Onderhoud transportfiets: crank/trapas speling verhelpen

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
J Zuiderwijk

Re: Onderhoud transportfiets: crank/trapas speling verhelpen

Bericht door J Zuiderwijk »

Toch weer een poging gedaan: blikje mais leeggegeten en toen had ik ineens wat shim materiaal :) En het bleek na wat freumelen nog goed te passen ook. De speling is er nu uit, al is het natuurlijk de vraag of dat zo blijft na langdurig gebruik. Er bleek ook nog speling tussen in de rivets waarmee het rad vast zat, die na wat hammerwerk ook weer vast zitten. Nog een puntje om op te lossen, ik mis de sluitring met spie, die voorkomt dat de kup mee draait als ik de moer aandraai. Die kan ik wellicht zelf maken, maar daar heb ik iig een M18 ring voor nodig. Dat wordt nog even zoeken.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1574
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Onderhoud transportfiets: crank/trapas speling verhelpen

Bericht door Fotomaan »

Hoi Jeroen,

Voor zo'n sluitring kan je een grote revet gebruiken die je bij bijvoorbeeld Hornbach kunt kopen maar dan moet je ook een ronde vijl bij kopen.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Durabo88
Berichten: 2522
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Onderhoud transportfiets: crank/trapas speling verhelpen

Bericht door Durabo88 »

Beste Jeroen,

Je moet maar net zin hebben in een blik mais, maar het klinkt als een prima oplossing. Zelf heb ik wel eens een electrabeugel nog dunner gevijlt om tussen het onderste balhoofdlager op de voorvork te proppen. Hierdoor was de speling weer mooi weg!
Die ringen zijn vast nog wel op een beursje te vinden, maar vijlen kan ook. Iedere technische opleiding in het werken met metaal begon vroeger ook met vijlen. Leerlingen moesten zelfs een bankschroef uit een blok ijzer vijlen.

Groeten,

Yorick.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1574
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Onderhoud transportfiets: crank/trapas speling verhelpen

Bericht door Fotomaan »

Vijlen worden op de veiling veilig geveild.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Plaats reactie