijk verantwoordelijk was voor het afweken van het rubber weet ik niet, maar ik vermoed de hoge watertemperatuur. Had het al eens eerder gehad met handvatten in een snelkoker.
Keep going, het resultaat is er ook naar!
het doet me goed om te zien hoe mooi deze delen worden.
Ik begrijp ook je bezorgdheid met de rubbers.
Zelf heb ik het op Gazelle pedalen toegepast en en ging daadwerkelijk een laag rubber af.
Nu had ik wel zeer heet water, sterk geconcentreerd reinigingsmiddel en dan nog de ultrasone werking tegelijkertijd toegepast. Wat er uiteindelijk verantwoordelijk was voor het afweken van het rubber weet ik niet, maar ik vermoed de hoge watertemperatuur. Had het al eens eerder gehad met handvatten in een snelkoker.
Keep going, het resultaat is er ook naar!
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen