fabrikant en datering safety
fabrikant en datering safety
een vraag over een mij onbekende safety
is er iemand die dit model herkend :
kenmerken tot op heden
nr in het stuur en balhoofd 13892
wielen voor is groter dan achter en velg breedte ongeveer 35mm
waarschijnlijk lucht (ballon ) banden
bijzonder is het frame met de lug,s voor de ketting te spannen
en de lug onder het zadel (kruis).
het oudste wat ik tot op heden heb kunnen vinden is een afbeelding uit 1892 van een safety uit St Etienne met een vaste achter vork en kettingspanner
ook het crank stel is al vooruitstrevend voor die tijd
groet Jan
- Bijlagen
-
- afbeelding safety uit 1892
- 4-3-2014 509.28.jpg (460.7 KiB) 5201 keer bekeken
-
- balhoofd nr
- 4-3-2014 490.28.jpg (419.18 KiB) 5201 keer bekeken
-
- 4-3-2014 497.26.jpg (441 KiB) 5201 keer bekeken
- Hans van de Stouwe
- Berichten: 248
- Lid geworden op: 1 jun 2012, 16.53
Re: fabrikant en datering safety
Jan,
De foto van het bracket toont aan, gemaakt is als, het Humber patent uit 1889. Laatste foto is van Simon's Grijze Safety.
De foto van het bracket toont aan, gemaakt is als, het Humber patent uit 1889. Laatste foto is van Simon's Grijze Safety.
- Bijlagen
-
- Patent.jpg (120.06 KiB) 5050 keer bekeken
-
- J&L 1.jpg (180.08 KiB) 5050 keer bekeken
-
- WP_20140821_023.jpg (106.52 KiB) 5050 keer bekeken
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
Hans van de Stouwe
Re: fabrikant en datering safety
slim gevonden Hans!
Misschien een Franse Humber?
Nummer 13892....
We moeten echt eens op Tontonvelo gaan shoppen met die humberachtige fietsen.
Misschien een Franse Humber?
Nummer 13892....
We moeten echt eens op Tontonvelo gaan shoppen met die humberachtige fietsen.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
- Hans van de Stouwe
- Berichten: 248
- Lid geworden op: 1 jun 2012, 16.53
Re: fabrikant en datering safety
Maarten,
De pedalen en het Tandwiel zijn ook met inwendige spie gemonteerd. Dus was de kans groot. Het schijnt dat toen in Parijs, door Humber, werdt begonnen veel oud stock uit de magazijnen is meegegaan. Bewijzen zijn hier nog niet van gevonden. Maar deze fietsen hebben zeker specifieke Humber delen. De Parijse fabriekanten Clement, Gladiator en de Franse Humber deden hun best om betaalbare fietsen te maken. Dit werdt in Engeland niet in dank genomen. . In 1896, kocht een Engels financiële syndicaat dat, voorgezeten door Harry Lawson van Dunlop 3 genoemde bedrijven op. voor bron en meer info
"http://forum.tontonvelo.com/viewtopic.php?f=34&t=19357"
De pedalen en het Tandwiel zijn ook met inwendige spie gemonteerd. Dus was de kans groot. Het schijnt dat toen in Parijs, door Humber, werdt begonnen veel oud stock uit de magazijnen is meegegaan. Bewijzen zijn hier nog niet van gevonden. Maar deze fietsen hebben zeker specifieke Humber delen. De Parijse fabriekanten Clement, Gladiator en de Franse Humber deden hun best om betaalbare fietsen te maken. Dit werdt in Engeland niet in dank genomen. . In 1896, kocht een Engels financiële syndicaat dat, voorgezeten door Harry Lawson van Dunlop 3 genoemde bedrijven op. voor bron en meer info
"http://forum.tontonvelo.com/viewtopic.php?f=34&t=19357"
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
Hans van de Stouwe
Re: fabrikant en datering safety
Hallo,Hans , begint er toch wat licht te komen ,rond ,92 zou aannemelijk kunnen zijn ,en Frans denk ik ,heb een schakel gevonden met een tekst maar zegt me niets,heb een clement fiets (rond 1902) waar ook clement op de schakels staat
maar je suggestie humber,is zo te zien wel juist,leuk dat je er net mee bezig bent en het herkende.
plaats een foto van de schakel met tekst ,wellicht herkend iemand het. (A.PA1. acier garant)
groet jan
maar je suggestie humber,is zo te zien wel juist,leuk dat je er net mee bezig bent en het herkende.
plaats een foto van de schakel met tekst ,wellicht herkend iemand het. (A.PA1. acier garant)
groet jan