Dag fietsers en kenners,
Gisteren een Union 'binnen gehaald'.
Omdat de look wel ok is, vind ik.
Maar ik heb geen kennis van Union ...
Via dit forum blijkt dat er lijsten bestaan van framenummers en jaartallen; hoe zijn deze te bemachtigen?
En ik zal verder fietsen op A 490040: welk bouwjaar zou dit zijn?
Op het voorwiel staat "England 10 71" -> oktober 1971?
En op het achterwiel, "Sturmey Archer 5".
Dank voor mogelijke reacties.
Groeten,
Denis
Union - bouwjaar?
Re: Union - bouwjaar?
Kun je ook wat foto's posten?
Is het een 5 versnellingsnaaf van SA?
Groeten, Y.
Is het een 5 versnellingsnaaf van SA?
Groeten, Y.
Sportief fietsend!
-
Voila, hierbij wat foto's.
De fiets lijkt me in relatieve originele toestand, en met wat voor mij typische nederlands details lijken: het rubber stootkussentje op het stuur, wat hier in België niet gezien wordt of de typische ventielen (waarvan ik nog steeds niet echt snap hoe die correct opgepompt moeten worden). De kettingkast, de banden, de pomp en zeker één pedaal lijken met niet origineel; en de bel?. Voor de rest functioneert alles naar believen. Trommelremmen met stangen, 3 versnellingen, wat er rest van een lepper-zadel, Union stuur, -dynamo en -voorlamp; een witte lange kabelbuis voor de versnellingen.
Een serieuze poetsbeurt zal wel nodig zijn, en wat vliegroest weggommen; de velgen zijn wat meer aangetast. Voor mij part is dat net de patine van de leeftijd
Hopelijk zijn jullie er net wat wijzer mee geworden.
De fiets lijkt me in relatieve originele toestand, en met wat voor mij typische nederlands details lijken: het rubber stootkussentje op het stuur, wat hier in België niet gezien wordt of de typische ventielen (waarvan ik nog steeds niet echt snap hoe die correct opgepompt moeten worden). De kettingkast, de banden, de pomp en zeker één pedaal lijken met niet origineel; en de bel?. Voor de rest functioneert alles naar believen. Trommelremmen met stangen, 3 versnellingen, wat er rest van een lepper-zadel, Union stuur, -dynamo en -voorlamp; een witte lange kabelbuis voor de versnellingen.
Een serieuze poetsbeurt zal wel nodig zijn, en wat vliegroest weggommen; de velgen zijn wat meer aangetast. Voor mij part is dat net de patine van de leeftijd

Hopelijk zijn jullie er net wat wijzer mee geworden.
- Bijlagen
-
- Afb7379.jpg (392.72 KiB) 4354 keer bekeken
-
- Afb7377.jpg (481.14 KiB) 4354 keer bekeken
-
- Afb7378.jpg (444.51 KiB) 4354 keer bekeken
-
- Afb7374.jpg (408.1 KiB) 4354 keer bekeken
-
- Afb7356.jpg (403.59 KiB) 4354 keer bekeken
-
- Afb7373.jpg (358.5 KiB) 4354 keer bekeken
-
- Afb7365.jpg (295.97 KiB) 4354 keer bekeken
-
- Afb7362.jpg (293.03 KiB) 4354 keer bekeken
-
- Afb7357.jpg (166.15 KiB) 4354 keer bekeken
Volgens het framenummer is het bouwjaar 1971. Zie het dateringsboekje van 'De Oude Fiets'. Dat komt ook overeen met het jaartal op de S.A. naaf.
Leuk, oktober 1971, precies mijn geboorte maand 
Groet, Nico

Groet, Nico