Ruijbink Winschoten

Plaats reactie
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Ruijbink Winschoten

Bericht door JasperA »

Geholpen door verzamelaars en museumhouders wordt de lijst met Groninger Rijwielmerken langer en langer... 8-)

Vandaag kreeg ik bijgevoegd stukje toegestuurd uit het welbekende ANWB tijdschrift De Kampioen.

Ik ben eerlijk gezegd heel benieuwd of iemand informatie heeft over fietsfabrikant Ruijbink die blijkbaar gevestigd was in het Groningse Winschoten. Nog interessanter is uiteraard of er nog fietsen van bestaan... :-)
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (406.77 KiB) 5502 keer bekeken
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Ruijbink Winschoten

Bericht door JasperA »

Ooit gehoord van 'Longway' rijwielen? Ook dit merk zou Gronings moeten zijn en zou zijn opgericht door iemand die van huis uit visser was.
Bijlagen
Emaille bord Longway rijwielen
Emaille bord Longway rijwielen
image.jpg (148.67 KiB) 5500 keer bekeken
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Ruijbink Winschoten

Bericht door fietser »

Hallo Jasper,

Het stukje uit de Kampioen van 1894 was ik al eerder tegengekomen maar van Ruijbink helemaal niets. Het is ook alleen een soort vooraankondiging. Mijn indruk is dat van de productie van Ruijbink weinig tot niets terechtgekomen is.

Longway is een ander verhaal. Het emaillebord zit (in betere staat) ook in de verzameling van H.M. van http://www.emaillerijwielborden.nl. Op "collection" klikken, dan komt hij op een gegeven moment langs. Het bord is uit de jaren twintig, merkhouder was de fa. Eppinga & Vogelzang die ook in de merklijst van Martijn Lagerwerf voorkomt.

Voor jou misschien interessant is ook deze link:
http://irs.ub.rug.nl/ppn/230279325
Als je op hoofdstuk 4 klikt en vervolgens in de pdf naar "rijwiel" zoekt vind je wat informatie over rijwielfabrieken in Winschoten. Maar het is ook voor de rest een interessante studie, als je in de sociale en economische geschiedenis van die streek geïnteresseerd bent.

Groeten,
fietser
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Ruijbink Winschoten

Bericht door JasperA »

Interessante theorie van de website van fietsmuseum Kropswolde:

In De Kampioen van augustus 1894 zijn in de lijst van 'Rijwielherstellers der 1e klasse'
onder 'Groningen' de volgende namen opgenomen: K. Baving, H.Burgers Groningen en A.J. Ruibing Winschoten.

Onder 'Drenthe' staat H. Thaidens van de 'Eerste Veenkoloniale Rijwielfabriek' te
Nieuw Buinen, later Groningen, opgericht in 1888.

In vroege advertenties spreekt H. Burgers over een van zijn rijwielfabrieken te Groningen. Blijkbaar is Burgers een druk man want onder 'Leeuwarden' is hij als rijwielhersteller der 1e klasse ook te vinden. Het gaat hier dan over de firma Burgers.

In het jaar 1895 bericht De Kampioen dat er te Winschoten een rijwielfabriek opgericht is door de heer Ruijbink. Maar het is goed mogelijk dat dit 'Ruibing' moet zijn.

A..J. Ruibing is waarschijnlijk zelf geen rijwielhersteller, maar fabrikant, actief lid van
de ANWB en in 1870 oprichter van Hotel “De Nederlanden” aan de Torenstraat te Winschoten.

Nadat “Ruijbink” in Winschoten zijn fabriek sticht, financiert, of daar hoe dan ook de drijvende kracht achter is, is in dezelfde straat drie jaar later dan officieel de Gruno rijwielfabriek opgericht als Naamloze Vennootschap.

Tenminste als 1897 wel het oprichtingsjaar van Gruno is, want in een publicatie
uit 1893 van de CCS, voorloper van het CBS komen we Gruno ook al tegen als de rijwielfabriek te Winschoten. Kortom Gruno is al wat jaartjes eerder in bedrijf dan de Wikipedia aangeeft.

Voor 1893 is Ruibing in diverse rijwiel advertenties de agent te Winschoten voor de handelsmaatschappij R.S. Stokvis & Zonen, een van de grootste rijwielimporteurs uit die dagen.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Ruijbink Winschoten

Bericht door Maarten Waarlé »

Interessant Jasper.

Ik kan me ook wel voorstellen dat Gruno al een aanloopfase achter de rug had voor 1897. Zo`n serieuze fabriek ontstaat niet uit het niets en heel vaak (zeg maar bijna altijd) begonnen de nederlandse industrieen eerst als importeur dan als samensteller met geimporteerde onderdelen om tenslotte zelf creërend te worden.
Simplex is misschien wel de enige uitzondering omdat die vanuit apparatenbouw en rijwielonderdelenfabricage de fietsen fabricage in rolde.

De fiets van Koopman (St Bavo) Haarlem die in het 1895 ANWB lijstje staat en waar ik een incompleet exemplaar (plm 1900) van heb bestaat uit Engelse Chater Lea onderdelen en ook ingekochte (want gemerkte) lugs.
Het soldeerwerk en samenstellen werd wel door de fabrikant Koopman gedaan.
Om maar aan te geven wat onder fabriek werd verstaan in die dagen...

Groeten,
Maarten
Plaats reactie